משת"פים במשרד התחבורה

אגד ודן חולבות את הקופה הציבורית בשקט ובבטחה

זו לא חברת החשמל ולא הנמלים, לא משרד הביטחון, הרכבת או התעשיות הביטחוניות, הכוכבת האמיתית של דוח מבקר המדינה היא בסך-הכול חברת הסעות באוטובוסים.

אף אחד לא סופר את אגד וזהו אחד מסודות כוחה - דוח המבקר מוכיח שבכל הקשור לחליבת הקופה הציבורית אגד נמצאת בליגה משל עצמה, יחד עם הקולגה הזוטרה שלה, חברת דן.

סיפורים מקוממים כמו 45 מיליון השקלים שאגד קיבלה מהמדינה על מערכת כרטוס שהייתה אמורה להקים על חשבונה - הם רק הכסף הקטן. הכסף הגדול נמצא בהסכמי הסובסידיה. דוח מבקר המדינה מתאר לנו כיצד לאורך השנים, בשיטתיות, בתחכום ובהתמדה, מצליחה אגד לשפר עמדות מול המדינה. בכל הסכם חדש היא מצליחה להוציא מהאוצר וממשרד התחבורה תנאים טובים יותר, מבלי לעמוד בהתחייבויות שלקחה על עצמה, ומבלי לשלם שום מחיר על כך.

ההיגיון אומר שעלויות התפעול של אגד ירדו בשנים האחרונות בשיעור ניכר אחרי שמספר קווי האוטובוס שהיא מפעילה הצטמק ברבע עד שליש - אבל הסובסידיה שאגד מקבלת רק הולכת וגדלה: 1.5 מיליארד שקל לשנה לפי הסכם הסובסידיה הנוכחי שהם 15 מיליארד שקל לאורך תקופת ההסכם כולו. כמה מהסכום האסטרונומי הזה הולך לרכישת דלק לאוטובוסים וכמה למימון משכורות ותנאי שכר לבכירי אגד? לאיש מחוץ לאגד אין מושג. הגוף הזה, שניזון מכספי משלם המיסים בהיקף דומה לזה של כל הישיבות ביחד, אינו חייב דין וחשבון לאף אחד.

היכן היו הרגולטורים? כיצד ייתכן שאגף התקציבים האימתני מתנהל מול אגד כחבורת נערים זחוחה העולה לאוטובוס בדרך לאילת? מדוע משרד התחבורה מתעקש לא לפקח על אגד (ועל דן) ומעכב הקמת מערכות בקרה כמו המסלקה?

"גלובס" חשף השנה את העובדה שאגד משמשת לשכת תעסוקה לא רשמית לבוגרי אגף התקציבים באוצר, החל מהממונה על התקציבים הקודם גל הרשקוביץ וכלה ברכזים זוטרים. כל סמנכ"לי הכספים באגד בשנים האחרונות היו בוגרי אגף תקציבים, אותו הגוף ממש שאחראי על הסכמי הסובסידיה השערורייתיים שנחתמו עם אגד.

כמה משלמת אגד לסמנכ"ל הכספים שלה? תשאלו את נער האוצר לשעבר גלעד ריקלין, שעזב לפני שבוע את משרתו ב"מקורות" ויתר על משכורת של מעל 40 אלף ברוטו, אחרי שקיבל מאגד הצעה שאי אפשר לסרב לה. ומה לגבי משרד התחבורה? בענף מסתובבות שנים שמועות על משת"פים של אגד בקרב הפקידות הבכירה במשרד - אך המבקר אינו מתייחס לכך.

האם החגיגה באגד תימשך גם אחרי דוח מבקר המדינה? סביר להניח שכן. על מכ"ם השחיתות הציבורית אגד האפרורית והמשעממת משאירה חתימה נמוכה. ממש אוטובוס חמקן. מבחינת הפוליטיקאים ההתעסקות עם אגד היא לא סיפור מעניין או סקסי שיכול להביא קולות בקלפי. למי יש כוח לקרוא על רכש אוטובוסים והסכמי סובסידיה? כל עוד אגד יאפשרו לאגד להמשיך ולטפח משתפ"ים בקרב הפקידות הממשלתית הבכירה האוטובוס שלה ימשיך לנסוע, צוחק כל הדרך אל הבנק.