בלי קלון

עופר עיני פורש בקול ענות חלושה, רגע לפני שידבק בו הכישלון

תחושת המיצוי שעליה הצהיר הבוקר יו"ר ההסתדרות הפורש עופר עיני כנראה היתה הדדית. האיש שניצח את הבחירות האחרונות להסתדרות כשהוא מנופף בטיקט של מנהיג העובדים עסק בשנים האחרונות בעיקר בפוליטיקה, ובמיליה הזה לא נמצאו היום רבים שהופתעו או הזילו דמעה. אחרי שהסתכסך עם אהוד ברק, רב עם שלי יחימוביץ', ונכנס לקרב עם עמיר פרץ, גם במערכת הפוליטית היתה תחושה של מיצוי.

בשנה וחצי האחרונות כוחו הפוליטי של האיש החזק במשק התדלדל. הוא לא פורש בשיא תהילתו. 4 שנים לאחר שחיבר בין ברק לנתניהו וכונה "המנכ"ל של המדינה", הותירו אותו בחירות 2013 ללא אחיזה בממשלה, ללא מפלגה בקואליציה, ללא השפעה דרמטית. יו"ר ההסתדרות הפך כמעט ללא רלוונטי במערכת הפוליטית. הוא איבד את היכולת ההשפעה שלו, את הכוח ליזום, לקדם או לבלום מהלכים. גם יחסיו המעורערים עם יו"ר העבודה שלי יחימוביץ הוציא אותו מהמעגל הקרוב של המשפיעים, וזה הרי היה מנוף הכוח שלו.

אולי בימים הקרובים יתבררו נסיבות נוספות שיאירו באור שונה את ההחלטה של עיני לפרוש דווקא עכשיו, אבל מה שבטוח הוא שיו"ר ההסתדרות יודע לקרוא את המפה. אם בדיוק במאני טיים של הרפורמה בנמלים ובחברת חשמל עיני מחליט לברוח, סימן שגם הוא הבחין שהחגיגה נגמרת, שהדבק שלו התקלקל: הוא כבר לא שולט בוועדים ביד רמה ומהמאבקים מול האוצר הוא לא יוכל צאת מנצח. הרפורמות בחברת חשמל ובנמלים יעברו, והוא לא רוצה להיות שם כשזה קורה.

כמו כל פוליטיקאי גם עיני מעדיף לשמר את תדמית הטפלון. הוא לא רוצה להיזכר ככישלון. הוא מעדיף לפרוש כשברקורד שלו בעיקר ניצחונות. וכאן גם עולה השאלה מדוע החליט עיני לפרוש בדיוק שבועיים לפני הפריימריז במפלגת העבודה. למרות שהסקרים מאותתים על קרב צמוד בין יחימוביץ' לבוז'י הרצוג, עיני, שתמך בזה האחרון, כנראה שלא רצה לקחת עוד סיכון. עבור הרצוג מדובר במכה כואבת.

עיני, שהיה עבורו מקור לכוח ותקווה, יכל לכבד את לחיצת היד ולהמתין עוד שבועיים לפחות עם הודעת הפרישה. מבחינה מספרית לא מדובר באובדן גדול מדי. לעיני יש מפקד של 1,800 איש בסך הכל במפלגה, אבל עיקר היכולת שלו מתמצה בטוויית קשרים וחיבורים מאחורי הקלעים. לא בכדי היתה תגובתו הראשונית של הרצוג שמדובר במהלך דרמטי.

״עופר עיני הוא חבר ומנהיג ציבור אמיתי. הוא מסיים קדנציה מפוארת ומותיר הסתדרות חזקה מאי פעם. תרומתו של עיני לעבודה המאורגנת ולקידום העובדים היא עצומה. הוא הצעיד את ההסתדרות צעד קדימה והחזיר אותה להיות כוח משמעותי ותורם לכלכלה ולמשק. אני מאחל לו הצלחה בהמשך דרכו", הוסיף הרצוג אחר כך. יחימוביץ' מנגד בירכה על המהלך. מבחינתה, ברגע שעיני הסיר את ידיו מבוז'י, מבחינה טכנית לפחות הוא איתה.

עיני לא ילך לעסקים. הוא נכבה בזירה הזו כבר בעבר. הוא פוליטיקאי שמחליט לפרוש בדיוק ברגע הנכון מבחינתו כדי שלא ידבק בו הקלון והכישלון. גם אם כפועל יוצא של החלטתו השרביט עבר ליחימוביץ', זה לא אומר שהוא לא יתמודד מולה בסיבוב הבא במפלגת העבודה.