עובדי תעש הפגינו מול משהב"ט: "נמשיך עד שתהיה הפרטה"

העובדים לא קיבלו את משכורות אוקטובר ■ בשבוע הבא: ועדת השרים אמורה להתכנס כדי להחליט על הפרטה השבוע: הכנסת תאשר הלוואה נוספת לחברה

עשרות עובדים מהתעשייה הצבאית (תע"ש) הפגינו הבוקר (ב') מול משרד הביטחון שבקריה בתל אביב במחאה על כך שלא קיבלו את משכורות חודש אוקטובר. עובדי החברה הביטחונית שבבעלות המדינה פתחו אתמול בעיצומים והחליטו להשבית שורה של ניסויים מתוכננים. לדברי יו"ר ועד עובדי החברה, איציק יהודה, "השבתת הניסויים תימשך וזאת במקביל להמשך פעולות המחאה שיכללו הפגנות מול משרדי הממשלה. ההפגנה הבאה שלנו תהיה מחר בירושלים, מול משרד האוצר".

בוועד עובדי תעש אמרו היום ל"גלובס" כי פעולות המחאה עתידות להימשך גם אם משכורות חודש אוקטובר ישולמו לחשבונותיהם. "החלטנו לשים סוף לסאגה הבלתי נגמרת הזאת ויש בכוונתנו להמשיך במאבק עד שוועדת השרים לענייני הפרטה תתכנס ותאשר את המתווה להפרטת החברה. אני לא מת על הפרטה, אבל זו הברירה היחידה שנותרה לנו. אנחנו רוצים לחתום כבר על הסכמים, לאפשר לחלק מן העובדים לפרוש בכבוד לפנסיה ולאלה שיישארו בחברה - לאפשר את הביטחון התעסוקתי שהם זקוקים לו".

בתוך כך נמשכים המאמצים להסדיר את בעיית המשכורות בחברה ולקדם את מהלכי ההפרטה: ועדת השרים לענייני הפרטה עתידה להתכנס באמצע השבוע הבא כדי לדון במתווה להפרטת החברה. על רוב הסוגיות הקשורות להפרטה כבר הושגו הסכמות בין משרדי הממשלה, ההסתדרות והעובדים מלבד סוגיית היקף ההזמנות שעליו יתחייב משרד הביטחון. גורמים שמקורבים לנושא העריכו היום כי סוגיה זו תוכרע בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו וזאת בשל הפער שקיים בנושא בין שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לבין שר האוצר יאיר לפיד.

במקביל, ועדת הכספים של הכנסת עתידה להתכנס ביומיים הקרובים כדי לדון בהקצאה של 170 מיליון שקל נוספים לתעש מקופת המדינה. את הבקשה לדיון הגישה רשות החברות הממשלתיות וסכום זה אמור לאפשר לתעש לשלם ל-3,400 עובדיה את משכורות אוקטובר ולרכוש חומרי גלם שנחוצים לתהליכי הייצור השוטפים.

מתעש נמסר בתגובה: "אנחנו מצפים מהעובדים לחזור לעבודה סדירה שכן משרדי הביטחון והאוצר מסייעים לחברה ופועלים להשגת פתרון לבעיית המשכורות. משרדי הממשלה עוסקים בגיבוש הסוגיות הבודדות שנותרו לצורך כינוסה של ועדת השרים להפרטה שצפויה לימים הקרובים. יישום המהלכים האופרטיביים בהצעת המליטים ובהם פרישת עובדים והתחייבות למימון מערכות נשק יסייעו לתעש להתנהל כחברה עסקית בשוק ביטחוני תחרותי".

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמר היום: "לא ייתכן שעובדי תעש שנחשבים לחוד החנית של עובדי התעשיות הביטחוניות בעולם, יהיו בני ערובה של משרדי הממשלה וישלמו מחיר כבד על חוסר התיאום והמחלוקות בין המשרדים. הגענו להבנות לאחר תהליך ארוך ומורכב של מו"מ ושעות רבות של דיונים. אני מצפה מהשרים שיכבדו את הנושא ויגיעו ביניהם להסכמות בהקדם. לא ניתן שעובדים אלו ייפלו בין הכיסאות ונפעל לשמירה על זכויותיהם, קבלת שכרם וחיזוק תעש למען מדינת ישראל".