נבחרו 3 המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל הבורסה

ועדת האיתור בחרה את המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל הבורסה: יעקב רוזן, לשעבר מנכ"ל מבטחים החדשה ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים; דן ללוז, לשעבר יו"ר מגדל שוקי הון; ויוסי ביינרט מנכ"ל בורסת הנגזרים Nadex בשיקגו

ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל הבורסה בחרה את שלושת המועמדים הסופיים שיעלו להצבעה בדירקטוריון. ל"גלובס" נודע כי המועמדים הם יעקב רוזן, לשעבר מנכ"ל מבטחים החדשה ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים; דן ללוז, לשעבר יו"ר מגדל שוקי הון; ויוסי ביינרט מנכ"ל בורסת הנגזרים Nadex בשיקגו. חברי הדירקטוריון יבחרו את מנכ"ל הבורסה ביום חמישי הבא. ההצבעה צפויה להיות חשאית.

שלושת המועמדים הסופיים נבחרו כאמור על ידי וועדת האיתור. זאת, בניגוד להערכות קודמות לפיהן הוועדה תגבש רשימה של מועמדים ממנה יבחרו חברי הדירקטוריון שלושה מועמדים סופיים. בראש וועדת האיתור עומד יו"ר הבורסה הזמני ד"ר רון מלכא. יתר חברי הוועדה, שהוקמה בעקבות התפטרותה של מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, הם הדח"צים גיתית גוברמן, יצחק חלמיש, ברכה ליטבק, וכן זאב חיו (נציג בנק הפועלים). אתמול, נזכיר, חשף "גלובס" כי חברי וועדת האיתור גרפו לכיסם כ-700 אלף שקל מאז הוקמה הוועדה ביולי האחרון.

המועמדים שנבחרו מייצגים גופים בעלי אינטרסים שונים. יעקב רוזן, לשעבר חבר הנהלה בבנק הפועלים, זוכה לתמיכה גורפת מצד הבנק (שהינו היחיד שיש לו נציג בוועדת האיתור). רוזן, כיום יו"ר ועדת השקעות עמיתים בהפניקס ולשעבר מנכ"ל מבטחים החדשה, כיהן באחרונה כחבר בוועדת גולדשמיט להסדרת נושא ההלוואות הפרטיות של הגופים המוסדיים.

רוזן הצטרף לבנק הפועלים בשנת 2001, בו כיהן כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים וראש החטיבה הפיננסית. ב-2008 הוא הצטרף לקבוצת הביטוח מנורה כיו"ר מנורה פיננסים - תפקיד אותו מילא במשך חודשים ספורים. בהמשך, שימש כמנכ"ל מבטחים החדשה, קרן הפנסיה הגדולה בישראל.

מועמד נוסף הוא דן ללוז, שכיהן שנים ארוכות בקבוצת מגדל ונחשב למינוי המועדף על בנק לאומי. תפקידו המשמעותי האחרון של ללוז היה כאמור כיו"ר מגדל שוקי הון, אותו סיים לפני כארבע שנים כשברקע מתיחות עם מנכ"ל מגדל ביטוח דאז איזי כהן. מאז הוא מתמקד בעסקים פרטיים. קודם לכן, שימש כמנכ"ל דש (לצד קובי לוינסון) - כהונה שנמשכה 8 חודשים בלבד אך זיכתה את ללוז בפיצויי פרישה מוקדמת בהיקף עצום של כ-4 מיליון שקל. טרם הצטרף לדש כיהן כמשנה למנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל וסמנכ"ל השקעות.

המועמד השלישי הוא יוסי ביינרט הוא מועמד יחסית אלמוני שמזוהה עם יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר. ביינרט, מנכ"ל Nadex בשיקגו, קיבל פניה מוועדת האיתור במסגרת מהלך משותף עם יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר, שביקש לקדם את הבאתו. בסביבתו של האוזר ציינו כי הצעד נבע לאחור שהוא "לא התרשם במיוחד מהמועמדים הסופיים שהגיעו לעדת האיתור", ולכן הוא נאלץ להתערב.

לביינרט, בוגר במדעי המחשב באוניברסיטה העברית ירושלים, ניסיון של כ-20 שנה בניהול ופיתוח בתחום השירותים הפיננסיים ובחברות טכנולוגיה. נציין כי בורסת Nadex שבראשה הוא עומד הינה זירת מסחר המנפיקה אופציות וחוזים על מט"ח ומדדים. כלומר, לא מדובר בבורסה כמו זו בת"א, שבה יש בין היתר גם גיוסי הון.

מעורבות גבוהה של האוזר בנעשה בבורסה

האוזר, נזכיר, מפגין בחודשים האחרונים מעורבות גבוהה בכל הקשור לבורסה בת"א. כך, יו"ר הרשות היה זה שדחף להתפטרותם של המנכ"לית אסתר לבנון והיו"ר סם ברונפלד, שהחליטו לסיים את תפקידם לפני כשלושה שבועות. הסיבה: חילוקי דעות קשים מי מהם אחראי לירידה החדה במחזורי המסחר בת"א, לרבות החלפת האשמות בנוגע לתפקוד לקוי. במקביל, האוזר פעל גם במישור המעשי והקים את הוועדה לשכלול המסחר ועידוד הנזילות בבורסה.

נזכיר כי גורמים רבים בשוק המקומי, לרבות חלק מחברי הדירקטוריון והמועמדים עצמם מותחים ביקורת על האופן שבו מתנהל הליך האיתור. אלה טוענים, בין היתר, כי "חברי הדירקטוריון, חברי וועדת האיתור, המועמדים ואפילו התקשורת - כולם כלי שרת של גורמים שמעוניינים לשלוט בבורסה", כי "הליך הבחירה מאוד מאכזב, הכל מונע מאינטרסים" וכי השונות הגבוהה מניסיון המקצועי של המועמדים מעלה סימני שאלה באשר לקריטריונים של וועדת האיתור.

במקביל, ישנו החשש כי חברי הוועדה אינם עושים את מלאכתם נאמנה. ד"ר רון מלכא, יו"ר הבורסה הזמני, רוצה להתמנות לתפקיד באופן קבוע. גם הדח"צית לינדה בן שושן, שכהונתה הסתיימה וטרם הוארכה, מעוניינת בתפקיד. לטענת גורמים בבורסה, הם לא היחידים שלוטשים עיניים לעבר משרת היו"ר שכדי לזכות בה הם זקוקים לברכתו של יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר.

בשבוע האחרון עלה קמפיין אנונימי ואגרסיבי נגד יו"ר רשות ני"ע. הקמפיין, עליו חתומים "פעילי שוק הון מודאגים" כולל (לעת עתה) הפצה של לוח שנה עם תמונות של האוזר ולצדן האשמות כי יו"ר הרשות הוא זה שאחראי למצבה העגום של הבורסה. בין היתר, נכתב שם כי "כולם אשמים חוץ ממנו", "כולם לא בסדר חוץ ממנו" וכי "כולם יודעים שיש רק אדם אחד שאחראי על הבורסה, וצריך לשלם את המחיר לפני שיהיה מאוחר". בהמשך השבוע ניסו יוזמי הקמפיין, שמנוהל ע"י משרד יחסי הציבור רונן צור, לפרסם בכלי התקשורת מודעת דרושים פיקטיבית לתפקיד מנכ"ל הבורסה, שכללה אף היא האשמות וביקורת חריפה על תפקודו של האוזר.

הקמפיין נגד האוזר מעורר הדים רבים. בשיחה שקיימו הבוקר שר האוצר יאיר לפיד ויו"ר הרשות, התייחס לפיד לנושא ואמר כי הוא "דוחה בשאט נפש ניסיונות נאלחים מסוג זה של ניהול קמפיינים אישיים על ידי גורמים אלמוניים בעלי ממון ואינטרסים סמויים, שכל מטרתם להטיל אימה ולרפות את ידיו של שליח ציבור העושה עבודתו נאמנה, ללא מורא וללא משוא פנים, לטובת ציבור המשקיעים והחוסכים", וביקש "לחזק את ידיו נוכח הקמפיין המתנהל נגדו על ידי גורמים אנונימיים".

האוזר זכה גם לתמיכה מצד עמיתיו הרגולטורים. בהודעה משותפת, מסרו הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, המפקח על הבנקים, דודו זקן והממונה על הרשות להגבלים עסקיים, פרופ' דיוויד גילה כי הם "מגנים את מסע ההשמצות המתנהל בימים האחרונים כנגד יו"ר הרשות לניירות ערך. דיון ציבורי אודות מדיניות של רגולטור כזה או אחר הינו דבר ראוי ורצוי. עם זאת, במקרה הזה נראה שנחצו גבולות, וניסיון להשפיע על קביעת מדיניות הפך למתקפה משולחת רסן כנגד עובד ציבור. הרגולטורים מבקשים לחזק את ידיו של מר שמואל האוזר בפרט, ושל עובדי הרשות לניירות ערך בכלל, אשר ימשיכו, ללא ספק, לפעול במקצועיות וביושרה לטובת המשק הישראלי כולו".