שר האנרגיה לשעבר: "בעבר פסלנו השקעה בפצחן המימני"

משה שחל: "התוכנית להשקיע בפצחן הונחה בפניי בסוף 95', ולא תמכתי בה" ■ קבוצת בזן: "מתקן המידן הגדיל בצורה משמעותית את יכולתו של בית הזיקוק לייצר בעיקר סולר תחבורה ודס"ל ולא בנזין"

השקעת העתק של בזן בפצחן המימני נדונה בעבר ונפסלה בשל חוסר כדאיות כלכלית - כך אישר ל"גלובס" שר האנרגיה לשעבר, משה שחל. לדבריו, "התוכנית להשקיע בפצחן הונחה בפניי בסוף 95', ולא תמכתי בה. להשקיע סכומים אדירים במתקן שיאפשר להגדיל את תפוקת הבנזין נראה לי לא נכון. באירופה יש כבר שנים תופעה של מעבר לשימוש בדיזל, כלומר בסולר במקום בבנזין. בתי הזיקוק באירופה סובלים מעודפי היצע של בנזין ומי שקונה מהם הוא לא אחר מבית הזיקוק בחיפה. בתקופה האחרונה היו חודשים שבהם 50% מהבנזין בישראל הגיע מאירופה".

כשהוא נשאל אם הוא מודאג ממצבה של בזן, מעדיף שר האנרגיה לשעבר משה שחל, המייצג היום כעו"ד חברות זרות המספקות דלק לבזן, להשיב בדיפלומטיות.

"אני מודאג מהחמצת ההזדמנות ליצור שוק משוכלל בתחום הדלק. במהלך הפרטת בתי הזיקוק הוזמנתי לפגישה אצל מי שהיה אז החשב הכללי באוצר ניר גלעד (היום מנכ"ל החברה לישראל - ע"ב) ואמרתי שלדעתי זו תהיה טעות לפצל את בתי הזיקוק לאשדוד ולחיפה - החשש היה שייווצרו שני מונופולים אזוריים, ובמידה רבה זה אכן קרה".

- אילו טעויות נוספות נעשו לדעתך על ידי המדינה?

"הרפורמה במשק הדלק מתייחסת ל-10% מהתל"ג של המשק. המטרה של הרפורמה הייתה להוזיל את מחיר הדלק לצרכן עד 30%. דרשתי לקבוע שהמסים לא יעלו על 50% ממחיר הבנזין. לצערי, גם זה לא קרה והמיסוי על הדלק מתקרב היום ל-70%".

- מה דעתך על הטענה שהממשלה עשתה לבזן הנחות בתקופה שהייתה חברה ממשלתית?

"זה פשוט לא נכון. עוד כשהחברה הייתה ממשלתית, השר להגנת הסביבה אז רוני מילוא הוציא צו אישי נגד היו"ר שלה צבי זמיר. אני אישרתי לבזן להתקין מערכות בקרה שהורידו את שיעור הגופרית בנפט בהשקעה של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה. אגב, בתקופה שהייתי שר האנרגיה, בזן העבירה למדינה דיבידנדים בהיקף של 200 עד 400 מיליון שקל בשנה.

מקבוצת בזן נמסר: "מתקן המידן (הפצחן המימני), שהינו מהפרויקטים ההנדסיים הגדולים והמורכבים שנעשו בישראל, הגדיל בצורה משמעותית את יכולתו של בית הזיקוק לייצר בעיקר סולר תחבורה ודס"ל ולא בנזין. ההשקעה במתקן, יחד עם החיבור לגז הטבעי מהווה הצלחה גדולה שמאפשרת לתת מענה לביקושים הגואים ועולים באירופה ובעולם למוצרים אלו. יתרה מכך, כפי שהחברה פרסמה לאחרונה, בין היתר בזכות השלמת והפעלת פרוייקט המידן וחיבור בית הזיקוק לגז טבעי, החברה צופה להשיג ברבעון השלישי מרווח זיקוק של למעלה מ-4 דולר לחבית, ממרווח הייחוס של בתי זיקוק אחרים באיזור, שנמצא בשפל ועומד על דולר לחבית".