קרדן NV במשא-ומתן להכנסת שותף לתהל בסין

מכירת חלק או כל מיזמי המים בסין עשויה להניב לחברה הכנסות של יותר מ-100 מיליון דולר ■ החברה תצטרך לשלם למחזיקי האג"ח כמעט חצי מיליארד שקל בתחילת פברואר 2014

חברת ההשקעות קרדן NV שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור ממשיכה בניסיונותיה לממש נכסים תחת לחץ, כדי להימנע מהסדר חוב צפוי. ל"גלובס" נודע כי החברה, שנסחרת כיום בשווי של כ-200 מיליון שקל בלבד, מקיימת מגעים מתקדמים עם גופי השקעה בינלאומיים למכירת חלק או כל פעילותה של החברה הבת תהל בסין, תמורת סכום של יותר מ-100 מיליון דולר. מקרדן NV נמסר כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

תהל, המנוהלת על ידי סער ברכה, היא חברה פרטית בבעלות מלאה של קבוצת קרדן NV, המהווה את זרוע הפעילות שלה בתחום תשתיות המים. לתהל שתי חטיבות: תהל גרופ - העוסקת בתחום הפעילות המסורתי של החברה הכולל מתן שירותי תכנון הנדסי; ותהל נכסים - העוסקת, כאמור, בהשקעה בנכסים מניבים בתחום תשתיות מים וביוב, או יוזמת בעצמה פרויקטים בתחום כגון מתקני התפלה וטיפול במים ובשפכים.

בסין פועלת תהל באמצעות זרוע הנכסים שלה (Tahal assets), שעיקר פעילותה מתבצעת עבור גופים ציבוריים. פעילות זו באמצעות הסכמי זיכיון לתכנון, הקמה והפעלת מתקנים לטיפול בשפכים, כשבסיום תקופת ההתקשרות משיבה החברה את המתקן ללקוח.

בסוף 2012 החזיקה תהל נכסים עשרה זיכיונות לתפעול מתקנים לטיפול בשפכים בסין (תשעה מסוג BOT ואחד מסוג BOO) ובמתקן טיפול שפכים אחד בטורקיה. היקף ההשקעות שבוצע בכל המתקנים עד סוף 2012 הסתכם בכ-111 מיליון אירו.

הכנסות תהל נכסים עמדו במחצית הראשונה של 2013 על כ-13 מיליון אירו (ירידה של 25%) והרווח הגולמי שלה ירד ב-15% ל-6 מיליון אירו. בתהל ייחסו את ההאטה בהכנסות להאטה בפעילות הבניה שהניבה לה הכנסות של יותר מ-5 מיליון אירו במחצית הראשונה של 2012 ולהרחבת מפעלים שנעשתה במהלך 2013, אשר בעקבותיה חלק מהמפעלים לא פעלו במתכונת מלאה.

למרות זאת, החברה הצליחה לצמצם הוצאות וסיכמה את מחצית השנה עם רווח נקי של כ-3 מיליון אירו, לאחר שאת -2012 כולה סיימה עם הכנסות של 35.5 מיליון אירו ורווח נקי של 1 מיליון אירו. תהל, החברה האם, סיימה את המחצית עם הכנסות של 74 מיליון אירו ורווח של כ-7 מיליון אירו, לאחר שאת 2012 כולה היא סיכמה עם הפסד בהיקף דומה, והכנסות של 146 מיליון אירו.

חוב אג"ח של 2 מיליארד שקל

קרדן NV, המנוהלת בידי שוקי אורן, פועלת בשוקי הנדל"ן, התשתיות והפיננסים בחו"ל, נדרשת להתמודד עם תשלום אג"ח ענק של קרוב לחצי מיליארד שקל (100 מיליון אירו) בתחילת חודש פברואר. סך חובות האג"ח של החברה מגיע לכ-2 מיליארד שקל (420 מיליון אירו), ושתי סדרות האג"ח שלה נסחרות בתשואות זבל של 39%-69%.

מול התחייבויות שוטפות של 106 מיליון אירו, הציגה קרדן NV בסוף הרבעון השני של 2013 קופת מזומנים מצומקת (סולו) של 8 מיליון אירו בלבד, כך שללא מימוש משמעותי בקרוב תידרש החברה להסדר חוב. באסיפת מחזיקי אג"ח שקיימה החברה לאחרונה, היא קיבלה את הסכמת המחזיקים להעניק לה שקט עד סוף נובמבר, כדי שתוכל להמשיך ולקדם מכירת חלק משמעותי מנכסיה. בין היתר הניחה החברה על המדף את אחד מנכסיה המרכזיים, מניות חברת הנדל"ן GTC פולין (27.8% מההון) בשווי של כ-150 מיליון אירו.

על ההחזקה ב-GTC רובץ חוב בהיקף של כ-100 מיליון אירו לבנק דיסקונט, אשר לו משועבדות חלק מהמניות, כך שמימוש זה לבדו לא יספיק לתשלום החוב הקרוב. בקרדן NV ציינו כי בימים אלה נערכים הליכי בדיקת נאותות (Due Diligence) על ידי כמה משקיעים כדי לאפשר להם להגיש הצעות רכישה מחייבות למניות GTC. מקרדן נמסר כי השלמת המכירה, שאותה מנהל סיטי בנק, עשויה להתבצע עד סוף השנה.

נזכיר כי במארס השנה עמדה קרדן NV בפני אקזיט מרשים בפעילות הנדל"ן שלה בסין. בדצמבר 2012 דיווחה החברה שהיא מנהלת מו"מ עם קרן השקעות בינלאומית למכירת מחצית מהחזקותיה בפרויקט הנדל"ן Europark Dalian תמורת 85 מיליון דולר, אך זו הודיעה בסופו של דבר, כי "אינה מעוניינת להמשיך במו"מ להשלמת העסקה". פרויקט Europark Dalian משלב מגורים, מסחר ומשרדים בשטח כולל של 327 אלף מ"ר בעיר Dalian שבסין.

לקרדן NV חברה אחות, קרדן יזמות, המרכזת את עסקי גרינפלד ושנור בישראל, בתחומי יבוא והשכרת הרכב, הנדל"ן והטכנולוגיה. אתמול חשף "גלובס" כי החברה הבת של יזמות, קרדן ישראל (בה מרוכזות ההחזקות התפעוליות של החברה), מנהלת מגעים ראשוניים למכירת השליטה בחברה הבת קרדן נדל"ן לאזורים, בין היתר לצורך עמידה בהתחייבויות האג"ח שלה, העומדות על 160 מיליון שקל. האג"ח עצמן נסחרות בתשואה סולידית יחסית של כ-8%.

קרדן
 קרדן