האם דוחות טסלה יציתו מפולת במניה שזינקה בכ-400%?

יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה אמש על הפסד של 32 סנט למניה, בעוד צפי האנליסטים עמד על הפסד של 25 סנט למניה ■ החברה מכרה 5,500 רכבים ברבעון השלישי, פחות מצפי האנליסטים בשוק

מניית יצרנית הרכב החשמלי טסלה צנחה אמש (ג') לאחר המסחר עד כ-12.5% לאחר שהחברה דיווחה על מכירות נמוכות מהצפי בדוחות הרבעון השלישי שפרסמה.

בשורה התחתונה טסלה דיווחה על רווח של 12 סנט למניה, בעוד סקר אנליסטים של "בלומברג" הצביע על רווח של 9 סנט למניה. במונחי (GAAP) טסלה דיווחה על הפסד של כ-38 מיליון דולר או כ-32 סנט למניה, יותר מצפי האנליסטים שעמד על הפסד של 25 סנט למניה. עם זאת מדובר בשיפור בתוצאות שכן ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על הפסד של 431 מיליון דולר או 1.05 דולרים למניה.

החברה הצליחה להפתיע גם בשורה העליונה כאשר דיווחה על הכנסות (non-GAAP) של 603 מיליון דולר או 431 מיליון דולר במונחי GAAP, לעומת הכנסות של 50 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. קונצנזוס האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 554 מיליון דולר.

אז מדוע המשקיעים התאכזבו? הנתון המרכזי שריכז את מרבית תשומת הלב היה מכירות הרכב החשמלי שהיא מייצרת. טסלה דיווחה כי מכרה מספר שיא של 5,500 רכבי מודל S, וכי היא מייצרת 550 מכוניות בשבוע. כמו כן יותר מ-1,000 מכוניות מדגם זה נמסרו ללקוחות באירופה. נתונים אלה היו אומנם מעל הציפיות המוקדמות של החברה אך מתחת לצפי האנליסטים בשוק שעמדו על מסירות של 7,000 רכבים. החברה הודיעה בנוסף כי החלה לקחת הזמנות של מודל ה-S הפופולרי מלקוחות בסין והיא צפויה למסור את הרכבים הראשונים כבר ברבעון הראשון של 2014.

לגבי התחזיות לרבעון הבא, טסלה צופה כי תמסור קצת פחות מ-6,000 רכבים של מודל Sוהעלתה את תחזית המכירות העולמית שלה ל-21,500 יחידות. בשיחת הוועידה שקיימו עם המשקיעים מנהלי החברה הם טענו כי בקרוב החברה תנהיג מדיניות שירות חדשה שתהיה מהפכנית בכל הנוגע לחוויית הלקוח.

טסלה השיקה לאחרונה מטען חדש לסוללה של הרכב החשמלי שהיא מייצרת והמנכ"ל אלון מאסק אמר בשיחת הוועידה כי המטען החדש והמהיר הוא אחת הסיבות שהלקוחות בוחרים בטסלה. מאסק אמר בנוסף כי הבעייה המרכזית של החברה היא בצד ההיצע ולא בצד הביקוש וכי היא נאלצת לספק את "הרעב" של אירופה על חשבון הביקושים בארה"ב.

מאז תחילת השנה מניית טסלה , שנחשבת לאחת המניות הלוהטות בוול סטריט, הוסיפה לערכה כ-400% ולאחרונה מאסק רמז בראיון שנערך עימו כי המניה מתומחרת גבוה מדי. כעת, משקיעים רבים תוהים האם הדוחות יהיו הטריגר שיצית מפולת במניה החמה, זאת בייחוד לאור העובדה ששיעור יתרות השורט עליה עומד על יותר מ-33% כך שהשורטיסטים אורבים מעבר לפינה.