דודו זקן: "צריך להכליל עבירות מס בחוק לאיסור הלבנת הון"

המפקח על הבנקים: "לבנקאי שעומד מול הלקוח אין יכולת להבין אם הפעולה שהוא מבצע היא עבירת מס או הלבנת הון, ואנחנו לא מצפים שהוא זה שיכריע בנושא"

"הגיע הזמן שעבירת המס תיכלל בחוק איסור הלבנת הון, ונהיה דומים למדינות המובילות בתחום הלבנת הון" - כך אמר היום (ד') המפקח על הבנקים, דודו זקן, בכנס איסור הלבנת הון של המכון להשתלמות עורכי דין.

"אנו סבורים כי לבנקאי שעומד מול הלקוח אין יכולת להבין אם הפעולה שהוא מבצע היא עבירת מס או הלבנת הון, ואנו לא מצפים שהוא זה שיכריע את הנושא. אי-אפשר לקבל טיעון שפעולה מסוימת נעשתה בגלל שיקולי מס", הוסיף זקן.

המפקח ציין כי נושא עבירות המס והשימוש במזומן תופס תאוצה. "אנו חלק חשוב מהוועדה לצמצום שימוש במזומן. צריך לטפל בנושא העלמות המס; יש פה ממד ערכי, חברתי וכמובן גם ניהול סיכונים של הבנקים", אמר זקן, שציין כי הבנקים עשו כברת-דרך בטיפול בתחום הלבנות ההון.

לדבריו, "קיבלנו תוצאות טובות בבדיקות שעשינו, אבל עדיין אסור לנוח על זרי הדפנה. כל תחום הלבנות ההון הולך ומשתכלל, וצריך להדביק את הפער בחידושים השונים. כמו כן, יש דברים שצריך לתקן בבנקים - בעיקר בתחום של הכר את הלקוח, החשיפה לאנשים פוליטיים ותיעוד של התכתבות עסקית עם לקוחות. נתקן בתקופה הקרובה את הפערים מול הסטנדרט הבינלאומי".

זקן אף ציין בדבריו כי למרות החשש מהלבנות הון, הוא יקדם את האפשרות לפתיחת חשבונות בנק באינטרנט. "אנו רוצים ליישם את ההמלצה של הוועדה לטיפול בריכוזיות בבנקים, והיא לאפשר פתיחת חשבונות באינטרנט, אבל בד-בבד נשיג את האיזון בין שיפור התחרות לבין הלבנת הון. דגש נוסף שנשים הוא על נושא העברות אלקטרוניות, שמירת נתיב הביקורת ויכולת המעקב אחר עבירות אלקטרוניות".

עוד דיבר בכנס מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד גיא רוטקופף. "מדינת ישראל נמצאת כיום בין המדינות המובילות במאבק בהלבנת הון ומימון טרור", אמר. "בעבר העונשים על העבירה היו קלים, אבל כיום אנו ממש נלחמים בתופעה".

רוטקופף ציין כי כאשר הוגברה האכיפה בתחום, היו שטענו כי הדבר יביא להקטנה בכספים שייכנסו לישראל, אלא שבפועל התוצאה הייתה הפוכה. "מאז שהתחלנו במאבק רק נכנס לפה יותר כסף, יותר פיקדונות והשקעות. אנשים רוצים לשים כסף איפה שהבנקים יציבים ואמינים וכאשר יש מלחמה ראויה בהלבנת הון".

לצד הגברת האכיפה, ציין רוטקופף כי חשוב שלא להוסיף לכל כתב אישום עבירה של הלבנת הון. "יכולה להיות נטייה להוסיף עבירת איסור הלבנת הון כמעט לכל כתב אישום, ואני שמח שלא עושים זאת, אחרת היו מחמיצים את המטרה. צריך לעשות שימוש מושכל בכלים שברשותנו כדי שיישארו אפקטיביים", אמר.