ארדן: נגיע להבנות עם הממונה כדי שלא תיפגע התחרות

בעקבות הסכם שיתוף הרשתות של פרטנר והוט מובייל, שר התקשורת עוקץ בשיחה עם "גלובס" את משה כחלון: "תשאל את מי שהוציא את המכרז הסלולרי, איך הוא הגיע למסקנה שצריך 5 רשתות סלולריות במדינת ישראל"

פרטנר והוט מובייל חתמו ביום שישי שחלף על עסקה להקמת רשת סלולרית משותפת - עסקה שתשנה את פני שוק התקשורת. הצדדים דיווחו על הקמת מיזם משותף במסגרת של שותפות - ובו תחזיק כל אחת 50% - שיפעיל רשת סלולרית משותפת. במסגרת ההסכם, כל אחת מהחברות תעביר לשותפות את נכסיה התשתיתיים לתקופה של 15 שנה.

בד בבד, הוט מובייל שמתארחת על רשת פלאפון תעביר את לקוחותיה לנדוד על רשת פרטנר החל ב-2015. ההסכם כפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, וכאן צפויה לצדדים עבודה רבה; זאת, משום שחרף התמיכה של משרד התקשורת בהסכם, רשות ההגבלים מתלהבת מכך הרבה פחות (על כך בהמשך). במשך המסחר היום (א') בבורסה לניירות ערך בתל אביב ירדה מניית בזק ב-4%, ומניית פרטנר זינקה בשיעור של 10%.

המו"מ בין החברות, שנחשף ב"גלובס", התנהל בחודשים האחרונים במקביל בין הוט מובייל לפרטנר, ובין הוט מובייל לפלאפון. בסופו של יום העדיפה הוט מובייל את הצעת פרטנר, וזאת מכמה סיבות: ראשית, יש להניח שקשה יותר לאשר עסקה בין קבוצת בזק לקבוצת הוט להקמת רשת משותפת. לכן גם מבחינת משרד התקשורת וגם מבחינת הממונה על ההגבלים העסקיים, אם כבר מקימים מיזם כזה - רצוי שלא יהיה בבעלותם של שני מונופולים.

במסגרת ההסכם, הרשת המשותפת תהיה רשת שתקלוט את תדרי שתי החברות, כלומר יהיה כאן שיתוף ברמת התדרים - ולא רק ברמת הנדל"ן והברזלים. נוסף על כך, רשת משותפת משמעה רשת אחת, כלומר ברמת האלקטרוניקה ותחנות הבסיס. זהו עניין מורכב כשלעצמו, שעוד נשמע עליו רבות. עוד עולה מההסכם, שהוט מובייל תשלם לפרטנר סכום חד-פעמי שנאמד במאות מיליוני שקלים, בעבור הרשת שמעמידה פרטנר לטובת הוט מובייל שבה תהיה שותפה שווה בבעלות.

ידאג לגולן

בעבור שני הצדדים מדובר בעסקה מצוינת, משום שהוט מובייל תחסוך כסף רב בהקמת רשת סלולרית בפריסה ארצית מלאה - לא רק בדור השלישי, אלא גם בדור הרביעי. בעבור פרטנר מדובר בעסקה טובה מאוד בטווח הבינוני והארוך, משום שתחסוך כסף רב בהוצאות תפעול והקמת אתרים, ותחסוך רבות בהוצאות התמסורת ששילמה לבזק.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (א') שר התקשורת, גלעד ארדן, כי הוא מברך על ההסכם, שיביא לצמצום בכמות האנטנות ברחבי המדינה. לדברי השר, במדינה קטנה כישראל אין הצדקה לפריסת 5 רשתות סלולריות עצמאיות. עוד הוסיף ואמר כי יחד עם קידום תשתיות התקשורת בישראל, יש לשקול גם שיקולים נוספים הנוגעים לאיכות חיי האזרחים ולאופי המרחב הציבורי. הסכם השיתוף יקדם את התחרות בצורה המיטבית, ויאפשר ניצול מלא של הספקטרום וחיסכון כספי, שממנו ייהנו גם הצרכנים.

ארדן אמר כי הורה למנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר, לבחון את העסקה ולחוות את דעתו עליה. הוא אמר כי צוות של המשרד יבחן את סוגיית שיתוף הרשתות כפי שבאה לידי ביטוי בעיקר באיחוד האירופי ובתקינה, וזאת על מנת שכל המשרדים יהיו שותפים להחלטה - ולא ישימו רגליים. "לעתים הממונה על ההגבלים נוקט זהירות יתר ומבחינתו סוגיית התחרות מעל הכול - אבל עם כל הכבוד לממונה, יש שיקולים נוספים שצריך לבחון, כי כולם מבינים שאין שום הצדקה שבישראל יקימו 5 רשתות סלולריות בפריסה ארצית, וזה גם לא הגיוני וחסר היתכנות כלכלית", אמר שר התקשורת.

בתשובה לשאלה מדוע לא חשבו על כך כשהוציאו את המכרזים הסלולריים השיב השר: "תשאל את מי שהוציא". הוא הדגיש כי בכוונתו לדאוג לגולן טלקום, שכמחוללת התחרות בשוק הסלולרי לא תיפגע. "גולן טלקום לא תהיה מפעיל וירטואלי בלי תשתיות", אמר ארדן.

לגבי רשות ההגבלים, אמר שר התקשורת כי נפגש עם הממונה. "אני משוכנע שתימצא הנוסחה שתאפשר שיתוף רשתות מבלי שהתחרות תיפגע - כפי שקיים באירופה. אני לא צופה בעיות מיוחדות עם הממונה, ואני אטפל בשאלה הזו מולו", סיכם ארדן.