פלוג: ירידה איטית אך מתמשכת באי-השוויון בהכנסה ברוטו

הנגידה בדיון בכנס בנושא "הסיבות וההשלכות של אי-השוויון" שערך מרכז טאוב: "אי-השוויון בהכנסה הפנויה עלה עד שנת 2006 ואז התייצב ברמות גבוהות"

מתחילת העשור הקודם חלה ירידה איטית אך מתמשכת באי השוויון בהכנסה ברוטו, כך אמרה היום הנגידה הנכנסת של בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. פלוג הנחתה דיון בכנס בנושא "הסיבות וההשלכות של אי השוויון" שערך מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, בהשתתפות חוקרים מהארץ והעולם.

פלוג הציגה נתונים על פיהם במדד ג'יני לאי שוויון חלה עליה, ברוב מדינות ה-OECD וגם בישראל בין השנים 1985 ל-2008. לדבריה, "היות ועוד בתחילת התקופה אי השוויון בישראל היה בין הגבוהים במדינות ה-OECD, מצב זה לא השתנה בתום התקופה, ובאי השוויון בהכנסה ברוטו חלה מאז תחילת העשור הקודם ירידה איטית אך מתמשכת, ואילו אי השוויון בהכנסה הפנויה עלה עד שנת 2006 ואז התייצב ברמות גבוהות".

עוד הציגה פלוג בדיון נתונים על פיהם רובו של אי השוויון נובע מאי שוויון בתוך קבוצות האוכלוסייה, ולא בין קבוצה אחת לשנייה. כמו כן, רוב הגידול באי השוויון הנו תוצאה של גידול בפערים בין קבוצות האוכלוסייה השונות.

כמו כן היא התייחסה לתהליך השינוי שחל במאפיינים של שוק העבודה בישראל מאז תחילת שנות ה-90, שבמסגרתו, לטענתה, "שוק העבודה הפך לגמיש יותר. כתוצאה מכך, הן רמת השכר במשק והן שיעור האבטלה הפכו מאוד רגישים למחזור העסקים בו מצוי המשק. כך, למשל, במיתון של תחילת שנות האלפיים השכר ירד בסדר גודל של כ-10% ושיעור האבטלה עלה בחדות, ולאחר מכן, המגמות התהפכו עם ההתאוששות במצב המאקרו כלכלי".

נקודה נוספת אותה הדגישה פלוג הינה הגידול שחל בעשור האחרון בשיעור משקי הבית שבהם שני מפרנסים. היא ציינה כי "ישנה תחלופה ברורה בין גמישות שוק העבודה לבין אי השוויון בהכנסה הפנויה, ושהתהליך שחל בשנים האחרונות, של הפחתת תשלומי העברה מצד אחד, והפחתת המיסים הישירים מצד שני, תרם מצד אחד להגברת הגמישות בשוק העבודה, ומצד שני לעלייה באי השוויון בהכנסה הפנויה".