הוועדה המחוזית: הקרקע בגבול ת"א-חולון תתוכנן מחדש

מחאת תושבי חולון כנגד הפקדת תוכנית המתאר של ת"א, הקובעת כי ייעוד הקרקע בצומת חולון ישונה ממגורים לתעסוקה ומלאכה, עוררה הדים - והקרקע תתוכנן מחדש

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה כי חטיבת הקרקע בגבול תל-אביב-חולון תתוכנן מחדש. מדובר בשינויים לתוכנית המתאר תא/5000 שיזמה עיריית תל-אביב, ושהופקדה בחודש מארס האחרון בתנאים על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

מדובר בחטיבת קרקע בת 700 דונם בגבול חולון-תל-אביב, הסמוכה לצומת חולון, ש-80% ממנה בבעלות המדינה, והשאר בבעלות העירייה ופרטיים.

בחודש ספטמבר האחרון פורסמה ב"גלובס" התנגדותם של תושבי העיר חולון כנגד תוכנית המתאר של תל-אביב, תא/5000, על-פיה מתוכננת בין היתר הקמת שטחי תעסוקה ומלאכה על הקרקע הגובלת בבתיהם.

תוכנית המתאר, שיזם מינהל ההנדסה בעיריית תל-אביב, הופקדה בתנאים בחודש מארס האחרון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. עד כה הגדיר משרד הפנים את השטח בצומת חולון כאזור המיועד למגורים, על-פי תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 5).

על-פי חוק התכנון והבנייה, הגוף היחידי שבידיו הסמכות לשנות את ייעודי התמ"מ היא המועצה הארצית לתכנון ובנייה. אי לכך טענו המתנגדים לתוכנית כי החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בייעוד תעסוקה סותר את התמ"מ, ועל כן היא מנוגדת לחוק.

לפני כחודש הגיש שמעון חזן, תושב העיר ומועמד לראשות עיריית חולון, עתירה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כנגד הפקדת התוכנית. העתירה הוגשה כנגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, ראש עיריית תל-אביב יפו רון חולדאי וראש עיריית חולון מוטי ששון.

בעתירה דורש חזן לבטל את ההחלטה על הפקדת התוכנית, מאחר שהיא נגועה באי-חוקיות בהיותה עומדת בסתירה להוראות תמ"מ 5", כותב חזן בעתירה. "ההחלטה להפקיד את התוכנית בשתי חלופות, כשאחת מהן קובעת את ייעוד המתחם כאזור תעסוקה מטרופוליני הסמוך למרכז תחבורה מטרופוליני, הינה מנוגדת להוראות ולעקרונות של תמ"מ 5, שהגדירה את המתחם כאזור עירוני בדגש מגורים".

חזן מוסיף כי "מאחר שתוכנית מתאר מחוזית גוברת על תוכנית מתאר מקומית, החלופה המשנה את ייעוד הקרקע מהווה חריגה בוטה מהסמכות המוקנית על-פי דין לוועדה והופכת את התוכנית שהופקדה לנטולת תוקף משפטי".

חזן מתייחס בעתיר לכך שראש עיריית חולון מוטי ששון לא נכח בדיון על הפקדת התוכנית להשמיע את קולם של תושבי חולון, שלטענת חזן איכות חייהם תיפגע כמו גם מחירי דירותיהם כתוצאה מהתוכנית.

כאמור, הוועדה המחוזית החליטה על ערכית שינויים בתוכנית, כך שהשטח המדובר ייועד ל"תכנון מחדש". על כן הודיעה הוועדה המחוזית לבית המשפט כי על העתירה שהוגשה על-ידי חזן להימחק.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "בעתירה ובצו הביניים נטען כי הוראות תוכנית 5000 המגדירות את המתחם הסמוך לאזור צומת חולון כאזור תעסוקה מטרופוליני, סותרות לכאורה את תוכנית מתאר מחוזית 5, בה מוגדר האזור כעירוני בדגש מגורים. העירייה הגיבה כי יש לדחות את העתירה, מאחר שהוועדה המחוזית הייתה ערה לאי-ההתאמה, ולכן החליטה לקדם במקביל תיקון לתמ"מ.

"בית המשפט לא נתן צו ביניים מאחר שהמתין לקבלת עמדת הוועדה המחוזית. בדיון נוסף שהתקיים בוועדה המחוזית הוחלט להכין תכנית נפרדת לאזור צומת חולון. הוועדה המחוזית מסרה לבית המשפט כי לאור החלטתה האחרונה, העתירה וצו הביניים שהוגשו מתייתרים, ויש למחקם. לאור האמור, אנו מניחים כי העתירה והבקשה לצו ביניים אכן יימחקו".

מעיריית חולון נמסר: "העתירה שהוגשה ע"י מר חזן משוללת כל יסוד עובדתי והטענות שבה נטענות על ידו ערב בחירות רק לקידום צרכיו הפוליטיים כמועמד לרשות העיר חולון. העובדות הן, כי אין כל תכנית ולא היה כל דיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א בנושא העברת התחנה המרכזית לצומת חולון (ראי מכתבה של רחל דוד מהוועדה המחוזית). זאת ועוד, לאחר שראש עיריית חולון, מוטי ששון, הודיע לעיריית ת"א ולמשרד התחבורה, שלא יאפשר שינוי תכנון של צומת חולון באופן חד צדדי ע"י ת"א, הוועדה המחוזית החליטה להוציא את תכנון כל אזור צומת חולון מתכנית תא/5000 וקבעה כי הוא יוגדר בתכנית המתאר של ת"א כ'אזור לתכנון עתידי' בשיתוף עם הוועדה המקומית חולון (ראי סיכום הישיבה של הוועדה). יודגש, כי המתחם הלוגיסטי בסמוך לצומת חולון נמצא בשטח השיפוט של עיריית ת"א בתב"ע מאושרת מאז 1991(!), כשנתיים טרם בחירתו של מוטי ששון לראשות העיר חולון. לאור הנ"ל, עיריית חולון הגישה לבית המשפט בקשה לדחייתה של העתירה על הסף כנגד מוטי ששון. במקביל, הוועדה המחוזית הגישה אף היא בקשה לדחות על הסף את העתירה וזאת לאור החלטת הוועדה בנושא. גם עיריית ת"א ביקשה לדחות על הסף את העתירה מסיבות שונות. בית המשפט הודיע למר חזן, כי עליו להגיב או להודיע על משיכת העתירה עד ה-20 באוקטובר אבל הוא ביקש, כצפוי, לדחות את תגובתו עד ה-30 באוקטובר (קרי - עד לאחר הבחירות), עובדה המחדדת את טענת העירייה, כי העתירה הוגשה למטרות פוליטיות בלבד. בכל מקרה, יש להמתין עד להחלטת בית המשפט".