האם עיריית ת"א מפלה רשת מעונות יום בשל היותה חרדית?

עיריית ת"א בתגובה לעתירה: עמותת "דובדבן מרגלית" הפסידה במכרז לקרקעות לבניית מעונות יום לגיל הרך בגלל ניהול כושל

האם עיריית תל-אביב מפלה רשת מעונות יום בהקצאת קרקעות רק בשל היותה חרדית? כך עולה מעתירה מינהלית שהגישה עמותת "דובדבן מרגלית", המפעילה 21 מעונות יום ברחבי הארץ, 10 מהם לציבור הדתי חרדי, נגד עיריית תל-אביב, ויצ"ו, נעמ"ת ועמותת פש"ר, שלהן הקצתה העירייה 5 מגרשים בעיר לבניית מעונות יום לגיל הרך.

בעתירה שהוגשה על-ידי העמותה, באמצעות משרד עו"ד יעקב וינרוט, טוענת העמותה כי הקצאת הקרקעות על-ידי העירייה בוצעה בניגוד לחובת השוויון, משיקולים זרים, ובשל זיהוי העמותה עם הציבור החרדי, למרות שהעמותה מנהלת בהצלחה מעונות יום בכל הארץ גם עבור אוכלוסייה חילונית.

בתגובה טוענת עיריית תל-אביב, באמצעות עורכות הדין שירי אשכנזי ואפרת הרמן, כי לא מדובר באפליה על רקע זרם דתי, אלא תוצאה מניהול כושל של מעונות היום של עמותת "דובדבן מרגלית".

לדברי העירייה, מבדיקה שנעשתה מול עיריית רחובות, שם מפעילה הרשת מעון יום, עלה כי המחלקה לשירותים חברתיים ברחובות אינה נוהגת להפנות ילדים למעון זה, הואיל והתרשמו ממטפלות ברמה ירודה וסטנדרטים שאינם ראויים, כגון מחסור בגירויים וצעצועים לילדים.

עוד טוענת עיריית תל-אביב כי בבדיקה שערכה באינטרנט, נמצא כי העותרת נקטה הליכים משפטיים נגד רשויות רבות שסירבו להקצות לה קרקעות לבניית מעונות, ובהליכים אלה טענותיה נדחו.

גם נעמ"ת, שזכתה בשתי יחידות קרקע מעיריית תל-אביב, הגישה תגובה לעתירה. באמצעות עורכי הדין משה מרדלר וענת קליין ממשרד זיו לב טענה נעמ"ת כי יש לדחות את העתירה, מכיוון שבהסתמך על ההסכם עם העירייה, היא כבר גייסה תרומות בסך 2 מיליון שקל והוציאה הוצאות לא מבוטלות כדי להתכונן לבניית שני המעונות.

הרקע להגשת העתירה נוגע ל-5 מגרשים שהקצתה העירייה לעמותות. ויצ"ו זכתה במגרש בשטח 260 מ"ר ברחוב ידידיה פרנקל בפלורנטין ובשטח של דונם ברחוב אבא קובנר בכוכב הצפון. נעמ"ת זכתה במגרש בשטח דונם ברחוב אליהו ברלין בשכונת צוקי אביב, ובמגרש של 750 מ"ר ברחוב בן-סירא. עמותת פש"ר זכתה במגרש בשטח דונם ברחוב המצביאים בשכונת צהלה.