גוגל נתנה, בבילון עברה את הגבול - וגוגל לקחה

זו כבר אינה אי-הבנה רגעית עם גוגל, או אי-עמידה בקריטריונים נקודתיים של יאהו, אלא פשוט חוסר התאמה של בבילון לשינוי בחוקי המשחק

1. אין דרך אחרת להבין את מה שקורה בבילון , מלבד העובדה שהחברה עברה את הגבול במה שנוגע להתערבות בחוויית המשתמש של הגולשים על ידי התוכנות שלה שמותקנות במחשביהם. זו כבר אינה אי הבנה רגעית עם גוגל, או אי עמידה בקריטריונים נקודתיים של יאהו, אלא פשוט חוסר התאמה לשינוי בחוקי המשחק. הצד הפשוט של העסק, זה שבו עושים מה שרוצים, לוחצים על כפתור ומקבלים כסף, הפסיק לעבוד כבר לפני תקופה.

בהחלט לא מדובר כאן ב"ברבור שחור", כלומר הפתעה שנחתה מכיוון לא צפוי שעליו לא חשבו בחברה. להיפך, הסימנים היו באוויר כבר תקופה ארוכה. קברניטי בבילון לא הופתעו מהמסר שקיבלו מגוגל אמש, אלא יותר מהתזמון ומהעוצמה.

המיזוג המתוכנן עם איירון סורס היה אמור לקחת את בבילון לשלב הבא, בו גוגל כבר פחות קריטית, ומודלים חדשים, עם דגש על שוק המובייל, יוצאים לפועל. ייתכן גם שהשילוב של בבילון-איירון סורס היה גורם לגוגל לחשוב פעם נוספת לפני צעד כזה, מכיוון שמדובר בגוף חזק בהרבה. ואם לא גוגל, אז לפחות מיקרוסופט או יאהו. כעת, בפרספקטיבה, קל יותר להבין את הדיבורים על יתרון הכוח של שתי החברות מול ענקיות האינטרנט, בפרשנויות סביב העסקה המתגבשת לפני מספר חודשים.

2. סצנת האינטרנט הישראלית גדושה בחברות חלום חדשות, הפועלות על הקו האפור שבין הגולש למנגנוני הפרסום, ומנסות לשכלל במשהו את הטכנולוגיה הקיימת. זה עולם חדש שנוצר, ויש בו המון חורים טכנולוגיים, מודלים עסקיים חדשים, וגם המון כסף. חלקו בגלל הוואקום הקיים בשוק, וחלקו בגלל שרשת האינטרנט "השטיחה" את העולם, והפכה עשרות מיליוני משתמשים, שמעולם לא היו זמינים עסקית לחברות ישראליות, לחלק אינטגרלי בחלוקת העושר החדשה.

אבל התעשייה הזאת, מעצם טיבה, היא מוגבלת. הלקוחות הסופיים, הצינור שדרכו עובר הכסף, הם בעיקר ספקיות מנועי החיפוש ואתרי התוכן הגדולים כגון גוגל, יאהו, מיקרוסופט, ופייסבוק, ששולטות בתעבורת הכספים. ואלה גופים שקשה להעריך כיצד יגיבו כשהם לא אוהבים משהו. בבילון ראתה לאורך השנים את הצדדים הטובים של גוגל, היום היא נחשפה במלוא העוצמה למה שקורה כאשר ענקית כזו לא מרוצה ממך. ובגוגל חשים כעת כי המשתמשים בדפדפן שלה מתלוננים יותר מדי על מה שעושות לחוויית הגלישה שלהם התוכנות שבבילון מתקינה אצלם.

במסר למשקיעים ניסו אנשי בבילון לשדר כי גוגל ביצעה פה צעד שמטרתו להרתיע את כל התעשייה, ועל הגב שלה מועבר המסר באופן התקיף ביותר. החברות האחרות בתחום מיהרו להזכיר בתגובה כי בגוגל ידעו להמשיך את החוזים מול שותפים אחרים כאשר רצו בכך. האמת היא שקשה להבין האם גוגל אכן מעבירה מסר לתעשייה כולו או רק לבבילון. אבל זה ללא ספק מעיד כי חלון ההזדמנויות בתעשיית הפרסום באינטרנט מתחיל להיסגר, וחלק מהחברות בשוק צריכות לחשוב על מודל חדש.

3. לאן הולכת בבילון מכאן? התשובה הפשוטה היא שהחברה תסתדר עם יאהו, תנסה להגיע להבנות עם גוגל, תגביר את המאמצים מול שותפים פוטנציאלים אחרים, וכמובן תיכנס בכל מחיר למיזוג עם איירון סורס. אבל ייתכן שהסיפור ילך גם לכיוונים אחרים. ללא תמיכה ברורה של גוגל, תיכנס בבילון למיזוג מעמדת חולשה, ולא בטוח שבעלי השליטה בה מוכנים לזה. לניר אומנם הצהיר היום כי הוא ממשיך במלוא הכוח, אבל לא יפתיע למצוא אותו בעוד מספר חודשים מתכנן כבר את ההרפתקה העסקית הבאה.