יוג'ין קנדל מעוניין בתפקיד יו"ר הבורסה בת"א

על פי ההערכות, טובים סיכוייו של פרופ' קנדל, בשל קרבתו לראש הממשלה נתניהו ותמיכתו הצפויה של יו"ר רשות ני"ע האוזר

אחרי שסירב להתמנות לנגיד בנק ישראל, פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של רה"מ, שוקל להתמודד על תפקיד יו"ר הבורסה בתל אביב. כך נודע ל"גלובס". לטענת מקורבים לנושא, קנדל מעוניין מאוד בתפקיד, שאותו ממלא כיום באופן זמני ד"ר רון מלכא, והוא אף העביר מסרים בנושא לגורמים הרלוונטיים. יוג'ין קנדל מסר בתגובה: "אינני מגיב לספקולציות".

על פי הערכות, גבוהים סיכוייו של קנדל לזכות בתפקיד יו"ר הבורסה - אם יחפוץ בכך. לקנדל, שנחשב מקורב לרה"מ נתניהו, ניסיון עשיר והיכרות עמוקה עם עולם הכלכלה, והוא מונה כחבר בוועדות רבות, לרבות הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק, ועדת טרכטנברג לשינוי כלכלי-חברתי וועדת ששינסקי לבחינת מדיניות תמלוגי הגז.

במקביל, לקנדל היכרות טובה גם עם שוק ההון המקומי, לרבות הבורסה באחד העם. בשנת 2009, למשל, הוא נטל חלק בבניית מודל חדש לחישוב ההון העצמי של חברי הבורסה. כל אלה, לצד העובדה שהוא מקורב לרה"מ (מה שיסייע לו לקדם תהליכים מורכבים שמצריכים חקיקה, כמו למשל הפרטת הבורסה) הופכים את קנדל לאדם הנכון במקום הנכון, ולאיש שיוכל להוציא לפועל שינויים מרחיקי לכת.

רשמית, איוש משרת יו"ר הבורסה אינו עומד כרגע על הפרק. זאת לאחר שהוחלט להקפיא את הנושא, ולהעניק עדיפות לאיוש משרת מנכ"ל הבורסה, ורק לאחר מכן להקים ועדת איתור ליו"ר. כפי שנחשף ב"גלובס", ב-24 לחודש צפויה ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל להציג לדירקטוריון את חמשת המועמדים הסופיים להחלפת אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה שהתפטרה לפני כשלושה חודשים.

יו"ר הבורסה אמנם נבחר על-ידי חברי הדירקטוריון, אך מינויו מצריך במקביל גם את אישורו של יו"ר רשות ני"ע. על פי הערכות, האוזר צפוי לתמוך במינויו של קנדל - שהיה חבר בוועדת הכשירות שאישרה את מינויו של האוזר לתפקיד יו"ר רשות ני"ע לפני כשנתיים וחצי.

יו"ר הבורסה הקודם, סם ברונפלד, שהתפטר בעקבות מחלוקת עם האוזר, זכה לשכר בעלות שנתית של כ-2 מיליון שקל עבור משרה בהיקף של 80%.

"קנדל הוא מועמד קלאסי לתפקיד. הוא מוכר ומקושר בישראל ובחו"ל, תכונות החשובות לתפקיד כמו יו"ר בורסה, והוא יוכל להוביל את השינויים הנדרשים, כמו שינוי מבנה הבורסה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק ההון, שמקורב לנושא.

"מקלות בגלגלים"

שינויים אלה כוללים, בין היתר, את הפתרונות שהציעה בחודש שעבר הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה בתל אביב, ובראשם הפרטת הבורסה והפיכה ממלכ"ר לבורסה שפועלת למטרות רווח, וכן הפחתת המס על הבורסה.

עם זאת, אותו גורם הוסיף כי לדעתו כלל לא בטוח שקנדל יזכה בתפקיד, שכן מי שמאשר את המינוי הם כאמור חברי הדירקטוריון. לדבריו, "חלקם מעוניינים בתפקיד בעצמם, ועלולים לשים לקנדל מקלות בגלגלים".

כאמור, מי שמכהן כיום כיו"ר הזמני של הבורסה הוא הדח"צ רון מלכא. נוסף על כך, הדח"צית לינדה בן שושן הודיעה בעבר כי בכוונתה להתמודד על תפקיד היו"ר.