"הקמת תחנות כוח פרטיות תוזיל את תעריף החשמל"

פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי בישראל, הציג היום את עמדתו בפני חברי ועדת יוגב לגיבוש הרפורמה במשק החשמל

הדרך להציל את חברת החשמל הקורסת היא למנוע ממנה להקים תחנות כוח נוספות ולהוציא את הקמת התחנות ושחלוף התחנות הקיימות לידי ידיים פרטיות, כך טענו היום יצרני החשמל הפרטיים.

פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי בישראל, הציג היום (ג') את עמדתו בפני חברי ועדת יוגב לגיבוש הרפורמה במשק החשמל. הפורום בניהולו של איתי אייגס הזהיר כי הטיפול במצבה הפיננסי העגום של חברת החשמל עלול להוביל את הוועדה לקבל החלטות שיפגעו בנכונותם של יזמים פרטיים להשקיע את הונם ומרצם בהקמת תחנות כוח, בשל תנאי תחרות לא שוויוניים.

לדעת חברי הפורום אין להתיר לחברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות וגם לא לשחלף תחנות קיימות. מדובר בנושא מהותי מבחינת חברת החשמל שמתכננת להחליף כרבע מתחנות הכוח שלה בשנים הקרובות בתחנות כוח חדשות. חברי הפורום טענו כי רק הקמה פרטית של התחנות תאפשר הוזלה של תעריף החשמל לצרכנים. הם הציגו בפני חברי הוועדה תחשיבים המראים פער של עשרות אחוזים בעלויות ההקמה והתפעול של תחנות כוח המוקמות על-ידי יצרנים פרטיים לעומת התחנות המקומות על-ידי חברת החשמל.

בנוסף טענו אייגס וחבריו כי חברת החשמל מוציאה מיליארדי שקלים מעבר לתעריפים הנורמטווויים שקובעת רשות החשמל - וסכומים אלה מתגלגלים בסופו של דבר להתייקרות תעריף החשמל. בין הסכומים הנוספים שציינו חברי הפורום חריגות השכר ותשלומי יתר לפנסיה ששילמה הנהלת חברת החשמל לעובדיה במהלך השנים.

לפי הנתונים שהציג אייגס עלות ההקמה הנורמטיווית של תחנת כוח פרטית עומדת על 3,500 עד 3,800 שקל לקילו-ואט לעומת 4,180 שקל - העלות המוכרת לחברת החשמל (במסגרת תכנית החירום). לדברי אייגס "הקמת תחנות כוח פרטיות על-ידי המגזר הפרטי היא כלכלית יותר מהקמתה על-ידי חברת החשמל ותביא להפחתת הוצאותיה של החברה ולהוזלת תעריף החשמל לצרכנים".

בישראל פועלת כיום תחנת כוח פרטית גדולה אחת, OPC של החברה לישראל במישור רותם המייצרת עד 440 מגוואט לשעה. תחנה נוספת, דוראד, תתחיל לפעול בסוף השנה בהספק של 850 מגוואט ותחנה שלישית דליה, מתוכננת להתחיל לפעול ב-2015. חברת החשמל מחזיקה בתחנות כוח המייצרות כ-12,000 מגוואט.