על רקע המ"מ עם איראן: אובמה מנסה להרגיע מנהיגים יהודים

בתום פגישה בבית הלבן, אמש, הודיעו המשתתפים היהודיים שהם מקדמים בברכה את "התחייבותו של אובמה שכל האופציות מונחות על השולחן" ■ סקר: פוחתת תמיכת יהודי ארה"ב בהתקפה על איראן

פקידים בכירים במועצה לביטחון לאומי נועדו אמש (ג') בבית הלבן עם קבוצת מנהיגים מארגונים פרו-ישראליים בארה"ב במאמץ לשכנעם שממשל אובמה דבק במדיניותו לא להתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני. הפקידים אמרו לבני שיחם, שוושינגטון לא תרופף את לפיתת הסנקציות על טהראן לפני שזו תנקוט צעדים מעשיים לזניחת היישומים הצבאיים של תכניתה הגרעינית.

עם זאת הדגישו הפקידים, כי הממשל אינו מוכן לוותר על מדיניותו לפוגג את המשבר האיראני באמצעים דיפלומטיים ובוודאי לא בתחילת התהליך. הם אמרו, שצריך לתת לדיפלומטיה הזדמנות והשלכתה לפח בשלב זה תהיה מעשה בלתי אחראי.

בפגישה השתתפו נציגי ארגונים מהזרם המרכזי של יהודי ארה"ב: אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון; הפדרציה היהודית בצפון אמריקה; והמועצה היהודית לענייני ציבור (Jewish Council for Public Affairs). לא הוזמנו נציגי ג'יי סטריט, ארגון שמצדד בשלום בין ישראל לפלסטינים, ושנהנה מיחסים טובים עם הבית הלבן ונציגי הזרמים הדתיים.

הפעילים היהודיים חזרו לפני פקידי הממשל על הטיעונים שהעלו באחרונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לעניינים אסטרטגיים וענייני מודיעין, יובל שטייניץ: החלטה לרופף את הסנקציות דווקא עכשיו, כשאיראן מוטלת על הקרשים מבחינה כלכלית, תהיה "שגיאה טרגית", שתעניק למשטר האייתללות מרווח נשימה ותאפשר לכלכלה האיראנית לעלות על פסי התאוששות. המערב חייב לתבוע מאיראן לוותר כליל על האוראניום המועשר שנמצא ברשותה. טהראן חייבת גם לפרק את אלפי הצנטריפוגות שברשותה כדי להפגין את נכונותה לוותר כליל על יכולתה להעשיר אוראניום בעתיד. רק אז יהיה אפשר לדון על הקלה בסנקציות.

המשתתפים אף הביעו מורת רוח מקריאת ממשל אובמה לקונגרס להימנע בשלב זה מהטלת סנקציות חדשות ומחמירות על איראן.

בתום הפגישה, פרסמו המשתתפים היהודיים את ההודעה הבאה: "אנו מקדמים בברכה את האישור המחודש שנתן הנשיא למחויבותו למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ואת הבטחתו שכל האופציות מונחות על השולחן כדי לממש את המחויבות הזו".

בפועל, הפגישה הזו לא תביא לצמצום הפער ההולך וגדל בין ממשל אובמה לבין ישראל בסוגיית איראן. דבר זה היה ברור עוד לפני הפגישה, בעקבות הכרזתו של שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, ערב קודם לכן, שהממשל לא יכנע ל"מסע הפחדות" לחבל ביזמה הדיפלומטית כל פי איראן. הוא לא ציין מי עומד מאחורי מסע ההפחדות הזה, אך ברור שכוונתו היתה לנתניהו. מבחינת הבית הלבן, הפגישה היתה מאמץ לסכל פתיחת חזית יהודית/ישראלית נגד אובמה, בשעה שהוא מותקף מכל הכיוונים, מבית ומחוץ.

בכל אופן, הממשל אינו צריך לחשוש מחזית יהודית אחידה נגד מדיניותו כלפי איראן. סקר של הוועד היהודי אמריקאי (AJC) בקרב יהודי ארה"ב, שפורסם השבוע, מראה, כי בעוד ש-52% מיהודי ארה"ב תומכים בהתקפה צבאית אמריקאית, 45% מתנגדים למבצע כזה. בסקר שנערך אשתקד היה מספר התומכים בצעד צבאי של ארה"ב 64% ו-35% התנגדו.