ארה"ב מגנה תוכנית לבניית מאות יחידות דיור במזרח ירושלים

משקיפים בוושינגטון: גינוי רפה מפני שמדובר בתוכנית ישנה ■ "הממשל מבין את שיקולי הפוליטיקה הפנימית של נתניהו בשליפת תוכנית ישנה מהמגירה" ■ גם מזכ"ל האו"ם מגנה

ארה"ב גינתה הערב (ד') את החלטת הממשלה לבנות 1,500 יחידות דיור ברמת-שלמה, במזרח ירושלים. גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, גינה את ההחלטה.

דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'יין סאקי, אמרה, בתדרוך היומי לכתבים, כי ארה"ב מעולם לא ראתה בעין יפה הקמת התנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "אנו מוסיפים להתנגד לפעולות אלה, שאינן תורמות ליצירת אווירה טובה במו"מ (בין ישראל לפלסטינים) ואנו סבורים שהן בלתי רצויות", אמרה הדוברת.

אחד הכתבים שאל, האם הגינוי האמריקאי אינו רפה מדי, כאילו לצאת ידי חובה. הוא הזכיר שכאשר ביקר סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בישראל, ב-2010, הכריזה ישראל על בניית יחידות דיור במזרח ירושלים, ואז חוללה ההכרזה טלטלה קשה ביחסי ישראל-ארה"ב. שרת-החוץ דאז, הילארי קלינטון, השמיעה דברים קשים על התנהלות ישראל באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הפעם התגובה פושרת למדי, ציין הכתב.

הדוברת אמרה שהיא אינה סבורה כך. לדבריה, שר החוץ הנוכחי, ג'ון קרי, הביע בעבר התנגדות לפעילות ההתנחלויות באזני מנהיגים הישראלים והוא יוסיף לעשות כן בעתיד.

אולם גורמים שמעורים ביחסי ישראל-ארה"ב אמרו הערב ל"גלובס", כי התגובה האמריקאית העכשווית אכן מתונה מאוד. הם ציינו כי התוכנית לבנות 1,500 יחידות ברמת שלמה אינה חדשה ואינה מערערת את מה שהם הגדירו כ"סטטוס קוו". הם אמרו שמדובר למעשה באותה תוכנית (בהבדלים קלים), שעליה הכריז לפני כשנתיים וחצי שר הפנים דאז, אלי ישי, בצעד שהתפרש אז כסטירת לחי לביידן. בעקבות המחאה האמריקאית העזה הוקפאה התוכנית, אך היא הופשרה ואפילו אושרה אשתקד בלשכת תכנוון מחוז ירושלים.

גורמים אלה אמרו כי ממשל אובמה מודע לאילוצים הפוליטיים הפנימיים של נתניהו. הממשל מבין שרה"מ היה חייב לעשות מחווה לימין בישראל בעקבו שחרור אסירים פלסטיניים שלחלקם דם על הידיים, ולפיכך תגובת הסטייט דיפרטמנט אכן היתה יציאה ידי חובה.

מזכ"ל האו"ם אמר כי הקמת יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים מהווה מכשול לשלום והקהיליה הבינלאומית אינה מכירה בצעד זה, שמנוגד לחוק הבינלאומי.