תוכן שיווקי ב"אקס פקטור"? רשת עלולה להיקנס במאות אלפי שקלים

ל"גלובס" נודע כי ברשות השנייה פתחו בתהליך הפרה וטוענים כי בתוכנית יש חשיפה למותג קוקה-קולה, שבאה לידי ביטוי באופנים שונים

זכיינית ערוץ 2 רשת מסתכנת בקנס כספי גבוה, לאחר שהרשות השנייה פתחה בתהליך הפרה על חשיפה פרסומית "החורגת מגדר הסביר" של חברת קוקה-קולה בתוכנית הריאליטי "אקס פקטור".

ל"גלובס" נודע כי מיד לאחר שידור הבכורה של התוכנית הפופולרית ששודרה בסוף אוקטובר שיגרה הרשות השנייה מכתב לזכיינית, ובו דרשה להסיר את כל הסממנים של חברת המשקאות.

"החשיפה באה לידי ביטוי בהצגת לוגו החברה (הגל של קוקה-קולה)", לשון המכתב שנשלח מהרשות השנייה, "כאשר המתמודד עובר משלב לשלב, הצגת הכוסות המזוהות עם חברת קוקה-קולה, יחד עם הצגת הסימן המסחרי המוטבע עליהן, עיצוב הכיסאות בצורת הפקק של קוקה-קולה וצבעי הרהיטים באופן כללי בחדר השופטים, צבעי האולפן, וצבעי הלוגו של התוכנית 'אקס פקטור' שהינו בצבעי חברת קוקה-קולה".

ברשות טוענים כי פנו לרשת עוד בטרם עליית התוכנית והבהירו כי "שיתופי-פעולה עם גורמים מסחריים בתוכנית הם אסורים. אי לכך, הרשות רואה בחומרה את הופעת הכוס בתוכנית האמורה". כמו כן, הרשות קובלת על כך שבמהלך התוכנית שודר אייטם פרסומי המזמין את הצופים להיכנס לאתר רשת ולשחק במשחק שהפרס עליו הוא מתנת קוקה-קולה. "האייטם האמור מהווה פרסומת לכל דבר ועניין", קבעה הרשות.

באופן חריג, מיד עם הצפייה בתוכנית, לאור חומרת העבירה, הוחלט על פתיחה בהליך "הפרה לכאורה", שכבר הפך בינתיים להליך הפרה, ובימים הקרובים יקבע העיצום הכספי שיוטל על הזכיינית. כבר עכשיו ברור, כי לא יהיה מדובר בנטילת זמן פרסום, אלא בקנס כספי שיכול להגיע עד למאות אלפי שקלים.

על-פי חוקי הרשות השנייה, חל איסור על אזכור מסחרי של מותגים במהלך שידור תוכן שאינו פרסומת בערוצים 2 ו-10. זאת בניגוד לנהוג בארה"ב, למשל, שם תוכניות כמו "אקס פקטור" ו"אמריקן איידול" משתפות פעולה עם קוקה-קולה ובאין מפריע מוצגים סימני וצבעי המותג בשידור.

לא אחת לזכייניות בישראל שווה להסתכן בתשלום קנסות לרשות השנייה, לאור העובדה שהכסף שנכנס משיתוף הפעולה, גבוה משמעותית מהסנקציה של הרגולטור.

מרשת לא נמסרה תגובה עד כה.