63% מההורים: לא נמליץ לילדינו לעסוק בעבודות כפיים

לפי סקר של מכון TRI ו"גלובס", 22% מההורים חושבים שחשמלאות היא אופציה לא רעה ■ מקצועות המחשבים, ההיי-טק וההנדסה הדיחו מראש הרשימה את לימודי הכלכלה ומינהל העסקים

חלומה של האם הפולנייה לא נגוז, הוא רק השתדרג. רפואה ועריכת דין עדיין מככבים ברשימת המקצועות שמבקשים הורים לילדיהם, אולם את הרשימה מובילים מחשבים והיי-טק, הנדסת תעשייה וניהול והנדסה - כך מגלה סקר שערך עבור "גלובס" מכון TRI מחקרים אסטרטגיים, בבעלות ד"ר אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן.

המנצח הגדול כאמור הוא תחום המחשבים וההיי-טק. 22% ימליצו לבנם לפנות ללימודים בתחום (כ-25% בשקלול "הנדסת תוכנה"). אולם מעניין לא פחות לגלות את ההבדלים המגדריים שקיימים עדיין, בצורה ברורה, ומשפיעים על תשובות הנשאלים בהתאם לבקשה להמליץ על מקצוע לבנם או לבתם. כך, מתברר, רק 16% יפנו את בתם לאותו הכיוון (20%, בשקלול עם "הנדסת תוכנה").

מכאן ואילך משתנות מעט ההמלצות: בזירה הגברית, הנדסת תעשייה וניהול במקום השני עם 11% - ואילו עבור הבנות, רפואה היא חלופה מועדפת במיוחד (12%), מקצוע הממוקם רק במקום השלישי עבור הבנים (9%). מה שמעניין לראות הוא המקום השלישי המקביל עבור הבנות - לא מעט הורים (9%) עדיין ימליצו להן לפנות לתחום החינוך - תחום שדורג נמוך מאוד בטבלה הגברית. משפטים, מינהל עסקים וכלכלה מדורגים בהמשך הרשימה; ראיית חשבון - זוכה ל-5% מאהדת ההורים, לבנים ולבנות, ומקצועות הומניים הם חלופה שתשמח רק 1% מההורים, על-פי ממצאי הסקר.

ומה בדבר נטיות ליבם של הילדים? ללא קשר למין הסטודנט הפוטנציאלי, ימליצו 8%-9% מההורים לילדיהם לפנות לתחום לפי העדפותיהם האישיות. ב-TRI מחקרים אסטרטגיים מציינים לא רק את ניצחונם חוצה המגדר של מקצועות ההיי-טק, אלא גם את השיעור הנמוך יחסית של המלצות לגבי לימודי כלכלה ומינהל עסקים למיניהם, ככל הנראה הפנמה של עודף היצע על ביקוש בתחום.

"לא יותר מ-10,000 שקל"

עד כמה ימליצו הורים לילדיהם על מקצועות שונים לחלוטין - רתך, חשמלאי, מלגזן או מכונאי? 63% קובעים כי לא ימליצו להם כלל על מקצועות כאלה - מגמה הבולטת בקרב בעלי השכלה אקדמית (71% יימנעו מלהמליץ), ומעידה על הדרך שבה נתפסים מקצועות אלה בעיניהם.

חשמלאות נתפסת כאפשרות לא רעה על-ידי 22% מהנשאלים, 4% ימליצו על מכונאות, ואחוזים מועטים במיוחד יסנגרו על רתכות או מלגזנות - מה שעומד אולי ביחס ישיר לתדמית התגמול הנמוכה של המקצועות הללו, כפי שמצביעים ב-TRI: כמחצית מהאוכלוסייה מעריכה כי ותק של חמש שנים אינו מכניס לבעל המקצוע יותר מ-10,000 שקל (מה שאינו בהכרח נכון במבחן המציאות, אולם מנגד גם אינו מופרך לחלוטין).

26% מניחים כי המשכורת נעה בין 10,000 ל-15 אלף שקל, ו-16% התקשו להעריך מה גובה משכורת של עובד במקצוע כזה.

מה היית ממליץ ללמוד
 מה היית ממליץ ללמוד