האוצר בודק אפשרות לשנות את הטבות המס של טבע

טבע נהנית כיום משיעור מס אפסי במסגרת המסלול האסטרטגי - אף שמסלול זה בוטל ■ באוצר בודקים אפשרות לקצר או לפתוח את תקופת הזכאות למסלול זה

משרד האוצר בודק האם קיימת אפשרות חוקית לפתוח את הטבות המס שניתנו לחברת טבע - כך נודע ל"גלובס".

בקשת הבדיקה הגיעה כתוצאה מהחלטת טבע לפטר בין 800 ל-1,000 עובדים בארץ. החברה נהנית כעת משיעור מס אפסי במסגרת המסלול האסטרטגי, על אף שמסלול זה בוטל. עם זאת, טבע עדיין יכולה ליהנות ממנו לעוד כמה שנים, לפי התנאים הקיימים.

כעת בודקים באוצר את האפשרות לקצר או לפתוח את תקופת הזכאות למסלול שהעניקה לחברה אפשרות לשלם 0% מס.

באוצר מבהירים, עם זאת, כי טבע לא ביצעה שום מעשה בניגוד לחוק, שכן לא הייתה קיימת כל התניה הקשורה לתעסוקה כאשר ניתנו אותן הטבות מס. "מבחינה פורמלית אין כל עבירה על החוק, ואף אחד לא התנה את ההטבות בהעסקת עובדים", מסר גורם במשרד.

כמו כן, באוצר סבורים כי קלושה האפשרות שאכן קיים פתח המאפשר מבחינה חוקית את פתיחת ההסכמים, אך הם מבקשים למצות בכל זאת את הבדיקה. יתרה מזו, גם אם מבחינה משפטית קיימת אפשרות לפתוח את ההסכמים, באוצר מתכוונים לבדוק שלמהלך תהיה גם כדאיות כלכלית, וגם לא תהיה בו פגיעה כלל משקית בסופו של התהליך.

הכוונה היא כי גם אם הדבר אפשרי, פתיחת המסלול תגרום להסטת פעילות לחו"ל או הרבה פחות מזה או הרשמה של IP בחו"ל, צעד שטבע כבר בוחנת זו תקופה ארוכה (ישנן מדינות שמעניקות כבר היום הטבות מס מול רישום IP). באוצר יבחנו גם מה תהיינה ההשלכות של מהלך כזה על המשק הישראלי, על התעסוקה ועל היצוא.

"משרד האוצר בוחן כל העת את חוק עידוד השקעות הון, במטרה למקסם את הפעילות הכלכלית ואת התעסוקה לצד שימוש יעיל במשאבים הציבוריים. החוק הישן שונה ביוזמת משרד האוצר", הסבירו היום (ב') באוצר.

באוצר מזכירים כי בחוק החדש ישנו מסלול "מועדף מיוחד", בו שיעור המס עומד על 5% ו-8% (בפריפריה ובמרכז בהתאמה). ההטבה כבר לא ניתנת באופן אוטומטי, היא מותנית בגודל ההשקעה, והיא צריכה לקבל אישור של 3 גורמים: מנכ"ל האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנהל רשות המסים. רק אחרי ששלושתם שוכנעו שלהשקעה הזו יש ערך מוסף מובהק ותרומה מהותית לפעילות הכלכלית של ישראל, ניתנת ההטבה.

נכון לעכשיו, רק אינטל קיבלה הטבה כזו מאז 2010, במסגרת השקעתה במפעל בקריית גת.