מטרנה מסרבת לצו מוסכם להסדרת התחרות בתמ"ל

מסרבת לחתום על הצו ובו סעיף שלפיו כל חברה תשלם עד 80 שקל עבור כל יולדת בבית-החולים שתיתן ליילוד תמ"ל שלה ■ השחקנים בענף מעריכים כי הצו יעלה את היקף התשלומים שלהם לבתי-החולים ■ מטרנה: "לא סירבנו לחתום. תומכים בצו"

חברת מטרנה מסרבת לחתום על צו מוסכם שנועד להסדיר את התחרות בשוק תרכובות המזון לתינוקות בבתי-החולים (תמ"ל) - כך נודע ל"גלובס".

הצו המוסכם הוא יוזמה של הממונה על ההגבלים העסקיים, והוא נועד להחליף את האפשרות הנבחנת אף היא על-ידי הממונה, להכריז על חברות המזון תינוקות כקבוצת ריכוז.

בשני המקרים, הממונה על ההגבלים העסקיים שואף לחייב את בתי-החולים לאפשר לכל חברת מזון לתינוקות לשווק את תרכובת המזון לתינוקות שלה בבתי-החולים, וכל זאת בתנאי שמדובר בתמ"ל המאושר על-ידי משרד הבריאות.

בפברואר השנה הוציא הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, מכתבי שימוע ל-4 החברות המספקות תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל), וזאת בטרם יקבע כי הן מהוות קבוצת ריכוז.

ל"גלובס" נודע כי לפני כחודשיים, לאחר שספקיות תרכובות המזון לתינוקות הגישו את תשובתן למכתבי השימוע, הציע הממונה לצדדים לחתום על צו מוסכם, אשר יחייב את החברות לעמוד בתנאים מסוימים המגבירים את התחרות בשוק, ובתמורה הוא יוותר על ההכרזה עליהן כקבוצת ריכוז.

בעקבות הצעת הממונה התקיים בין הצדדים משא-ומתן, והוחלפו מספר טיוטות, עד שהגיעו להסכמה על התנאים המגבילים הנקובים בטיוטת הצו האחרונה.

בין התנאים המגבילים עליהם הוסכם נכללו איסור בלעדיות באספקת תרכובות המזון לבית-החולים; חובה לוודא כי לכל הורה בבית-החולים תינתן אפשרות בחירה בין לפחות שני סוגי תמ"ל ועוד.

ואולם, כאמור, לאחר שהוחלפו בין הצדדים הטיוטות האחרונות, הודיעה מטרנה כי היא אינה מוכנה לחתום על הצו המוסכם.

כפי הנראה, התנגדותה של מטרנה היא לסעיף המוצע בצו המוסכם, שלפיו כל חברה תשלם סכום של עד 80 שקל עבור כל יולדת שתחליט להעניק ליילוד את המותג של אותה חברה בבית-החולים. השחקנים בענף מעריכים כי הצו המוסכם יעלה את היקף התשלומים שלהם לבתי-החולים.

למטרנה, סימילאק ושחקנים אחרים יש אינטרס באספקת התמ"לים בבתי-החולים, והוכח כבר כי יולדות נוטות להאכיל את ילדיהן באותו מותג שניתן להם בבית-החולים, במיוחד כשמדובר בילד ראשון.

מטרנה מחזיקה היום ביותר מ-50% משוק תרכובות המזון לתינוקות, ולכן התנגדותה לצו מבטלת את האפשרות לקיומו של צו מוסכם. במקרה זה, הממונה ימשיך בהליך להכרזה על מטרנה וסימילאק כקבוצת ריכוז.

בין אם ייקבע בסופו של דבר צו מוסכם, ובין אם הממונה יכריז על מטרנה וסימילאק כקבוצות ריכוז - הרי ששאיפתו לאפשר לשני שחקנים לפעול בכל בית-חולים (כולל בתי-החולים הציבוריים ושל קופת-חולים כללית) עשויה לפגוע הן בסימילאק והן במטרנה בשל הבלעדיות שיש להן היום בחלק מבתי-החולים.

מקורות במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים דחו בתוקף טענות כאילו דרישות הממונה מגדילות את חסם הכניסה בענף ועומדות בסתירה לכוונתו והצהרתו כי הוא מעוניין לפתוח את השוק לתחרות.

"עובדתית, החברות הקטנות ביותר מעוניינות לשווק תמ"לים לבתי-החולים. עד היום, אופטימיל למשל הייתה צריכה לשלם כמו מטרנה בבית-חולים, ואילו כעת מדובר על תשלום ליולדת", נאמר.

אותם מקורות גם דחו טענות כי שאיפות הממונה יגדילו את היקפי התשלום לבתי-החולים, כיוון שהכוונה היא לקבוע כי מלבד התשלום ליולדת ואספקת התמ"לים, ייאסר לגבות ולספק כל מוצר נוסף לבתי-החולים, זאת בזמן שהיום בתי-החולים דורשים מאותן חברות לרכוש עבורם ציוד שאינו שייך למותג שלהן.

עו"ד ניב סבר ממשרד מ.פירון ושות', המייצג את מדיצ'י מדיקל משווקת אופטימיל, אומר ל"גלובס" כי ההתנגדות של מטרנה לצו נובעת מהאיסור הכלול בו למנוע מחברה לאפשר למתחריה לספק תמ"לים לבתי-החולים שבהן היא פועלת.

לדבריו, "הממונה בחר בדרך הלא נכונה. שוק שבו יש שני שחקנים המחזיקים יחד ב-97% מהשוק אינו מתאים להכרזה כזו. יש כאן דואופול - מטרנה וסימילאק. הממונה יכול להכריז על קיומו או פשוט יותר, לפרסם קביעה לפי סעיף 43 לחוק, שההסדרים שאליהם הגיעו מטרנה וסימילאק עם בתי-החולים (כמו גם המכרזים שבהם יצאו קופת החולים בבתי-החולים הממשלתיים) הם בגדר הסדר כובל".

ממטרנה נמסר: "מטרנה מעולם לא סירבה לחתום על הצו. אנו מעודדים ותומכים בהליך של צו מוסכם בחסות הממונה, ולכן ביקשנו פגישה לדיון בתוכנו".

תחליפי חלב
 תחליפי חלב