JP מורגן ישלם 13 מיליארד דולר להסדר חקירת המשכנתאות

העסקה הראשונית אינה פוטרת את הבנק מאחריות פלילית למשכנתאות שהוא שיווק כאג"ח למשקיעים הבנק ניצב בפני תריסר חקירות נגדו בעולם

הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הגיע להסכם עקרוני עם משרד המשפטים האמריקאי ורשויות פדרליות נוספות על תשלום של 13 מיליארד דולר להסדרת החקירות של משכנתאות רעות שהבנק מכר למשקיעים לפני המשבר הפיננסי, מסר בשבת מקור יודע דבר.

העסקה הראשונית, שהיא הגדולה ביותר בין הממשל לחברה יחידה בתולדות ארה"ב, אינה פוטרת את הבנק מאחריות פלילית לכמה מהמשכנתאות שהוא ארז ושיווק כאג"ח למשקיעים.

זו הייתה נקודת המחלוקת העיקרית בדיונים בין שני צדדים, אך הממשל סירב להתפשר בנושא הזה של חברות פלילית, ולפי המקור הבנק חש שאין לו ברירה אלא להיענות לדרישת הממשל. עד לאחרונה, ג'יי.פי מורגן היה מוכן לשלם לכל היותר סכום קרוב ל-11 מיליארד דולר.

החקירה הפלילית המתמשכת נגד הבנק מדגישה עד כמה מצבו של המנכ"ל הכל-יכול ג'יימי דיימון הוא עדין, מפני שהוא לא התגבר עדיין על סבך של נושאי רגולציה שהבנק הסתבך בהם.

הבנק הגדול בארה"ב אמנם התחמק מהגרוע ביותר במשבר הפיננסי, אך כעת הוא ניצב בפני יותר מתריסר חקירות נגדו בעולם, במגוון רחב של חשדות - ממתן שוחד לפקידים בסין עד לתפקידו במניפולציה של הריבית הבין-בנקאית בלונדון, הליבור.

בעוד שמשקיעי ג'יי.פי מורגן הביעו תמיכה פומבית בדיימון, רבים מהם הביעו בשיחות פרטיות תסכול מהחיכוך המתמיד שלו עם המפקחים. תת-ועדה בסנאט האמריקאי פרסמה במארס דוח שפירט איך דרש דיימון מהכפופים לו למנוע העברת נתונים מאחד המפקחים על הבנק, משרד מפקח על המטבע. בתחילת החודש מסר הבנק שדיימון חדל לכהן כיו"ר מועצת המנהלים של חטיבת הבנקאות הקמעונאית בארה"ב - כנראה לדרישת המשרד הזה (OCC).

לפי המקור, ההסדר בסך 13 מיליארד דולר הושג אחרי שדיימון שוחח בטלפון בליל שבת עם התובע הכללי האמריקאי אריק הולדר כדי להחליט על מסגרת ההסכם. דיימון נסע לוושינגטון כדי להיפגש עם הולדר ב-25 בספטמבר, ואז דנו השניים בעסקה בהיקף 11 מיליארד דולר.

"הם מנסים לעשות כל מה שאפשר כדי לשים את הנושא הזה מאחוריהם", אמר מנהל השקעות בחברת גרינווד קפיטל, שמחזיקה במניות הבנק.

בלב ההסדר מצויה הטענה שהבנק שיווק משכנתאות שהוא ידע שהן מסוכנות יותר כפי שהוא הציג אותן. משקיעים, בהם סוכנויות מימון המשכנתאות של הממשל, פאני מיי ופרדי מק, אמרו שהבנק מסר להם שההלוואות היו טובות מכפי שהן היו באמת, או שהבנק התרשל בקבלת מידע מלקוחות-לווים על הכנסתם לאיכות האשראי שלהם, ולא וידא אותם די הצורך.

80% מהאג"ח המשכנתאיות שלגביהן חל ההסכם של 13 מיליארד דולר קשורות לבנק ההשקעות בר סטרנס ולחברת המשכנתאות וושינגטון מיוצ'ואל, שהממשל עודד את הבנק לרכוש בשיא המשבר (מארס עד ספטמבר 2008) כדי לצמצם את הזעזועים בשוקי ההון ובבנקאות.

שני המוסדות הללו הרחיבו מאוד את המסחר באג"ח של ג'יי.פי מורגן ואת הבנקאות הצרכנית שלו, וסייעו לו לרשום רווחי שיא רבעוניים, אבל העלויות המשפטיות של טיפול בוושינגטון מיוצ'ואל ובר סטרנס מעיקות על הבנק.

הפסד רבעוני

ברבעון השלישי, יולי-ספטמבר השנה, הבנק הפסיד 380 מיליון דולר - הפסד רבעוני ראשון מאז 2004, אחרי הפרשה בסך 7.2 מיליארד דולר להוצאות משפטיות אחרי מס. בשיחה עם אנליסטים עם פרסום הדוחות, דיימון הודה שההפסדים משני המוסדות שהבנק קנה היו "מכאיבים מאוד".

אך גם כך, הבנק יכול בקלות לממן את הפיצוי בסך 13 מיליארד דולר. בתחילת החודש הוא דיווח על הקצאת 23 מיליארד דולר לכיסוי הסדרים משפטיים. ברבעון רגיל הבנק מרוויח 5-6 מיליארד דולר, ובמאזנו מופיעים כ-30 מיליארד דולר של יתרות מזומנים.