השקט שלפני הנגיד הבא

ניתוח סיכויים, סיכונים והעדפות השוק לגבי המועמדים לתפקיד

השבוע נדע כולנו מי יהיה הנגיד/ה הבא של בנק ישראל, כך לכל הפחות מבטיח לנו שר האוצר יאיר לפיד. מעבר לעובדה שכל מועמד שייבחר נכנס לנעלים גדולות ולרף ציפיות גבוה של המערכת הפיננסית העולמית שמאד העריכה את סטנלי פישר ופועלו, לנגיד הבא צפויה קבלת פנים של משק המתעורר אט אט למציאות לא נעימה במיוחד.

אפשר לשחק עם המספרים כמה שרוצים. מבחינת הסטטיסטיקה היבשה העובד שפוטר מטבע או מחברה ותיקה אחרת זהה לעובד הזמני שצורף למסעדה זו או אחרת. הצמיחה כתוצאה מגילויי הגז או הוצאות הממשלה זהה לצמיחה כתוצאה מהתפתחות היצוא או הגידול בצריכה. היצוא נמצא מקסימום בקיפאון וזה כלל לא משנה שחברה אחת(אינטל) הכפילה את היצוא (ואת המס שהיא לא תשלם) אולם כלל היצוא נמצא בנסיגה מאד מדאיגה.

הנגיד הנכנס יצטרך להתמודד עם שורה של בעיות מבחוץ ומבית. את ההאטה העולמית והמשבר באירופה לא יפתרו אצלנו, אולם נגיד דומיננטי בהחלט עשוי להביא שינוי של ממש בגישה הסלחנית כלפי הספקולנטים המתעללים בשער החליפין. מדיניות שער החליפין הינה קריטית להתאוששות היצוא, התעשייה המקומית והצמיחה. אי לכך ,על מנת לנסות ולהבין לאן מועדות פני שוק המט"ח המקומי כדאי ללמוד היטב מה חושבים המועמדים למשרה. נכון לעכשיו ישנם חמישה מועמדים- פרופ' בלכר, ד"ר אקשטיין, ויקטור מדינה, ד"ר פלוג ומיסטר X( כך נקרא לשפן אותו עשוי ראש הממשלה לשלוף מהכובע לאחר מסעו לארה"ב).

את תפיסת העולם של מיסטר X לא נוכל לנתח מטעמים מובנים. הסיכוי לאלטרנטיבה כזו קטן אולם בהתחשב בעברו של נתניהו ולהיטותו למציאת שחקני חיזוק זרים לא נופתע אם דבר כזה יקרה.

גם סיכוייה של הד"ר קרנית פלוג אינם גבוהים במיוחד למרות שאת תפקודה כנגידה זמנית ניתן להגדיר כהרבה מעבר למניח את הדעת. היא מבינה היטב את ההשלכות החמורות שיש לשער חליפין חזק על המשק ובהתאם לכך יזמה מספר צעדים טקטיים אמיצים שלא בטוח שקודמה בתפקיד היה נוקט. אם בכל זאת יפנה נתניהו לפלוג, יתנצל ויבקש ממנה להישאר בתפקיד ואם תסכים לכך, לא צפוי שינוי מהותי במאבק בין בנק ישראל לספקולנטים חובבי השקל. רק אם תצליח פלוד לגייס למלחמה את האוצר, מהלך בו נכשל קודמה בתפקיד, נוכל לראות שינוי של ממש במלחמה על שער החליפין.

אם הייתי היועץ שלה הייתי מייעץ לה להתנות את הישארותה בהבטחת שיתוף פעולה שכזה. כאמור, הסיכוי לבחירתה אינו גבוה במיוחד, למרות שאי אפשר להתעלם מהאפקט הפסיכולוגי של בחירת ג'נט ילן לתפקיד המקביל בארה"ב,גם שם לווה התהליך בסאגה מתמשכת.

מבין שלושת המועמדים שנותרו הייתי מעריך את סיכויו של ויקטור מדינה כנמוכים ביותר, למרות היותו המועדף על נתניהו. במידה ובכל זאת ייבחר מדינה, הוא ישאף להביע את חותמו מהר ככל האפשר. מדינה כבר התבטא בעבר בפורומים של התאחדות התעשיינים, בזכות הצורך בצעדים נחושים ונמרצים על מנת להתמודד עם התופעות השליליות שיש לשער החליפין על המשק. יהיה לו קל מאד לגייס את נתניהו על מנת לכופף את האוצר ולנקוט באסטרטגיה מחוללת שינוי.

הד"ר צבי אקשטיין, המועמד המועדף על שר האוצר יאיר לפיד, כנראה לא יצליח לחולל כל שינוי. אקשטיין הוא איש אקדמיה מובהק, חבריו למרכז הבין תחומי מהווים מחצית מהוועדה המוניטארית בבנק ישראל ולכולם קשה להתמודד עם הכלכלה החדשה - זו שגורסת כי המשבר הפיננסי והשלכותיו מאאלצים אותנו לזרוק לפח את ספרי הכלכלה הישנים והטובים. אקשטיין אינו חסיד של שינויים דרמטיים.כמה חודשים לפני שבנק ישראל שינה את מדיניותו ב-2008 צוטט אקשטיין באמרו-"בנק מרכזי לא מתערב".

אני מניח שגם הוא הבין שהעולם השתנה, אולם יהיה לו קשה לזנוח את המשנה האקדמית ולצדד בצעדים יוצאי דופן. לפחות בשלב הראשון של הקדנציה עלול השקל להמשיך ולהתחזק בהיעדר צעדים רגולטוריים. השינוי יחול קורב לודאי רק כשיגיעו מים עד נפש ואי אפשר יהיה יותר לשחק עם הנתונים.

פרופ' מריו בלכר, במיוחד לאחר הראיון שהעניק בסוף השבוע לגלובס, הוא אימת הספקולנטים, לפחות על פי השקפת עולמו כפי שבאה לידי ביטוי בדבריו. האיש מבין היטב מהיכן מרוחה החמאה וכיצד יש לטפל בגידול סרטני. הטיפול הקוסמטי שהוענק עד כה אינו מספיק. הריבית כמעט ולא מהווה פקטור בפעילות הספקולנטים ועל כן דרושים צעדים אדמיניסטרטיביים. סביר מאד שקבלת הפנים לבלכר, במידה וייבחר כנגיד תהיה פיחות השקל, אולם על מנת שהפיחות יצבור תאוצה יהיה על בלכר לשכנע את נתניהו לגייס את האוצר למלחמה, שכן הכלים המשמעותייםן להתמודדות אפקטיבית בספקולנטים, נמצאים בידי האוצר. בלכר כיהן כנגיד הבנק המרכזי בארגנטינה והתפטר שמונה חודשים לאחר שמונה עקב חילוקי דעות קשים עם שר האוצר. האם יחווה כאן חווית דג'ה וו או שלאחר שנים רבות של חילוקי דעות ומתחים במערכת היחסים בין בנק ישראל והאוצר, חילוקי דעות שהיו פת לחמם של הספקולנטים, יחל עידן חדש של שיתוף פעולה למען המשק.

בדבר אחד אין ספק. השקט בשוק המט"ח המקומי בשבוע האחרון הינו השקט שלפני הסערה.