יקר בישראל: רכישות חלקי חילוף לרכב באינטרנט זינקו 200%

בעלי המוסכים המורשים, מאחוריכם: לדברי מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל, מאות אלפי פריטים נמכרו ברשת ב-2013 - לעומת עשרות אלפים ב-2010

להגיד שמחירם של חלקי החילוף לרכב בישראל גבוה, יהיה אנדרסטייטמנט רציני. הם בשמיים, וכל המעורבים בשוק, ובראשם משרד התחבורה, מכירים היטב את הבעיה. לזכותם ייאמר כי היו בשנים האחרונות ניסיונות לפעול בתחום, ניסיונות שעליהם דיווח "גלובס" בהרחבה ובפירוט. הצלחה, למרבה צערם של הצרכנים, ממש לא הושגה.

על הרקע הזה, מעניין להצביע על תופעה שתופסת תאוצה: רכישת חלקי חילוף ברשת. שמנו לב לזה בהמתנה אקראית במוסך, כאשר שני לקוחות שונים הגיעו עם קופסאות מחו"ל.

פנינו ל-eBay - מאתרי המכירה המרכזיים בעולם לחלקי חילוף ובכלל - וביקשנו נתונים. מתברר כי מאז 2010, היקף חלקי החילוף שנקנו באתר ונשלחו לישראל כמעט שילש את עצמו.

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל, לא יכול לדבר על המספרים המדויקים, אבל הוא כן יכול לומר שהצמיחה נאמדת בעלייה מעשרות אלפי פריטים ב-2010 למאות אלפי פריטים ב-2013.

"זו התפתחות מעניינת", הוא אומר. "בהתחלה היו אלה אספנים או מקצוענים; אחר-כך שמנו לב למגמה של הזמנות גדולות - 30 צמיגים בקנייה אחת או 1,500 מדבקות עיצוב בקנייה אחת - אולי בעלי מוסכים שרצו לחסוך פערי תיווך. לאחרונה ראינו גם אנשים פרטיים שקונים חלקים 'טריוויאליים' יותר. רק השנה, למשל, מכרנו 25 אלף נורות. וזה הגיוני, כי בשביל להחליף נורה ברכב אתה לא צריך להיות מוסכניק מדופלם".

אי-אפשר להתעלם מחסרונות הרכישה ברשת: זה אמנם פחות מסובך ממה שזה נשמע (כל מה שצריך זה את המק"ט שמופיע על החלק), אבל המשלוח לוקח זמן, שאלת האיכות והאחריות מורכבת, וכנראה שגם לא מעט מוסכים יסרבו לשתף פעולה כי לא יאהבו את חיתוך פער התיווך שלהם; וזה עוד לפני שהזכרנו את הקושי עם משלוח של חלקים גדולים.

אולם בשוק שבו יבואנים מרשים לעצמם לבקש אלפי שקלים על צינור פלסטיק או על יוניט חשמלי, חלקים שאפשר לרכוש בכמה עשרות דולרים - הרשת היא בהחלט אפיק ששווה בדיקה.