משרד התקשורת: בזק השתמשה בשיטות פסולות

המשרד הורה לבזק להפסיק להחזיר רווחים ללקוחות עסקיים בתמורה למכירת קווי תקשורת ■ בזק: מדובר בשיטת עבודה מקובלת בשוק התקשורת

בתום 5 שנים של בדיקות, קובע משרד התקשורת כי בזק משתמשת בפרקטיקה פסולה של החזר תשלומים ללקוחות שרוכשים ממנה צירי תקשורת - כך נודע ל"גלובס". אתמול (ד') שלח המשרד הודעה לבזק, ולסלקום שהתלוננה בעניין, ובה המסקנה שבזק פעלה באופן פסול שפוגע בתחרות, כשנהגה להחזיר חלק מההכנסות ללקוחות העסקיים שלה, שרכשו ממנה שירותי תקשורת.

בתלונה שהגישה סלקום נגד בזק ב-2008, מחתה חברת הסלולר על כך שבזק נוקטת פרקטיקה אסורה של התקשרויות ארוכות טווח והצעות שיווקיות ללקוחות עסקיים בתחום התקשורת הקווית, הרוכשים שירות של צירי PRI (קווי תקשורת למרכזיות בעסקים).

בזק, בהיותה מונופול שמחיריו מפוקחים, אינה רשאית לתת הנחות ללקוח מעבר למה שמתיר לה המשרד. על פי השיטה שבה נקטה, במקום לתת ללקוח הנחה על המחיר המפוקח, בזק החזירה לו חלק מתשלומיו.

סלקום עתרה לבג"ץ נגד משרד התקשורת בשל התארכות הטיפול בתלונות, והמשרד טען שהסוגיה מורכבת - ועל כן נדרש זמן רב כדי להתמודד עמה. בעקבות העתירה חידש המשרד את הבדיקה בכל הנוגע לפרקטיקה של הסדרי החזרים (revenue share). לדברי המשרד, הליך הבדיקה היה מורכב ויסודי, ונמשך כמה חודשים.

מאז חידוש הבדיקה, המשרד פנה לבזק בבקשה לקבל מידע נוסף ועדכני ביחס להתקשרויות האמורות, וכן חזר ופנה אליה בכמה הזדמנויות על מנת לקבל נתונים משלימים, בין היתר על מנת ללמוד על השינויים שחלו בסוגיה מאז נתבקש המידע בראשונה. בחינת נתונים אלה העלתה, בין היתר, כי הפרקטיקה שבמסגרתה מעניקה בזק ללקוחותיה החזרים בגין תנועת טלפוניה נכנסת עברה שינויים מהותיים מאז בחן אותה המשרד בראשונה, ב-2009.

לאחר ניתוח המידע החדש שהתקבל, התגבשה במשרד עמדת ביניים לעניין פרקטיקה זו, שלפיה יורה לחברה לחדול ממנה. לפני שהכריע סופית בעניין, במשרד התקשורת סברו כי נכון יהיה לשמוע את טענותיה של בזק אשר עשויה להיפגע מן ההחלטה. בימים אלה, ועם סיום הליך השימוע, הורה המשרד לבזק לחדול מהפרקטיקה ולבטל את ההסדרים השונים שבמסגרתם החברה מחזירה למנויים סכומי כסף בגין תנועת טלפוניה נכנסת.

בעניין תלונה נוספת שהגישה סלקום למשרד התקשורת, שעסקה בסוגיית תמחור שירותים (תקשורת נתונים) בשוק העסקי, מצא המשרד שלא נמצאו הוכחות לכך.

מבזק נמסר בתגובה: "מדובר בשיטת עבודה מקובלת בשוק התקשורת ומיושמת על ידי כלל החברות. מפתיע שמשרד התקשורת בחר למנוע שיטה זאת דווקא מבזק, ובניגוד לטובת הצרכנים".