לאן מטפס האירו?

נתון די מבהיל כשנביא בחשבון ששיפור כלכלי לא מגיע מתמריצים

הלהיט האחרון בשוקי ההון בעולם, נמצא זמן מה באירופה. אנליסטים רבים מפארים את מסלול היציאה של היבשת העתיקה מן המשבר העמוק שנכנסה אליו, וזאת על ידי הצבעה על התמורות החיוביות שראינו לאחרונה בנתוני הצמיחה של מדינות הדרום (ספרד), והקרובות אליהן.

על מה מדובר? על כך שבמדינות אלו מסתמן סיום המיתון הרשמי. מנתוני תמ"ג שלילי, למספרים חיוביים, הסובבים את ה-0. על גרמניה, והמדינות הצפוניות לא דובר גם כך בדאגה יתרה אף פעם, אפילו כאשר הזוג מרקל-סרקוזי ניסה להציל את גוש האירו מקריסה.

יש לחזור ולומר לשבחו של ראש הבנק המרכזי, מריו דראגי, שהוא אכן הצליח, בעזרת כלים מוניטארים, ודיבורים נחושים, לשנות את הדיסקט, ופירוק מסגרת האירו ממש לא נמצאת על הפרק כעת. אבל רגע אחד, האם יש סימנים אמיתיים לאותו שינוי חיובי מעבר למה שציינתי כאן, או שהכול ברמת התקווה?

אני יודע שהמצב ממש שונה עבור כל אחת ואחת מן המדינות, אבל לא רציתי להתרכז במדינות ספציפיות, וזאת מכיוון שעיקר הסקירה סובבת סביב המטבע האירופי, כמגדלור השינוי התפיסתי על היבשת כולה. החלטתי, אם כן, להציג בפניכם את המגמות העיקריות בנתוני המקרו של הגוש כולו (כל הגרפים נלקחו מאתר Forexfactory).

נתחיל באווירה העסקית שאותה נציג בעזרת סקר ה-ZEW החשוב כל כך בעיני המנתחים:

משה שלום זיאי
 משה שלום זיאי

אין ספק שאותה אווירה עסקית משתפרת להפליא. מאז אמצע השנה היא עולה, וממשיכה לעמוד ברמה גבוהה מאוד. ומה עם אווירת אמון הצרכנים? האם גם היא חיובית כמו אצל אנשי העסקים?

משה שלום סיסי
 משה שלום סיסי

גם כאן אווירה חיובית למדי ואף מגמתית, וזאת למרות שבחודש האחרון יש התייצבות סביב מינוס 19 (כן, זה שלילי כי הנתון מגיע ממצב של ייאוש די גדול ששרר סביב המשבר היווני האחרון).

ומה קורה במגזר השירותים, הנותן את כל כולו לאותם צרכנים? הנה הגרף:

משה שלום שירותים
 משה שלום שירותים

שוב, ירידה בחודש האחרון, אבל אותה מגמה חיובית ניכרת גם בסקטור זה של הכלכלה האירופית. תשאלו מייד: אולי יש בעיה בזירה התעשייתית? הבה נבדוק ונסתכל תחילה על הייצור התעשייתי של כל הגוש:

משה שלום ייצור
 משה שלום ייצור

כאן התמונה קצת תזזיתית, אבל הנתונים האחרונים מראים חיוב פתאומי, מפתיע, המתווסף לכמות פעמים די מרשימה שראינו דבר דומה כאן מתחילת השנה. גרף סקר מנהלי הרכש אינו מכחיש זאת:

משה שלום רכש
 משה שלום רכש

אותם מנהלים ממש אופטימיים, ומוכנים להתחייב לעתיד טוב יותר גם הם. האם ניתן למצוא נתונים שליליים בכל זאת בכל המערך הזה? בוודאי. תחילה בולטת האבטלה במספרה הדי מדהים של 12% בגוש כולו:

משה שלום אבטלה
 משה שלום אבטלה

אין סימנים של שינוי בעניין זה.

ההנחה אצל האנליסטים, ואצל הפוליטיקאים היא שנתון מקרו-כלכלי זה תמיד מפגר, במהותו, אחר המקרו האחר, ושנראה בקרוב את ההשפעה החיובית גם בתחום התעסוקה. מה עוד שלילי? כמות ההלוואות הניתנות לסקטור הפרטי:

משה שלום הלוואות
 משה שלום הלוואות

אין להתכחש שנתון זה די מבהיל, במידה ונרצה לחשוב שהשיפור הכלכלי האירופי נבנה על בסיס איתן, ולא רק על בסיס תמריצים בסקטור הציבורי. יש לזכור תמיד שממשלות אינן מייצרות צמיחה ארוכת טווח, אלא רק יכולות לעודד את יצירתה במקום הגידול הטבעי של המשק.

ראינו שלמרות הנתונים הבעייתיים האחרונים, יש הגיון רב בתחושה הטובה כלפי אירופה כולה, ולאחרונה ניכרים סימנים של אופוריה אפילו אצל המשקיעים. מתעצמת גם הדעה שאסור לפספס את הרכבת הנבנית כאן, ושכל ההססנות שהייתה בכניסה חזרה לשוק האמריקאי, לא תורשה לקרות כאן שוב.

היה ניתן להראות את מדדי המניות כדוגמא טיפוסית לאותה אופוריה, כי בניגוד למדדים האמריקאיים, לא בוצע בהם אפילו תיקון טכני, כאשר התרחשה הדרמה הפוליטית, והתקשורתית, סביב התקציב, ותקרת החוב האמריקאי.

החלטתי להציג דווקא את מטבע האירו, וזאת על ידי הגרף השבועי שלו:

משה שלום אירו
 משה שלום אירו

  1. • אין ספק שלפנינו משהו בעל חיוב מודגש במיוחד. אחרי כ-4 בדיקות של רמת המחיר סביב 1.273, המטבע החליט לבצע מגמה עולה קלאסית, דהיינו כזו הבנויה משיאים ושפלים יפים במיוחד.
  2. • תחילת העלייה די תאמה, בזמן, את גל ההרחבה הכמותית האחרון המזרים כרגע כ-200 מיליארד דולר (במטבעות שונים) לתוך המערכת הפיננסית הגלובלית.
  3. • לאחרונה, האירו הצליח לעבור בחוזקה את ההתנגדות האדירה שהייתה סביב 1.37.
  4. • כמן כן, הוא עבר מן החלק התחתון של התעלה, לחלק העליון שלה.
  5. • יעד תופעה כזו, נמצא באזור הגבול העליון של התעלה, דהיינו סביב 1.46.
  6. • המומנטום המוצג, ופרמטרים של עוצמה ותנועה שאינני מציג כאן, מלווים את התנועה, ואינם נותנים אתראות שליליות מכל סוג שהוא (סטייה שלילית).
  7. • כל תיקון טכני, שלא יחזיר את המטבע לחלק התחתון של התעלה, ייחשב בעיני רבים כהזדמנות לרכישה נוספת.

על פי כל מה שמוצג כאן פונדמנטלית, וטכנית, אין ספק שאירופה במרכז העניינים. קונים הרבה אירו, כנגד הדולר, וכנגד מטבעות אחרים, כדי להשקיע שם. קונים שם מניות, ומוכרים אג"חים ממשלתיים, כי אין כמעט צורך במפלט.

האם בתופעה הזו מנגנון להרס עצמי? לדעתי כן, אבל עדיין רק בתחילת דרכו. עליית המטבע לדרגות כה גבוהות, כמו אלו שהגרף מנבא, יכולה בהחלט להרוג את צד הייצוא של הכלכלה.

וזו בעיה קשה למדינות הצפוניות, ולגרמניה במיוחד. בדרום, לעומת זאת, תופעה זו, המביאה לעליית כוח הקנייה של האוכלוסייה, הסובלת עכשיו ממאסה אדירה של מיסים, וגזירות, יכולה רק לעשות טוב.

כמו שציינתי, חסר עדיין שיפור בתעסוקה, ובגידול של אהבת הסיכון בסקטור העסקי הפרטי, אבל אם אלו יקרו מהר יותר מאשר הגעת תופעות הלוואי השליליות של מטבע חזק, יהיה סיכוי לאירופה להאפיל על ארה"ב, ואף על חלק מן המדינות המתפתחות. האם זו הסיבה שהאמריקאיים עובדים כה קשה כדי לחתום איתם על הסכם סחר חופשי?

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד