חזרה לשגרה: משכנתאות ב-4.4 מיליארד שקל באוקטובר

אחרי שספטמבר היה שחון בשוק המשכנתאות בגלל החגים, באוקטובר הלווים חזרו - ובגדול

רוכשי הדירות הסתערו מחדש על סניפי הבנקים למשכנתאות אחרי החגים. מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל עולה כי בחודש אוקטובר עמד היקף המשכנתאות על 4.4 מיליארד שקל - גבוה משמעותית מ-3.5 מיליארד השקלים בחודש ספטמבר, אם כי מדובר בהשוואה בעייתית כיוון שחגי תשרי התקיימו השנה בספטמבר.

בהשוואה לממוצע השנה שעומד על 4.2 מיליארד שקל, היקף המשכנתאות באוקטובר היה גבוה ב-4.7%. סך המשכנתאות בריבית משתנה עמד על 3 מיליארד שקל, והשאר בריבית קבועה. נזכיר כי באוקטובר הופחתה הריבית ב-0.25% ל-1%, מה ששפך עוד דלק על מדורת מחירי הדירות.

במהלך ספטמבר נכנסו לתוקפן המגבלות האחרונות של בנק ישראל בשוק המשכנתאות, כאשר המגבלה המרכזית היא איסור מתן משכנתא שבה ההחזר החודשי מהווה 50% ומעלה מההכנסה החודשית של הלווה. חודש ספטמבר היה חודש עם מעט ימי עבודה בשל החגים, ולכן חודש אוקטובר הוא החודש הראשון שבו ניתן לראות אם הייתה השפעה של המגבלות על השוק.

בבנקים ציינו לא מזמן כי מגבלה זו הביאה ליציאה של 2%-3% בלבד מהלווים מחוץ לשוק. "המגבלות לא הכניסו את השוק להלם. רוב הלווים שלא עומדים בדרישות מצאו פתרונות בכדי שיוכלו לקחת משכנתא, כגון הוספת לווים או פריסה של ההלוואה לטווח ארוך יותר, כך שבשורה התחתונה יש טרנספורמציה של השוק בתמהיל ההלוואות, אבל אנחנו לא רואים הרבה לקוחות שנפלטים החוצה", אמר לאחרונה ל"גלובס" גורם באחד הבנקים.