זורלו מעוניינת לרכוש 3 מיליארד מ"ק בשנה מ"לווייתן"

מנכ"ל החברה הטורקית, סינאן אק, אישר לראשונה כי זורלו מעוניינת לרכוש מהמאגר הישראלי גז בכמות שנתית של 3 מיליארד מ"ק (BCM) בהסכם ל-15 שנה

חברת זורלו הטורקית מנהלת מגעים לרכישת גז טבעי מ"לוויתן". מנכ"ל החברה סינאן אק אישר אתמול (ו') לראשונה כי זורלו מעוניינת לרכוש מהמאגר הישראלי גז בכמות שנתית של 3 מיליארד מ"ק (BCM) בהסכם ל-15 שנה.

על-פי דיווחים בכלי תקשורת רכישת הגז תהיה במסגרת פרויקט הנחת צינור מלוויתן לטורקיה, שעלותו 2.5 מיליארד דולר. על-פי כלכלני JPMorgan, פרויקט הצינור מ"לוויתן" לטורקיה יהיה בעל שיעור תשואה על ההון גבוה מפרויקט של הקמת מתקן להנזלת גז טבעי (LNG) ותקופת החזר ההשקעה בו תהיה פחות מארבע שנים.

לבחירה בין הפרויקטים עשויה להיות השפעה מהותית על עתיד העסקה המתרקמת בין השותפים ב"לווייתן" לוודסייד. החברה האוסטרלית שהציעה 1.3 מיליארד דולר תמורת 30% מהזכויות ב"לוויתן" מתמחה בהקמת מתקני הנזלה ולקוחותיה נמצאים במזרח אסיה. לוודסייד אין ערך מוסף מיוחד בפרויט הצינור הטורקי.

אק דיבר עם עיתונאים במהלך ועידת אנרגיה בינלאומית באיסטנבול שבה השתתף גם מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור שאמר כי אין כל סיבה שהגז הישראלי לא יוכל להתחיל לזרום לטורקיה כבר בשנת 2017. "כדי שזה יקרה אנו צריכים להאיץ את המו"מ ואת תוכניות הפיתוח וגם לקבל כמובן, את תמיכת הממשלות של שני הצדדים", אמר.

בעבר דווח כי זורלו שותפה באחת ממספר הקבוצות שהביעו עניין בהנחת צינור ללווייתן וברכישת גז מהמאגר עבור לקוחותיהם בטורקיה.

זורלו, הנחשבת לאחת מהקבוצות הגדולות בטורקיה מחזיקה 25% מהבעלות על תחנת הכוח דוראד שתהיה תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל והיא שותפה בשתי תחנות כוח נוספות קטנות יותר הנבנות ליד מפעלי מכתשים ברמת חובב ואגן באשדוד.