האם לוותר כעת על מניות פייסבוק ולרכוש מניות טוויטר?

אתרי הטכנולוגיה והבלוגים ברשת מקדימים את האנליסטים בדיון בדבר שוויה "האמיתי" של טוויטר, שסוגרת הערב את יום המסחר השלישי שלה בסה"כ

שבועיים האחרונים חשבון הטוויטר של כתבת הטכנולוגיה של בלומברג, שרה פרייר (Sarah Frier), היה עמוס באזכורים של נושא אחד - הנפקת הרשת החברתית טוויטר . בהתאם, באתר בלומברג ניתן למצוא לא מעט כתבות, שבהן היא מתארת את השתלשלות האירועים לקראת ההנפקה, כולל שינויים בתמחור המניה, סנטימנט המשקיעים והשוק, וכמובן ההשוואה לענקית הרשתות החברתיות הקודמת שהנפיקה - פייסבוק .

יומיים לפני תמחור המניה השתתפה פרייר בכתבת וידיאו שדנה בהנפקה טוויטר, ובהשוואה של המחירים לעומת פייסבוק. "הם אומרים 'אנחנו שווי ערך לחברה עם פי חמישה יותר משתמשים, מודל עסקי רווחי ויותר פטנטים'", התייחסה לכוונה של טוויטר לגייס לפי שווי מניה שמשקף מכפיל על ההכנסות שגבוה יותר ממכפיל השווי/הכנסות אשר לפיו גייסה פייסבוק. "טוויטר אולי לא רווחית, אבל אומרת למשקיעים 'יש לנו כל כך הרבה אופציות לצמיחה', ונראה שהמשקיעים מאמינים לזה".

המשקיעים אכן האמינו, לפחות בינתיים. ביום המסחר הראשון (חמישי האחרון) קפצה מניית החברה בכ-73%, לאחר שהביקושים הגבוהים גם באו לידי ביטוי בשתי עליות של מחיר המניה המיועד לקראת ההנפקה, שעמד לבסוף על 26 דולר.

אבל השאלה אינה רק האם טוויטר ראויה לאמון המשקיעים, אלא כוללת רמת מורכבות נוספת: פייסבוק וטוויטר (וגם לינקדאין) מתחרות על תשומת הלב וכיסיהם של המשקיעים באחד התחומים החמים בעולם הטכנולוגי. האם כדאי לוותר על החזקה בפייסבוק, בכדי להיכנס לכוכבת הנוצצת בתחום הרשתות החברתיות, מתוך אמונה שהאפסייד שם הוא תרחיש סביר יותר; או אולי עדיף להישאר ברשת החברתית "הבוגרת" יותר, ולפחות להרגיש שנמצאים על קרקע יציבה יחסית?

על ההשוואה לפייסבוק, והתייחסות מהצד הפיננסי כלפי טוויטר לאחר ההנפקה, ניתן למצוא כעת יותר בעיתונות ובבלוגים הפיננסיים מאשר בדוחות רשמיים של אנליסטים. טווח המחירים שצפו האנליסטים לגבי טוויטר ערב ההנפקה נע בין 29-54 דולר למניה שנה קדימה, כך שחלקם מאמינים שהחברה אטרקטיבית גם במחיר הנוכחי.

על רצפת המסחר איבדו מניות פייסבוק ולינקדאין 10% ו-12% בהתאמה בשבוע וחצי לקראת הנפקת טוויטר (ראו גרף) - מה שיכול להיות מוסבר בנטייה "רגשית" לפחות של משקעים, לוותר על המניות הוותיקות לקראת התוספת החדשה לשוק.

למרות המחיר הגבוה שאליו התרוממה טוויטר לאחר יום המסחר הראשון (ביום המסחר השני, בשישי האחרון, המניה איבדה כ-7%), בבלומברג יש מי שמאמין שטוויטר פשוט שווה יותר מפייסבוק, גם במחיר הנוכחי. "האם טוויטר, חברה ללא רבעון רווחי אחד והכנסות צפויות של מיליארד דולר ב-2014, יכולה להיות שווה יותר מ-24 מיליארד דולר?", שואל ליאוניד ברשידסקי, ועונה: "כן, ויש סיבות להאמין שטוויטר לקראת צמיחה משמעותית יותר מפייסבוק".

"השווי של פייסבוק לא טס לירח"

את הדעה של הנרי בלודג'ט, עורך ובעלים של הבלוג Business Insider לגבי טוויטר כדאי לקרוא. לא רק מפני שהיה בעבר אחד מבעלי הדעה המובילים בוול סטריט בכל הקשור לחברות אינטרנט, אלא גם משום שבהנפקת פייסבוק האבחנה שלו לגבי השווי האמתי ערב ההנפקה הייתה יחסית מדויקת - הוא תמחר את המניה ב-18-24 דולר, הטווח שבו המניה שהתה תקופה ארוכה לאחר ההנפקה.

לקראת הנפקת טוויטר סיפק בלודג'ט את ההערכה שלו, כי גם לאחר התמחור הגבוה, המניה עדיין אטרקטיבית. "נראה שרוב הפרשנים הסקפטיים לא מעריכים באופן קיצוני עד כמה טוויטר יכולה להיות רווחית", התייחס לדעות שלפיהן חוסר הרווחיות של טוויטר כרגע הוא בעייתי. לפי הערכתו, המחיר המתאים למניה צריך להיות סביב 30 דולר, אך "אל תופתעו אם המחיר בהנפקה יקפוץ מעבר לזה ואפילו יגע בסביבות ה-40 דולר".

יום לאחר ההנפקה, כאשר מחיר המניה הגיע ל-45 דולר, דעתו של בלודג'ט כבר הייתה חד-משמעית. "אל תיכנסו", הגיב בתוכנית The Daily Ticker באתר יאהו, בנוגע לאטרקטיביות של המניה כעת. ההשוואה המתבקשת לאטרקטיביות של פייסבוק עמדה ברקע. "הם הצליחו לפצח את המובייל", הסביר את הטיפוס במניית פייסבוק בשנה האחרונה, והשווי "לא בדיוק טס לירח", כך שהמניה שלה נראית, בהשוואה למחירי טוויטר כרגע, הרבה יותר אטרקטיבית.

על רקע הטיעונים סביב טוויטר לא חסרים אזכורים לאמירה של וורן באפט לאחר התרסקות פייסבוק, כי "הרבה מניות צונחות, השאלה האמתית היא כמה החברה שווה". הזינוק בטוויטר היווה עבור רוב הכותבים באתרים הפיננסיים אינדיקציה לכך שהמניה מוערכת מעבר לשוויה האמתי. הקפיצה בשער המניה מסבירה את כותרת הפוסט באתר The Motley Fool: "הרווחים ביום הראשון הרסו את הצמיחה העתידית".

האם בלתי אפשרי שטוויטר תהיה השקעה נהדרת לטווח הארוך? שואל הכותב רטורית, ועונה "לא, אך לא הייתי מהמר על זה". דעתו של הכותב על זרימת הכספים מפייסבוק ולינקדאין לטוויטר בשבוע החולף נראית ברורה.

גם בבלוג הפיננסי Seeking Alpha לא צריכים להתעמק בדעות בכדי לקבל אינדיקציה עד כמה שוויה של טוויטר רחוק מהשווי שבו תומכים הקוראים. הכותרת של הבלוג בנושא טוויטר היא "האם טוויטר שווה קנייה?", והתשובה השלילית הברורה עולה מעיון בכותרות הפוסטים.

מניות הרשתות
 מניות הרשתות