לפיד מבטיח לתת עוד הטבות מס לחברות הגדולות

שר האוצר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה: "העשירים התעשרו יותר, העניים עניים יותר - אנחנו רוצים שמעמד הביניים ירוויח יותר" ■ "אם הצעירים יידעו שהמדינה אוהבת אותם ורואה בהם הנכס העיקרי שלה - הם לא יירדו לברלין"

"כשנכנסתי למשרד האוצר זה הפתיע אותי שאין אסטרטגיה כלכלית למדינת ישראל" - כך אומר הבוקר (ה') שר האוצר יאיר לפיד בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2013 של המכון הישראלי לדמוקרטיה (פורום קיסריה).

לדברי לפיד, "אחרי חודשים של עבודה אני רוצה להגדיר בשני משפטים את האסטרטגיה הכלכלית של משרד האוצר לשנים הקרובות: אנחנו רוצים שהישראלים ירוויחו יותר ואיכות החיים שלהם תשתפר. איך נגיע לזה? ניצור כלכלה המבוססת על חדשנות.

"החדשנות היא לא המטרה - החדשנות היא הכלי. החדשנות המערכתית היא המנוע המשקי שמייצר כלכלה שבה מעמד הביניים הוא המרכז, ומעמד הביניים מרוויח יותר ויוקר המחיה לא דורס אותו. אנחנו צריכים גם לספק את התשתית המתאימה לחיים טובים. זה יקרה אם נגיע למצב שמערכת המיסוי הישראלית תדאג לזה שמעמד הביניים יהיה הנהנה הראשון מהצלחותיה של חברת החדשנות".

לפיד הוסיף, כי "ב-10 השנים האחרונות הצמיחה בישראל היתה 26.8%. באותן שנים העלייה בשכר החודשי הריאלי של אזרחי ישראל היתה רק 2.1%. במילים אחרות, האנשים שהעלו את הרווחים של המדינה ביותר מ-26%, הרוויחו מזה לכיס הפרטי שלהם 2%. הם בנו את הכלכלה הישראלית, הם הפכו אותה לסיפור הצלחה, הם שמו אותה בטופ של המדינות המפותחות - והם לא הרוויחו מזה כלום".

"העשירים התעשרו עוד יותר, העניים עניים יותר"

עוד הוסיף שר האוצר, כי "העשירים התעשרו עוד יותר, העניים עניים יותר, בני ה-30 של היום הם הדור הראשון של הישראלים שחיים פחות טוב מההורים שלהם. ולא רק זה, הם גם חיים על חשבון ההורים שלהם ותקועים עדיין בבית של ההורים שלהם. את זה צריך לשנות", אמר שר האוצר.

"הגיע הזמן שנודה", הוסיף השר, "הרעיון שלפיו צריך לתת לעשירים להרוויח בלי הגבלות ואז הכסף יחלחל עד לעניים, פשוט לא עובד. זה נכשל בארה"ב, זה נכשל בבריטניה, זה נכשל בישראל. הכסף מגיע למעלה והכסף גם נשאר למעלה. אנחנו צריכים להשקיע את הכסף במעמד הביניים, באמצע הטבלה. משם הוא יירד למטה, משם הוא יעלה למעלה. אנחנו צריכים שמעמד הביניים ירוויח יותר כסף, מפני שהוא מוציא אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים, שמוציאים אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים ובדרך גורמים לצמצום הפערים ועוזרים הרבה יותר לאוכלוסיות המוחלשות שזקוקות מאתנו לעזרה".

לפיד אמר עוד, כי "את הקלות המיסוי הבאות לא צריך לתת לעשירים, אלא למעמד הביניים. את ההשקעה הממשלתית צריך לרכז במה שמעסיק את מעמד הביניים - בחינוך, בתחבורה, בדיור, בהורדת יוקר המחיה. את העוני והפערים לא צריך להנציח במערך של תמיכות וקצבאות, אלא לנצח בזה שנעזור לעניים למצוא עבודה מכניסה ולהפוך בעצמם למעמד הביניים. סגירת פערים היא אינטרס עליון של המדינה".

לפיד טוען, כי "קל לשווק אותנו כ'אומת החדשנות', רק שיש בעיה. והבעיה זה אנחנו - ממשלת ישראל, הבירוקרטיה הישראלית, המגזר הציבורי הישראלי, הרגולציה הישראלית שהפכה לסוג של עריצות בירוקרטית, וגם האווירה בישראל שמרחיקה מפה אנשים וחברות. אנחנו מאבדים את היתרון היחסי שלנו בקצב מבהיל. זה בורח לנו מבין האצבעות עכשיו, לא בעתיד, ואנחנו צריכים לעשת משהו עכשיו, לא בעתיד. אנחנו צריכים תוכנית אסטרטגית, ואנחנו צריכים אותה מהר".

על רקע הסיפורים בחודשים האחרונים על הישראלים שמעדיפים לרדת מהארץ על רקע יוקר המחיה, לפיד אומר כי "אם הצעירים האלה יידעו שהמדינה מתייחסת אליהם כאל הנכס העיקרי שלה, כאל חלק מהנסיון לבנות פה חברת מופת, הם לא ייסעו לברלין ולא ללוס אנג'לס. הם יישארו פה. הצעירים האלה אוהבים את המדינה ואם הם יידעו שהמדינה אוהבת אותם בחזרה ולא מתייחסת אליהם כאל משהו מובן מאליו אלא כאל סוכני שינוי, כאל אנשים שאי אפשר בלעדיהם, הם לא ילכו לשום מקום ואנחנו לא נאבד דור".

"ובמקביל יש לנו עוד כלי, שנקרא הטבות מס, ולא יעזרו לכל הפופוליסטים כל הצעקות, אנחנו נשתמש בו. כי כשנכנסתי לתפקיד גיליתי שמפעל של אינטל, שהיה אמור לקום בדרום הארץ, עבר במקום זה לאירלנד. למה? כי באירלנד נתנו להם הטבות מס טובות יותר מאתנו. אז הצעקנים היו מאושרים אבל אנחנו הפסדנו מקומות עבודה, ואת החיבור שלנו לשפיץ הטכנולוגי העולמי, ואת ההזדמנות לפתח את הפריפריה, ואלפי עובדי מעגל שני שמשלמים מסים. צריך להשגיח על הטבות המס לחברות הגדולות, צריך לייצר מנגנוני בדיקה ויעילות טובים יותר, אבל צריך להמשיך להשתמש בהטבות המס כדי להמשיך להביא הנה את אינטל וסיסקו וסימנס וגוגל, כי גם זה מה שעושה אותנו חדשניים, היחסים האלה עם החברות הטכנולוגיות המובילות בעולם".

"כלכלה היא לא מספרים ומדדים וגליונות אקסל", אומר שר האוצר. "אלה הביטויים הטכניים שמייצגים בני אדם, וכשאנחנו מאבדים קשר-עין עם בני האדם שעומדים מאחורי המצגות, אנחנו פוגעים בכלכלה. כי כלכלה טובה לפני הכל היא הזכות למצות את הפוטנציאל האישי שלך. זה הדבר הכי בסיסי בלהיות אזרח".

"הנאום הזה הוא על כלכלה ואני נושא בתפקיד כלכלי, אז אני אומר לכם שאין דבר כלכלי יותר מחברה שפויה, נאורה, הוגנת, שומרת חוק, לא גזענית, שוחרת שלום, שבה אתה יכול להיות לשמור על הציביון שלך -- גיי או סטרייט, גבר או אשה, יהודי או ערבי, דתי או חילוני - ועדיין לדעת שזה לא ימנע ממך שום הזדמנות. אפילו לא אחת", סיכם לפיד.