יאיר שמיר מקדם פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית טרייה מישראל

מסתמנת נכונותם של היפנים לקדם את ההליכים ולאשר את היצוא מישראל, בהסתמך על ההסכמים הקיימים בין ישראל לארה״ב והאיחוד האירופי - בעיקר של פלפלים מאזור הערבה, תבלינים, גזר ופקעות אמריליס

"פריצת הדרך בין ישראל ליפן בחקלאות, כפי שעשינו בתחום ההיי-טק, תתאפשר על ידי הקמת קרן מו"פ חקלאית משותפת" - כך אומר שר החקלאות יאיר שמיר בתום פגישתו בטוקיו עם שר החקלאות, הדיג והיערות של יפן Yoshimasa Hayashi.

לפני 3 שנים ישראל הקימה קרן מו״פ ראשונה עם איטליה, ובשנה האחרונה נוספו קרנות מו״פ עם גרמניה וסין בהיקף של כ-500.000 דולר עם כל אחת מהמדינות. קרנות המו״פ נהנות ממימון משותף, כאשר כל מדינה מממנת את חוקריה והצוותים המקצועיים משני הצדדים אמונים על בחירת תחומי המחקר. בפגישה בין השר שמיר לעמיתו היפני הועלו תחומי הדיג, הגידול בחממות, השימוש במי קולחין ופיתוח ענף החלב כנושאים פוטנציאליים למחקר בקרן המו״פ ישראל-יפן.

יפן יכולה להיות שותף טבעי של מדינת ישראל בתחום החקלאות בשל הרמה הטכנולוגית הגבוהה של החקלאות בשתי המדינות. בפועל, היקף הסחר החקלאי עם יפן מצומצם יחסית לפוטנציאל הקיים ומסתכם כיום בכ-80 מיליון דולר בלבד, מרביתו סביב התשומות החקלאיות.

ביפן, כמו בישראל, החקלאות מהווה מערכת לאומית ערכית, הרבה מעבר לחשיבותה במונחים הכלכלים. בשל מצבה הגיאופוליטי, יפן גיבשה תוכנית לאומית להגדלת אספקה עצמית של מזון לשיעור של 45% עד לשנת 2015.

בפגישה בין שרי החקלאות נדונה גם פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית טרייה מישראל, בעיקר של פלפלים מאזור הערבה, תבלינים, גזר ופקעות אמריליס. בשל דרישות מחמירות מיוחד של יפן בתחום הגנת הצומח, לא היה ניתן להסדיר את היצוא במשך זמן רב, אולם כעת מסתמנת נכונותם של היפנים לקדם את ההליכים ולאשר את היצוא מישראל, בהסתמך על ההסכמים הקיימים בין ישראל לארה״ב והאיחוד האירופי.

שמיר אומר כי, ״התרשמתי כי קיימת הערכה רבה ליכולותיה הטכנולוגיות והמדעיות של מדינת ישראל בתחום החקלאות. הממשל היפני מעוניין להגביר את מעורבותן של החברות הישראליות במדינה בתחומי החקלאות והמים ואני מאמין כי קרן מו״פ משותפת זאת הפלטפורמה היעילה היותר להשיג את המטרה. הכלכלה היפנית, למרות עליית כוחות כלכליים חדשים במרחב, נותרה הכלכלה השלישית בעולם עם יכולות מרשימות ועם מומנטום כלכלי חדש שמלווה במגמה של פתיחות גוברת לעולם. מאמציה של יפן לשדרג את הסקטור החקלאי שייחשף לתחרות ולהשיב את הצעירים לעיסוק בתחום, בין השאר באמצעות יבוא והטמעת טכנולוגיות חדשות, מזמנים לישראל הזדמנות בענף החקלאות״.

שמיר הגיע ליפן על מנת לקדם את את הכנס של פדרציית החלב העולמית שיתקיים בשנה הבאה בישראל. מדובר בכנס המקצועי הבינלאומי הגדול ביותר שצפוי להתקיים בישראל עם למעלה מ-2000 משתתפים מ-54 מדינות, המייצגות כ-90% משוק החלב בעולם.