חבר הבורסה של IBI ביצע פעולות מסחר אסורות

בדיקה של רשות ני"ע והבורסה העלתה כי למעלה משנתיים ביצעו בחברה פעולות מסחר לא חוקיות ■ IBI עשויה לקבל קנס, השעיה ואף ביטול החברות בבורסה

חבר הבורסה של אי.בי.אי הפר לכאורה את תקנון הבורסה באופן מהותי, והוא צפוי לעמוד בפני דין משמעתי - כך נודע ל"גלובס". אי.בי.אי שירותי בורסה צפויה לעמוד לדין, לאחר שמבדיקה שביצעו ברשות ניירות ערך ובבורסה עלה כי במשך תקופה ארוכה ביצעו בחברה - במכוון - פעולות מסחר לא חוקיות.

פעולות אלה, אשר מהוות כאמור הפרה של תקנון הבורסה ונמשכו למעלה משנתיים - טרם מינויו של ג'וליאן אסוס למנכ"ל החברה (מאי 2011) במקומה של תיקי חדד - הקנו לחבר הבורסה של בית ההשקעות הוותיק יתרון במסחר על פני הברוקרים האחרים.

ככל הידוע, הנושא התגלה לפני חודשים ספורים בעקבות חקירה של רשות ניירות ערך. ברשות העבירו את הממצאים לבורסה, שפתחה בבדיקה, ובעקבותיה הוחלט להעביר את הנושא לטיפול משמעתי חיצוני.

בימים הקרובים צפוי יו"ר דירקטוריון הבורסה, תפקיד אותו ממלא באופן זמני ד"ר רון מלכא, למנות "מותב" שינהל את ההליך המשמעתי נגד אי.בי.אי שירותי בורסה, כקבוע בתקנון הבורסה במקרה של עבירות מסוג זה. "מותב" מוגדר כ-3 אנשים (או מספר בלתי זוגי גדול יותר) שלפחות אחד מהם מכהן כדח"צ בדירקטוריון הבורסה, ואחד מהם בעל השכלה משפטית.

בבורסה ממעטים להפעיל הליך משמעתי מעין זה. למעשה, הפעם האחרונה שנקטו שם בצעד דומה הייתה לפני כ-5 שנים.

למרות שמדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין, והפעולות שביצעו באי.בי.אי מנוגדות לתקנון הבורסה, לא מדובר בעבירה פלילית. כך או אחרת, עבירה משמעתית - ובפרט כזו הכוללת הפרה של חוקיות מסחר - נחשבת חריגה וחמורה, והפעלת הליך משמעתי-שיפוטי מעין זה אינה נפוצה.

לאחר שהמותב יקיים דיון בנושא, שיתנהל כהליך משפטי לכל דבר, עלולה אי.בי.אי לעמוד בפני אחד או צירוף של כמה אמצעי משמעת שיופעלו נגדה: התראה; נזיפה; עיצום כספי של עד 1 מיליון שקל ו/או עד פי ארבעה מהיקף טובת ההנאה שהופקה בגין ביצוע עבירת המשמעת; איסור או הגבלת המשך עיסוקו של עובד או מנהל בכיר בעסקי ניירות ערך אצל חבר הבורסה; איסור על החבר לעסוק בעסקאות שונות או בסוגי עסקאות מסוימים בניירות ערך בבורסה או מחוץ לבורסה לתקופה של עד שישה חודשים; השעיית החבר לתקופה של עד 6 חודשים; וביטול חברותו של חבר הבורסה.

הדיון צפוי להתקיים בדלתיים סגורות.

מבית ההשקעות נמסר בתגובה כי "אי.בי.אי שירותי בורסה מצויה מזה זמן במגעים מול הבורסה בקשר למספר נושאים הנגזרים מתקנון הבורסה ופרשנותו, ולכן אנו מנועים מלהתייחס לנושא". בבורסה בחרו שלא להגיב.

המנכ"ל מועמד לניהול הבורסה

אי.בי.אי הינו אחד מבתי ההשקעות הוותיקים בענף המקומי ונהנה ממוניטין טוב. הוא נמצא בשליטת שלושת מייסדיו: צבי לובצקי (יו"ר), עמנואל קוק ודוד ויסברג, ומנהל נכסים בהיקף של כ-30 מיליארד שקל.

בית ההשקעות פועל באמצעות 4 חטיבות נפרדות. חבר הבורסה היה אשתקד זרוע הפעילות הרווחית ביותר, עם מעבר מהפסד של 10 מיליון שקל ב-2011 לרווח של 44 מיליון שקל.

בהקשר זה נזכיר כי שיאן השכר של 2012 בענף בתי ההשקעות היה עופר לב, סמנכ"ל מסחר בחבר הבורסה של אי.בי.אי. בשנה החולפת גרף לב שכר בעלות של 7.6 מיליון שקל, כאשר 7 מיליון מתוכם הם מענק.

ההליך המשמעתי שמתנהל נגד אי.בי.אי מעלה סימני שאלה בנוגע לתהליך אחר שמתנהל כיום בבורסה: איתור מנכ"ל. ג'וליאן אסוס, מנכ"ל אי.בי.אי שירותי בורסה, הוא בין המתמודדים על משרת מנכ"ל הבורסה, ובשבועות האחרונים הופיע בפני חברי ועדת האיתור.

זאת, חרף העובדה שהפרת תקנון הבורסה נמשכה לאורך כהונתו כמנכ"ל החברה, ושהגורם שאמון על מינוי המותב הוא יו"ר הוועדה, רון מלכא.