דיווח ברוסיה: טבע הפסיקה את אספקת הקופקסון

הפסקת האספקה באופן חד-צדדי עלולה לחשוף את החברה לחקירה ולהליכים משפטיים ■ טבע: "אספקת התרופה מעולם לא הופסקה" ■ הערכות: מכירות הקופקסון בשוק הרוסי עומדות על כחצי מיליארד שקל בשנה

פרסומים ברוסיה טוענים שטבע הפסיקה באופן חד-צדדי את אספקת הקופקסון בשוק הרוסי באופן חד-צדדי ומשמיעים ביקורת גם כלפי ישראל. באחת מכותרות העיתונים אף נכתב: "ישראל מתחמקת מאספקה לרוסיה של תרופה לטיפול בטרשת נפוצה". לפי הערכות, מכירות הקופקסון בשוק הרוסי עומדות על כחצי מיליארד שקל בשנה.

עוד נודע שבעקבות הצעד של טבע, הוציאה בסוף השבוע האחרון הרשות הפדרלית להגבלים עסקיים של רוסיה (FAS) "התראה" לחברה על הפרה לכאורה של דיני הגבלים עסקיים. הפרה כזאת עלולה לחשוף את טבע לחקירה ולהליכים משפטיים. ברשות ההגבלים העסקיים הרוסית הדגישו כי תרופת הקופקסון "מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה - מחלה המסווגת בקטגוריה של מחלות קשות נדירות - ולא קיימת לה אלטרנטיבה".

לדברי הרשות, זוהי ההתראה השנייה שנשלחת לטבע. הראשונה הוצאה לאחר שגם באוגוסט האחרון היא הפסיקה את אספקת הקופקסון באופן חד-צדדי. אז, בעקבות ההתראה, חזרה טבע לספק את התרופה.

לפי הפרסומים, שלטונות רוסיה רואים בחומרה את התנהלות טבע והם אף פרסמו על כך הודעות לציבור. בהודעה שפרסמה רשות ההגבלים הרוסית לציבור באוגוסט האחרון היא האשימה את טבע בכך שבהעדר אלטרנטיבה לקופקסון "סירוב היצרן לספק את התרופה עלול לגרום לממשל חוסר יכולת להבטיח כיסוי תרופתי של צורכי החולים הסובלים מטרשת נפוצה במסגרת התוכנית הממשלתית הפדרלית ולסכן את בריאותם ואת חייהם של בני אדם".

לפי הודעת השלטונות, טבע מתחמקת מאספקת התרופה "באופן שאינו מוצדק מבחינה כלכלית וטכנולוגית".

התנהלות כזאת של טבע עלולה לפגוע בתדמיתה ויש לה פוטנציאל פגיעה בפעילות טבע ברוסיה בעתיד, במיוחד על רקע העובדה שהפצת התרופות לטרשת נפוצה ותרופות מצילות חיים נעשית באמצעות מכרזים שמפרסם השלטון.

טבע משווקת את הקופקסון ברוסיה באמצעות חברת ביוטק, כפי הנראה חברה מקומית, שמבצעת את השלב האחרון בתהליך הייצור השוטף של התרופה וכן, מאחסנת, מוכרת ומפיצה אותה.

השוק של רוסיה

הקופקסון היא תרופת הדגל של טבע, ומכירותיה הגיעו ב-2012 לשיא של 4 מיליארד דולר. השוק הרוסי נחשב בטבע שוק חשוב שיש לה בו נוכחות חזקה והיא מתכננת להתרחב בו. "כיום אנו אחת מחברות התרופות הגדולות ברוסיה", נכתב בדוח השנתי המורחב של טבע ל-2012. טבע משווקת ברוסיה כ-130 סוגים של תרופות גנריות, OTC (תרופות ללא מרשם) ומוצרים מקוריים שבראשם הקופקסון.

מוצרים הנחשבים מצילי חיים כמו קופקסון נכללים ברשימת המוצרים שעבורם יש שיפוי ביטוחי במימון ממשלתי. מוצרים כאלה כפופים למכרזים שמקיימים הרשויות ובמסגרתם נקבע המחיר. מכרזים כאלה השפיעו ברבעונים האחרונים על ההכנסות של טבע ברוסיה. לדוגמה, ב-2012 צמחו הכנסות טבע במדינה ב-14% (או 21% במונחי מטבע מקומי). הדבר הוסבר בעיקר במכירות חזקות של הקופקסון, כיוון שהמכרזים הממשלתיים שנערכו ב-2012 כללו גם אספקת מלאי עבור חלק מ-2013.

מנגד, ברבעון השני של 2013 טבע רשמה ירידה חדה במכירות שלה בקטגוריה "שאר העולם", הכוללת את רוסיה. טבע הסבירה כי הירידה בהכנסות נובעת מ"עיתוי מכרזי הקופקסון". נציין שבפעם הקודמת שטבע הפסיקה את השיווק באופן חד צדדי, באוגוסט, זה היה ערב מכרז ממשלתי דומה.

בשנים הקרובות צפויות מכירות הקופקסון לרדת, על רקע כניסה לשוק של תרופות הניתנות בבליעה (בניגוד לקופקסון שניתן בהזרקה), וכן בעקבות פקיעת הפטנט המגן על התרופה בשנים 2014-2015 וכניסת תרופות גנריות מתחרות. לפי הערכה של בנק ההשקעות קרדיט סוויס, בשנת 2019 סך מכירות הקופקסון יהיה פחות מ-400 מיליון דולר, ירידה של לא פחות מ-90% ביחס ל-2012.

מטבע נמסר בתגובה: "טבע ממשיכה להיות מחויבת באופן מלא למטופליה ברוסיה. אספקת התרופה במדינות אלה מעולם לא הופסק".