האם הפד באמת מתכוון להפחית הרכישות? "זה יימשך לנצח"

בהתחלה זה היה אמור לקרות בספטמבר, אחר כך באוקטובר, ועכשיו כבר לא ברור - איך ומתי יצא הפד מתוכנית רכישות האג"ח? ■ אנליסט: "אם הוא מחכה לוודאות פיסקלית מסוג כלשהו, אז זה באמת יכול להפוך ל-QEternity"

הקונצנזוס בשוק בכל הנוגע לתוכנית רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב (QE3) מצביע על כך שלפני 2014 לא יהיה שינוי בקצב הרכישות. ההתאוששות האיטית יחסית של הכלכלה, השיתוק בממשל והשיבושים בנתונים הכלכליים בעקבות כך - כל אלה תורמים למסקנה שבחודשים הקרובים לא יבצע הבנק המרכזי כל שינוי. וגם כך, יש מי שמאמין שאפילו מארס 2014 הוא תאריך קרוב מדי.

יש לזכור שכאשר הכריז הפד על התוכנית לראשונה, אחת מהגדרותיו הייתה שהוא מחוסר תאריך יעד לסיום התוכנית. היעד היה: הבראת הכלכלה, הורדת שיעור האבטלה לרמה מספקת, של 6.5% (היום: 7.2%), וייצוב האינפלציה על 2.5% (היום: 1.5%).

כל זאת, שעה שהמדדים ממשיכים לטפס, מדד ה-S&P 500 שובר שיאים חדשים ושיעורי הריבית נמוכים. ככל שנוקפים החודשים מצטרפים עוד ועוד קולות שטוענים כי הפד נכנס עמוק מדי וכבר לא יצליח לצאת. תחילה חשבו בשוק שצמצום הרכישות יתחיל בספטמבר, אחר באוקטובר, אולם אז הגיע השיתוק בממשל. אז האם תוכנית ההקלה הכמותית תהפוך ל-QEternity?

בראיון שנתן לפני מספר ימים ציין נשיא שלוחת הפד בשיקאגו, צ'ארלס אוואנס, כי יש עדיין מספיק מקום להקלה נוספת ומספיק סיבות לעשות זאת בהתחשב בקצב הלא אחיד של התאוששות הכלכלה.

"ישנה סכנה שהפד פספס את חלון ההזדמנות שלו. אם הוא מחכה לוודאות פיסקלית מסוג כלשהו, אז זה באמת יכול להפוך ל-QEternity", אומר פול אשוורת', אנליסט צפון אמריקה ראשי בקפיטל אקונומיקס. "יכול להיות שיגיע זמן בו הפד יאלץ להתחיל לקצץ ברכישות האג"ח שלו כשממול כלכלה לא מתפקדת או חוסר ודאות פיסקלית. זו תהיה הפתעה לא נעימה עבור השווקים".

מייקל פינטו, אנליסט אמריקני המתנגד למהלכי הפד, טוען כי "השוק יתחיל לאט לאט להבין שמדובר בהקלה כמותית לזמן ארוך מאוד, ואפילו עוד יותר ארוך".

"אנחנו יודעים שכמה בכירים בפד כבר מודאגים מההיקף הסופי של המאזן של הפד", אומר אשוורת'. המאזן של הפד עומד היום על כ-3.87 טריליון דולר, גידול של כ-3 טריליון דולר מאז תחילת התוכנית. אשוורת' מציין כי "הדאגות הללו רק יגדלו אם הפד ימשיך לרכוש מדי חודש אג"ח ב-85 מיליארד דולר לתוך 2014".

ומה בנוגע לאפשרויות ההשקעה בינתיים, שעה שהשוק ממשיך לעלות? "זה לא בר קיימא", אומר פינטו. "זה לא מבוסס על צמיחה אמינה, זה לא מבוסס על חוזק הכלכלה. אבל האם משהו חסר היגיון יכול להמשך לזמן ארוך, אולי אפילו שנים? התשובה היא כן".