נתניהו ניסה למנות את לארי סאמרס לתפקיד הנגיד

נתניהו חיפש פיתרון לבעיית הנגיד - מעבר לים: ראש הממשלה פנה ללארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר, על מנת שיסכים להתמנות לנגיד בנק ישראל

בעוד שפארסת מינוי הנגיד נמשכת וכבר למעלה מ-100 ימים אין נגיד לבנק ישראל, נראה כי נתניהו קיווה לפתור את המבוי הסתום בינו לבין לפיד על ידי מינויו של נגיד זר. בעקבות זאת, פנה ללארי סאמרס, לשעבר שר האוצר האמריקאי, אך על פי דיווחים - סאמרס סירב להצעה.

לפני כחודש הסיר סאמרס את מועמדותו למשרת יושב ראש הבנק הפדרלי, ה"פדרל ריזרב". סאמרס, שנחשב למועמד המוביל, הודיע לנשיא אובמה כי הוא אינו מעוניין בתפקיד. סאמרס כיהן כשר אוצר בממשל קלינטון ושימש כיועץ הכלכלי הראשי בבית הלבן בתקופת הכהונה הראשונה של אובמה. עד היום הוא נחשב מקורב לאובמה, ויועד להחליף את יושב בראש הנוכחי בן ברננקי, עם סיום תפקידו, בטרם פרש מהמירוץ.

"בעל כורחי הגעתי למסקנה, שתהליך אישור מועמדותי בסנאט יישא אופי מר ולא ישרת את האינטרסים של הבנק הפדרלי, של הממשל, ובסופו של דבר, של ההתאוששות הכלכלה הלאומית", כתב סאמרס במכתבו.

בחודש ספטמבר, בטרם פרש מהמירוץ, גברו קולות המתנגדים למינוי סאמרס לתפקיד, לאחר שלפחות שלושה סנאטורים הביעו הסתייגות מאישור מועמדותו, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת שאמר בעברו. סאמרס, שכיהן בעבר כנשיא אוניברסיטת הרווארד, העיר לא פעם לגבי כישורים אינטקלטואלים נחותים של נשים במקצועות המדעים והמתמטיקה.

בימים האחרונים דווח כי נתניהו ולפיד קרובים להכרזה על נגיד, אך ככל הנראה טרם הגיעו להחלטה על מועמד מוסכם מבין השלושה: ויקטור מדינה, פרופ' צבי אקשטיין ופרופ' מריו בלכר, שכיהן גם הוא כנגיד של מדינה זרה - ארגנטינה.

כמו כן דווח כי נתניהו נפגש אמש עם הנגידה בפועל, קרנית פלוג. פלוג הודיעה כי ככל הנראה תפרוש מבנק ישראל לאחר מינוי נגיד קבוע, מכיוון שלא נשקלה מועמדותה להחלפת סטנלי פישר.