לשכת עוה"ד תפעל לביטול שכ"ט מרוכשי דירות חדשות

‎יום לאחר הפרסום ב"גלובס" על שכר-הטרחה שגובים עוה"ד מרוכשי דירות חדשות, לשכת עוה"ד מודיעה כי תפעל לגביית שכר-הטרחה מהקבלן ולא מהרוכש ■ השאלה העיקרית: האם הקבלן יגלגל את שכר-הטרחה על הרוכשים?

‎יום לאחר הפרסום ב"גלובס" על שכר-הטרחה שגובים עורכי הדין בתחום הנדל"ן מרוכשי הדירות, לשכת עורכי הדין מודיעה כי היא מתגייסת לטובת רוכשי הדירות ומתכוונת לפעול לביטול שכר-הטרחה הנגבה מרוכשי דירות יד ראשונה על-ידי עורך הדין של הקבלנים.

עד היום הביעה לשכת עורכי הדין עמדה הפוכה, כאשר הודיעה כי היא מתנגדת‎ ‎להצעת החוק בנושא של ח"כ מאיר שטרית. עו"ד מוטי בניאן טען מטעם הלשכה בדיונים קודמים כי החוק לא יוריד את מחירי הדירות, אלא את רמת השירות שמספקים עורכי הדין‎.‎‏

‏לשכת עורכי הדין הודיעה על כוונתה היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, הדנה בהצעת החוק של שטרית, ולפיה שכר‏‎-‎הטרחה‎ ‎של‎ ‎עורכי‎ ‎הדין‎ ‎בחוזים לרכישת‎ ‎דירה‎ ‎ראשונה‎ ‎מקבלן‎ ‎יוגבל‎ ‎ל-0.5% ממחיר הדירה‎ ‎ולא‎ ‎יעלה‎ ‎על‎ ‎‏5,000 שקל‎.‎‏

‏ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר כי "לשכת עורכי הדין ערה לכל סוג של חקיקה חברתית ומוכנה לתת כתף ולבצע את השינוי ההיסטורי שבו עורך דין לא יגבה שכר-טרחה מהרוכש אלא מהקבלן. בצד זה נבטיח כי הרוכש יקבל ייצוג משפטי הולם שישמור את זכויותיו באמצעות עורך דין מטעמו, ובכך נאפשר לעורכי דין רבים עיסוק חופשי בתחום, בהתקשרות עם הרוכש ללא התערבות המחוקק".

‏בדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה בכנסת בעניין תיקון לחוק המכר שמוביל ח"כ מאיר שטרית, ולפיו יוגבל שכר-טרחת עורך דין בעסקת רכישת דירה מקבלן, הציגו יושבי-ראש פורום קניין ומקרקעין של לשכת עורכי הדין בישראל, עורכי הדין יורם חגי חגבי ומוטי בניאן, את עמדת הוועד המרכזי, ולפיה יומלץ למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לבטל את הכלל המתיר לעורכי דין לגבות שכר-טרחה מרוכשי דירות מקבלן. עם זאת, הם הצביעו על כך שהצעת החוק כפי שהיא מונחת לא תביא להורדת מחירי הדירות.

המצב היום הוא שרוכש דירה מחויב במסגרת הסכם המכר בינו לבין הקבלן לשלם שכר-טרחה לעורך הדין של הקבלן בגין הרישום בשיעור של כ-1% בתוספת מע"מ, מעבר למחיר הדירה. מצב זה מתאפשר לאור כללי לשכת עורכי הדין המתיר גביית תשלום לצורך רישום זכויות של רוכש הדירה. ‏

עו"ד חגי-חגבי אמר כי "הצעת החוק של שטרית הובילה לחשיבה מחודשת בלשכה באשר לגביית שכר-טרחה מרוכשי דירות מקבלן. הוחלט כי עורכי הדין לא יגבו שכר-טרחה מרוכש דירה מקבלן, אלא מהקבלן שהם מייצגים. כל זה מבלי לגרוע ממחויבות הקבלן לגרום לרישום זכויות הרוכש דירה מקבלן במרשם".

"המצב לא יכול להימשך"

כזכור, לפני כמה חודשים הגיש ח"כ שטרית הצעת חוק אשר באה להגביל ל-0.5% או 5,000 שקל (על-פי הנמוך מבינהם) את שכר-טרחת עורכי הדין בעת רכישת דירה מקבלן.

לדבריו, "המצב שקיים היום לא יכול להימשך. עורך דין לא מייצגים את הזוג הצעיר מול הקבלן אלא להיפך. הקבלן למעשה גובה מהרוכשים את ההוצאות המשפטיות שלו עצמו".

ח"כ אורי מקלב, אשר הצטרף לחוק, אמר: "ח"כ שטרית הגיש מספר הצעות חוק בנושא הדיור, הצעות אשר למעשה משלימות אחת את השנייה. הצעת חוק זו באה לעשות סדר בנושא תשלום שכר-הטרחה אשר מגיעה לעשרות אלפי שקלים על כל דירה".

הצעת החוק אושרה בקריאה הראשונה בחודש יולי השנה, ומאז קיים ח"כ שטרית מספר פגישות עם נציגים שונים של לשכת עורכי הדין על מנת להגיע להבנות בין הצדדים.

לאחרונה הציעו עורכי דין לבטל את סעיף 5ב, אשר למעשה מבטל את שכר-הטרחה אך לקבוע בחוק כי הקבלן ישלם לעורך הדין סכום אשר לא יפחת מ-1% ממחיר הדירה.

הצעה זו עלתה בדיון הוועדה, אך לדברי היועמ"ש של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, לא ניתן להתערב בשכר מינימום תחת חוק המכר, אשר מטרתו הגנה של הרוכשים מפני הקבלן ולא הגנה על עורך הדין. בעקבות כך יוזמי החוק החליטו להמשיך בהליך החקיקה.

על-פי החוק מוצע כי השר יקבע בתקנות את גובה שכר-הטרחה אשר ישולם על-ידי הרוכש, ולא 0.5%, מאחר שדין קניית דירה בפרויקט יוקרתי אינה כדין קניית דירה ראשונה לזוג צעיר.

נציגי לשכת עורכי הדין השונים ניסו למנוע את החקיקה במספר הצעות ואף הציעו ביטול של שכר-הטרחה לחלוטין, אך שההוצאה תיכנס למעשה במחיר הדירה הכולל. מרבית ההצעות לא התקבלו על-ידי חברי הכנסת.

במהלך הדיון נציג המועצה להגנת הצרכן הסב את תשומת-לב הוועדה לתיקון בחוק הגנת הצרכן אשר התקבל בכנסת בשנת 2002, על-פי התיקון נאמר כי "המחיר הכולל" - מחיר הכולל את סך כל התשלומים בעבור נכס או שירות ואת סך כל המסים החלים עליהם או על מכירתם והנגבים על-ידי עוסק, לרבות מס ערך מוסף, אגרות או תשלומי חובה, כל תשלום אחר הנלווה לרכישת אותו נכס או שירות, בלי שניתנת לצרכן אפשרות מעשית לוותר עליו במסגרת העסקה. כלומר לא ניתן לתת מחיר דירה סופי ואז להוסיף הוצאות משפטיות.

לטענת עורכי הדין, הצעת החוק של ח"כ שטרית סותרת את התיקון. עוד עולה מנתונים אלה כי למעשה עורכי הדין והקבלנים עברו על החוק במשך 11 השנים האחרונות, כאשר גבו הוצאות משפטיות של עשרות אלפי שקלים מרוכשי הדירות.

בעקבות העלאת הנושא הוחלט כי היועמ"ש של הוועדה תבדוק את הנושא אם אכן מתקיימת סתירה. יו"ר הוועדה, ח"כ ברוורמן, סיכם את הדיון ואמר כי בימים הקרובים יתקיים דיון נוסף בהצעת החוק, ובה יוחלט האם להתקדם בחקיקה כפי שהיא הוגשה או לשנותה. כמו כן ציינו ח"כ שטרית וח"כ ברוורמן כי אין בהצעת החוק למנוע את ביטול סעיף 5ב אותו הציעו נציגי לשכת עורכי הדין.

‏יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, החליט לקיים דיון נוסף בנושא לאור הסתייגויות שעלו במהלכו. ‏‎‎‏