אין כסף ואין נעליים: מתחדש המשבר במפעל בריל

משרד הביטחון לא יזמין נעלי צבא מהמפעל בשל "היעדר תקציב" ■ 120 עובדים בסכנת פיטורים

משרד הביטחון הודיע בסוף השבוע להנהלת חברת בריל תעשיות כי לא יזמין ממנה בשנת 2014 נעליים לחיילי צה"ל. במכתב לחברה ציין ראש מינהל הרכש במשרד, שמואל צוקר, כי הסיבה לכך היא היעדר תקציב.

בבריל, שמעסיק כ-120 עובדים במפעל בראשון-לציון, אמרו כי "אם לא יתקבלו הזמנות נוספות לנעלי צבא, החברה תיבחן את האפשרות לסגירת המפעל".

בריל הוא יצרן הנעליים הצבאיות היחיד בארץ, וגם בשנה שעברה הוביל מאבק נגד משרד הביטחון על רקע כוונתו לרכוש נעלי צבא בארה"ב, מכספי הסיוע האמריקאי.

המאבק בא לסיומו כשמשרד הביטחון הזמין 63 אלף זוגות נעליים, שהחברה עתידה למצות את אספקתן בשבועות הקרובים.

לדברי הממונה על התחום הצבאי בחברה, שמעון הורוביץ, "ההודעה הכואבת עומדת בניגוד לסיכומי עבר, ולפיהם הוא יעמיד מדי שנה הזמנות בהיקף של 30 אלף זוגות נעליים מבריל. אנחנו לא מבקשים סיוע וכסף, אלא רוצים להמשיך לעבוד ולייצר, בהסתמך על התחייבויות קודמות. סגירת המפעל תסתום את הגולל על האפשרות לייצור נעליים צבאיות בישראל. בעת מלחמת לבנון השנייה כולנו ראינו כמה הזמינות של מפעל כזה הייתה חשובה".

הורביץ הוסיף כי "הצגנו את הנעליים שלנו לצבאות אירופאיים ולצבא ארה"ב, וקיבלנו עליהן שבחים. אלא שכל צבא אמר שהוא מחויב לחברות מקומיות כדי להגן על הייצור המקומי. כאן זה הפוך. במקום להגן עלינו - רוצים לייבא מחו"ל".

ממשרד הביטחון נמסר: "לאור הקיצוץ בתקציב והצורך בביצוע מהלכי התייעלות וקיצוצים נוספים, המשרד עורך בימים אלה בחינה מחודשת של עסקאות רכש רבות. משרד הביטחון עמד במלוא התחייבויותיו כלפי חברת בריל, ורכש ב-2013 כ-60 אלף זוגות נעליים".