גרנובסקי: "הרבי מלובביץ' אמר שהכי טוב להשקיע בישראל"

האוליגרך היהודי-אוקראיני שמנסה להשתלט על אי.די.בי מדבר: "אם אלוהים יחליט שלא נזכה באי.די.בי, נחפש השקעות אחרות בישראל"

המיליארדר אלכסנדר גרנובסקי, מי שחבר לנוחי דנקנר במכרז על השליטה העתידית בקבוצת אי.די.בי, טוען כי הוא החל להתעניין בהשקעות בישראל בעקבות "קריאה" של הרבי מלובביץ', מכנה את דנקנר "מעטנש" ומבטיח לשנות את התדמית השלילית שדבקה באוליגרכים בישראל.

"אני יהודי וכל משפחתי יהודים", אמר גרנובסקי לכתבים בסיור שנערך היום (ה') באודסה, אוקראינה. "הייתי בישראל בכפר חב"ד והתרשמתי, הרגשתי השגחה פרטית. ראיתי את הרבי מלובביץ' בטלוויזיה אומר שהכי טוב זה להשקיע בישראל וזה שכנע אותי. בעזרת השם נתחיל לעשות פעילות בישראל, זו המדינה שלי ואני ציוני. ישראל היא מספר אחת שלי - ככה החליטו אלוהים והרבי. רק מהם אני מפחד, לא משום דבר אחר".

גרנובסקי, המתחרה באדוארדו אלשטיין ובמוטי בן משה במכרז אי.די.בי, אומר כי אם לא יצליח להשתלט על אי.די.בי, הוא יחפש השקעות אחרות בישראל: "אנחנו נכנסים לישראל כדי לעשות עסקים, גם אם לא אזכה באי.די.בי אחפש להשקיע בישראל. אם נזכה במכרז, דרך אי.די.בי נבצע השקעות נוספות. בלתי אפשרי שלא נזכה באי.די.בי, אבל אם אלוהים יחליט שלא - אז נמצא השקעה אחרת בישראל".

גרנובסקי הרעיף שבחים על שותפו נוחי דנקנר ואמר: "נוחי הוא יהודי טוב, איש נחמד, מענטש, חבר טוב ושותף טוב. את כל ההחלטות ננסה לקבל ביחד. יש לי מספיק כסף ברוך השם, עכשיו אני רק רוצה לתרום לחב"ד בכל העולם. נוחי יעשה עם החלק שלו מה שהוא ירצה".

האוליגרך האנונימי שהתפרסם בתקשורת הישראלית בעקבות סאגת אי.די.בי טוען כי הוא לא חפץ בפרסום והדגיש: "החלום שלי הוא כסף בלי פרסום, אני לא צריך את זה ואני לא צריך שאנשים בישראל ידברו עלי. בתור חבר פרלמנט היו לי יחסי ציבור, אבל זה היה בתקופה אחרת, לפני החזרה בתשובה".

גרנובסקי גם מבטיח לשנות את תדמית האוליגרכים בישראל והתייחס לטיב היחסים בינו לבין רב אודסה, אברהם וולף: "אשנה את הסטיגמה בישראל על אוליגרכים. יראו שהכסף שלי מריח טוב. יש גבול ברור ביני לבין הרב וולף - אני נותן כסף לצדקה והרב מחליט לאן הוא יילך, הרב לא מתערב בעסקים".

"חולה על צדקה": מי אתה, אלכסנדר גרנובסקי?

גרנובסקי עשוי להיות בעל השליטה הבא באי.די.בי, אם הצעת ההשקעה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר-נץ תאושר. מעט מאוד ידוע על מי שייתכן וישלוט ב"שלט רחוק" בכמה מהחברות הגדולות במשק הישראלי. גרנובסקי נשוי ואב לילדים ומתגורר באודסה. לפני למעלה מעשור החל להתקרב ליהדות ולפלג החב"דניקי, ונעשה מקורב לרב העיר אודסה אברהם וולף, ולשותפו העסקי, יוסי שניאורסון, הנמנה גם הוא על חב"ד.

גרנובסקי מחזיק במספר חברות נדל"ן וספנות גדולות ומחזיק בקרקעות ובשדות תעופה באוקראינה, ואף היה חבר פרלמנט בשנות ה-2000, "הראשון עם כיפה", לדברי מקורביו. אולם, מקורביו מספרים בעיקר על אדם שתורם מכל זמנו והונו לצדקה לקהילה היהודית באוקראינה וברחבי העולם - "ממש מענטש", אומרים מקורביו.

בין היתר, הקים גרנובסקי "ביטוח לאומי" ליהודי אודסה, קרן לחתונות, קרן לסיוע למשפחות במצוקה, חולים ועוד, כאשר המימון מגיע מעסקיו הפרטיים. הסיבה להתעניינותו ברכישת אי.די.בי, אומר מקורב, היא על מנת להקל את הזרמת הכסף במעלה הפירמידה, עד לחברת האחזקות שהוקמה על ידו באוגוסט 2012, חב"ד 770, וכולו יוקדש לצדקה (למעט 5% המוחזקים על ידי שניאורסון). גרנובסקי מתואר כ"חולה על צדקה". ביום הולדתו הוא קישט את חזית אחד המלונות שבבעלותו, ה"בריסטול" באודסה, בדגל ישראל ענק עשוי פרחים.

ב-2007 החל גרנובסקי לעמוד בקשר עסקי עם יוסי שניאורסון, והאחרון הציע לו לרכוש חברה ציבורית בישראל, אולם המשבר הכלכלי שהגיע לאחר מכן השהה את התוכנית. ב-2012 שוב עלתה ההצעה, וכך התגלגלה עסקת BGI , דרכה השתלט גרנובסקי על אמבלייז, לה קופת מזומנים של כחצי מיליארד שקל עבור ההשקעה באי.די.בי. באם תאושר ההשתלטות על אי.די.בי, כל הדיבידנדים מהחברות יצאו דרך חב"ד 770 למטרות צדקה, כך לדברי גורמים בחברה. "המטרה היא להגדיל פשוט את נפח התרומות של גרנובסקי", מציינים. על פי הערכות, היקף התרומות שלו נאמד במאות מיליוני דולרים.

וולף עצמו לא אמור להיות מעורב בעסקים עצמם. הקשר של גרנובסקי עם וולף, לפחות על פני השטח, הוא על בסיס "זבולון ויששכר", כלומר הצד העסקי והצד הרוחני זה לצד זה, אך בנפרד.

על פי מקורביו, קשריו של גרנובסקי עם האוקראינים טוב, הוא "ידיד של כולם ואין לו שום אויבים, לא במשק ולא בשלטון". על פי אחד הסיפורים בנוגע אליו, גרנובסקי הוזמן ליום הולדתו של נשיא אוקראינה, וכשמלצרית הגישה לו כריך לא כשר, הנשיא גער בה ואמר: "אתה לא יודעת שהוא אוכל רק כשר?"

אחד החששות של משקיעים ושל בעלי מניות בחברות התפעוליות של אי.די.בי הוא כי גרנובסקי יהיה "בעל שליטה בשלט רחוק". מקורביו מתארים אותו כאיש עסקים שבקי במשק הישראלי על בוריו ושמכיר את כל השינויים והרגולציות שעברו ועוברות על המשק, והוא מתכנן להיות מעורב ולקחת חלק פעיל בניהול אי.די.בי.

לדברי מקורב לגרנובסקי, "הטייקונים בישראל נופלים כי הם שכחו שעם מזל יכול לבוא גם אי מזל, יש להם את חטא היוהרה. לסשה אין את זה, הוא בעניין של משפחה ועסקים וזהו. חב"דניק לגמרי".

ומה בנוגע לחלקו של נוחי דנקנר בחברה? לנוחי מייעדים בקבוצה תפקיד של שותף, לא בכיר, שיקח חלק בניהול כמו שאר השותפים, "על בסיס שולחן עגול של קבלת החלטות".

הפירמידות
 הפירמידות