השיחות עם איראן הסתיימו ללא הסכם; יתחדשו עוד 10 ימים

מזכיר המדינה האמריקאי קרי: "הפערים בינינו הצטמצמו משמעותית" ■ שרת החוץ האירופית אשטון: "נעשתה התקדמות משמעותית, אבל עדיין יש פערים" ■ צרפת: אין ודאות שייחתם הסכם עם איראן

שר החוץ של צרפת לורן פביוס אמר הלילה (שבת) כי השיחות על תוכנית הגרעין של איראן עם שש המעצמות הסתיימו ללא שיחות, ואלו אמורות להתחדש בעוד 10 ימים. שרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון אמרה כי נעשתה התקדמות, אך עדיין יש פערים בין הצדדים.

מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי אמר כי המעצמות התקדמו לקראת הסכם עם איראן, ושעם "עבודה טובה" ניתן יהיה לחתום על הסכם. "באנו לז'נבה לצמצם את הפערים בינינו ואני יכול לומר שלא רק שצמצמנו את הפערים והגדרנו את אלה שנותרו, אלא עשינו התקדמות משמעותית", אמר קרי בסיום הדיונים.

"מההתחלה, צרפת רצתה להגיע להסכם בנושא תוכנית הגרעין של איראן. השיחות בז'נבה סייעו לנו להתקדם, אך לא הצליחו לסיים אותם בגלל שיש עדיין שאלות שצריך לענות עליהן", אמר שר החוץ הצרפתי ביציאה מאולם הדיונים.

איראן: "נחזור כדי להגיע להסכמה"

שר החוץ האיראני זריף אמר כי השיחות יתחדשו בעוד 20 ימים. "ביצענו משא-ומתן אינטנסיבי במשך סוף השבוע. המטרה שלנו היא להגיע להסכמה, ולכן אנחנו נחזור כדי להגיע למטרה הזאת", אמר זריף עם סיום השיחות.

שרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון אישרה כי הצדדים יפגשו שוב ב-20 לנובמבר. היא הוסיפה כי נעשתה התקדמות בשיחות, אך יש עדיין כמה נושאים שאינם פתורים. תאריך חידוש השיחות הוא יומיים בלבד לפני שראש הממשלה נתניהו אמור לצאת למוסקבה לדון עם הנשיא פוטין בסוגייה האיראנית.

נשיא איראן: "לא להחמיץ הזדמנות יוצאת דופן"

עוד לפני ההודעה של פביוס, דיפלומטים מערביים טענו אמש כי השיחות בין איראן לששת המעצמות צפויות להסתיים ללא הסכם. ברגע האחרון קורא נשיא איראן חסן רוחאני: "לא להחמיץ הזדמנות יוצאת דופן".

בתום מפגש משותף עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, אמר אמש שר החוץ האיראני מוחמד זריף, כי יש פערים בעמדות בין המעצמות בנוגע להסכם אותו הן מבקשות לגבש עם איראן על תוכנית הגרעין.

"הגענו להסכמות בנוגע לכמה שאלות, אולם שאלות אחרות נותרו במחלוקת. יש דעות שונות בין המעצמות", צוטט זריף כאומר בסוכנות הידיעות האיראנית "איסנ"א".

צרפת: אין ודאות שייחתם הסכם עם איראן

המתנגדת העיקרית כרגע להסכם המתגבש היא צרפת אותה מייצג פביוס. אתמול הוא אמר כי "נכון לעכשיו אין שום ודאות שייחתם הסכם עם איראן במסגרת שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות".

בנוסף, קרא פביוס להתייחס ברצינות לחששות של ישראל ושל שאר המדינות הסובבות את איראן, ולקחת אותן בחשבון במהלך המשא-ומתן. "אנחנו בעד הסכם, זה ברור", הבהיר שר החוץ הצרפתי בריאיון. "אבל ההסכם חייב להיות רציני ואמין. הנוסח הראשוני מהווה התקדמות, אבל זה לא מספיק".

נראה כי צרפת מייצגת כרגע את הקו הישראלי בתוך המעצמות. לפי פביוס, האיראנים לא מוכנים לעצור את בניית כור הפלוטונים בעיראק וצרפת לא מוכנה לכך.