הסכם במכללות הטכנולוגיות: תוספת של 108 מיליון שקל ל-6 שנים

בתום שנתיים של מאבק ושבוע של השבתה, הושגה הסכמה בין המכללות לנציגי האוצר והכלכלה ■ במסגרת ההסכם, ייסגרו לפחות 15 מכללות קטנות

לאחר מאבק של שנתיים, חתמו היום (א') ראשי פורום המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים ונציגי משרדי האוצר והכלכלה על הסכם שיסדיר את מעמד המכללות. במסגרת ההסכם, במהלך 6 השנים הקרובות יורחב תקציב המכללות ב-108 מיליון שקל. זאת, בנוסף לתקציב שנתי המועבר למכללות בהיקף של כ-137 מיליון שקל.

פריצת הדרך במו"מ בין נציגי המכללות לבין נציגי משרדי הכלכלה והאוצר הגיעה בסוף השבוע: אתמול בצהריים החליטו ראשי המכללות לקיים מחווה של רצון טוב כלפי משרדי הממשלה, והודיעו על ביטול הפגנה המונית של סטודנטים שתוכננה להיום בקריית הממשלה בירושלים. עם חתימת ההסכם, הודיעו ראשי המכללות כי הלימודים בכ-65 המוסדות יתחדשו מחר לאחר השבתה של שבוע.

במסיבת עיתונאים שקיימו היום בכנסת שר האוצר יאיר לפיד ושר הכלכלה נפתלי בנט, הוצגו עיקרי המתווה שהושג. מעבר להרחבת התקציב למכללות, המתווה החדש מציע גם רפורמה באופן תקצובן, שכן בדומה למכללות האקדמיות, התקציב יינתן בהתאם למספר הדיפלומות שיינתנו לבוגרים ולא על פי מספר הסטודנטים. עוד קובע המתווה החדש, כי המכללות הקטנות ייסגרו בהדרגה, ומספר הסטודנטים המינימלי למכללה יהיה 450. על פי הערכות, כיום יש בין 15 ל-20 מכללות שמאכלסות פחות ממספר זה. עם זאת, לדברי המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, מיכל צוק, משרדי הממשלה נענו לבקשת המכללות לקבלת תקופת היערכות בת שנה, שבמהלכה המכללות הקטנות יורחבו או ימוזגו עם מכללות אחרות.

"ההסכם יאפשר לשפר את פעילות המכללות ואת איכות הלימודים בהן", אמרה צוק ל"גלובס", "היום הושג פתרון שימנע את המשברים שראינו בשנתיים האחרונות".

יו"ר פורום המכללות, ד"ר יוכבד פנחסי אדיב, אמרה כי "ההסכם מהווה בשורה למכללות, לסטודנטים ובעיקר לתעשיינים שעתידים לקבל למפעליהם עובדים מוכשרים יותר. המתווה החדש מהווה תוספת של 70%-80% לסך התקציב שלנו, וזה דבר היסטורי שלא נעשה במשך 30 שנה. אבל אסור לנוח על זרי הדפנה: זה אמנם מתווה ל-6 שנים, אבל זוהי רק תחילת הדרך בכל הקשור לביסוס של השכלה טכנולוגית נאותה בישראל ויש עוד המון מה לעשות בתחום הזה".

לדברי שר הכלכלה, "יצאנו לדרך עם מהפכת הטובים לטכנולוגיה, במטרה שכל צעיר וצעירה יעדיפו ללכת ללימודים טכנולוגיים על פני עסקי אוויר. הגדלנו את ההשקעה במכללות באופן ניכר, אך במקביל אנחנו דורשים מהם גם תפוקות גבוהות יותר ואחוז מסיימים גבוה יותר. אני שב וקורא לצעירים ללכת וללמוד מקצועות טכנולוגיים, ולא ללמוד משפטים". במסיבת העיתונאים, אמר שר האוצר, כי "הסיכום יוצר רפורמה משמעותית שעתידה להצעיד את החינוך הטכנולוגי קדימה, וכולל שינויים מבניים משמעותיים".

במסגרת ההסכם החדש, ייהנו כ-24 אלף הסטודנטים של המכללות הטכנולוגיות מהזכויות של עמיתיהם במוסדות אקדמיים ובהתאם להנחיות המועצה להשכלה גבוה (מל"ג). מתוקף הבנות אלה, סטודנטים במילואים או סטודנטיות בהיריון עתידים לזכות להקלות שמהן נהנו עד כה סטודנטים במוסדות אקדמיים בלבד. "ההסכם מבטיח כי מעמד הסטודנטים להנדסה ישווה לזה של כלל הסטודנטים בישראל", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אורי רשטיק.

עיקרי המתווה:

■ 108 מיליון שקל בפריסה ל-6 שנים

■ מכללות שבהן פחות מ-450 סטודנטים ייסגרו

■ תקצוב המכללות ייעשה בהתאם לתפוקות ולמספר דיפלומות

■ שכר הלימוד של הסטודנטים לא יעלה, אך יוצמד למדד

■ סטודנטים במכללות ייהנו מזכויות בהתאם להנחיות המועצה להשכלה גבוהה