בבנק ישראל חוששים מחולשת כלכלת ארה"ב והיצוא

הפרוטוקולים של ישיבת הוועדה המוניטרית: הממשלה צריכה לפעול על מנת להרחיב את היצע הדירות ■ ההחלטה להותיר את הריבית בארץ ללא שינוי התקבלה פה-אחד

ההחלטה האחרונה של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל להותיר את הריבית בארץ ללא שינוי התקבלה פה-אחד. כך עולה מהפרוטוקולים של ישיבת הוועדה שפורסמו היום.

חברי הוועדה דנו בהתפתחות שער החליפין והשפעתו על היצוא. אף על פי שבחודש האחרון נבלמה מגמת הייסוף בשער החליפין של השקל, דנו חברי הוועדה בהשפעת התיסוף המתמשך בשער החליפין על היצוא של ישראל. שכן לאורך זמן ניכרת ירידה במרבית ענפי היצוא. צוין כי בשנה האחרונה ניכר קיפאון ביצוא הענפים המסורתיים, שהם הענפים עתירי העבודה, הרגישים יחסית לשער החליפין, אבל צוין גם שבחודשים האחרונים החולשה מתבטאת בענפי ההיי-טק, שמטבעם רגישים פחות לשער החליפין.

בשוק הדיור נמשכה גם בחודש האחרון מגמת העלייה במחירי הדירות. חברי הוועדה הדגישו את הצורך בצעדים מצד הממשלה, על מנת להרחיב את היצע הדירות. כמו כן, דנו חברי הוועדה בהשפעת הצעדים המאקרו יציבותיים שננקטו עד כה על המשכנתאות.

בנוגע לסביבה העולמית, חברי הוועדה הביעו חשש מכך שדחיית תהליך הצמצום של רכישות האג"ח על ידי הפד משקפת את ההערכה שההתאוששות הנצפית בכלכלת ארה"ב מתונה ושברירית.

כמו כן, הובע חשש מהירידה בשיעורי הצמיחה במדינות המתעוררות בפרט, ובכלכלה העולמית ככלל. שבריריות הצמיחה העולמית עלולה לפגוע בצמיחת המשק הישראלי, ובפרט להקשות על התרחבות היצוא. עם זאת, צוין כי ההקלה הצפויה בריסון הפיסקאלי בארה"ב ובאירופה במהלך 2014 תתרום לשיפור בקצב הצמיחה העולמי, ועשויה להביא לשיפור ביצוא הישראלי.

הטיעון המרכזי בעד הותרת הריבית על כנה היה שסביבת הריבית הנוכחית, לאחר ההפחתות שבוצעו החל ממאי האחרון, נראית מתאימה הן לרמת האינפלציה שנמצאת בתוך גבולות היעד, אך בחלקו התחתון של היעד, והן לרפיון המסוים ברמת הפעילות הנצפה בחודשים האחרונים. חשיבות רמת הריבית הנמוכה מתחדדת נוכח החלשות היצוא ודחיית תהליך הצמצום של רכישות האג"ח (tapering) לסוף הרביע הראשון של 2014.

לאחר הדיון הצביעו חמשת חברי הוועדה המוניטרית על גובה ריבית בנק ישראל לקראת חודש נובמבר 2013. כל חברי הוועדה כאמור תמכו בהותרת הריבית על כנה ברמה של 1%.