יחימוביץ': "טבע הפכה לטייקון, יונקת מהחברה בלי לתרום"

יו"ר האופוזיציה בכנס העיתונות באילת: "לפיד היה צריך לגבות את מלוא המס על הרווחים הכלואים - הוא פרזנטור של נתניהו" ■ "אם יש חברה שמשלמת 0.3% מס, משהו כאן לא בסדר - במדינה"

"טבע הייתה חברה מדהימה, כמו שחברה ישראלית צרכנית צריכה להיות, בשלב מסוים כשחברה כזו מאבדת את החזון היצרני שלה ועוסקת בסבב עסקאות ממונפות - זו טייקוניזציה. כשאתה יונק ערך מהחברה בלי לתרום לה שום דבר, אז אתה טייקון" - כך אמרה היום (ג') יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' בכנס העיתונות שנערך באילת. "אם יש חברה שמשלמת 0.3% מס, משהו כאן לא בסדר - במדינה".

בראיון שהעניקה לניב רסקין אמר יחימוביץ' כי "כשנוחי דנקנר קונה את מכתשים אגן, חברה יצרנית, ואז עושה אקזיט לחברה סינית ומסכן את עתידו של המפעל, זה לא לייצר מקומות עבודה, זה לחסל מקומות עבודה. מי שמשחק רק בעולם הפיננסי ורק בעסקאות ממונפות, בסופו של דבר לא תורם לחברה הישראלית. ויש תעשייה שכן תורמת לתעשייה הישראלית ואותה אנחנו צריכים להרים על נס". יחימוביץ אמרה שלפיד היה צריך להוציא שומת מס כמו לעסק רגיל בכדי להוציא את הרווחים הכלואים ולא "לבקש אותם".

באשר לשר יאיר לפיד אמרה יחימוביץ': "מה שראיתי סביב תקציב הביטחון היה טקס מוכר. זה תמיד אותם הדברים - הפסקת אימונים, איום בגלי פיטורים וכן הלאה ואז שר האוצר דופק על שולחן ובסוף משרד הביטחון מקבל בדיוק את מה שהוא רצה. אם הוא (לפיד) לא ידע מה גובה הגירעון לפני שנכנס לתפקידו, משהו כאן לא בסדר. לא מצליחה להבין למה אדם שהפגין מול מדיניות כלכלית של נתניהו, הציג את ההפך המוחלט, לבש את חליפת שר האוצר והשתנה. הקול קול לפיד והידיים הם ידי נתניהו, רק בצורה יותר גמלונית ולא משויפת".

יחימוביץ' כינתה את לפיד "פרזנטור של נתניהו", ואמרה כי הוא "פרזנטור טוב ממני".

לשאלה מדוע לא הסכימה להיות שרת אוצר ענתה: "אם הייתי יודעת שאני יכולה להוציא לפועל ולו 30% מחזוני כשרת האוצר הייתי עושה את זה. כל הדיל הזה נשען על כך שנתניהו לא רצה את לפיד ובנט בממשלה והוא כלל את החרדים ואותנו".

באשר לתמלוגי הגז, אמרה יחימוביץ' ששתי פגישות קדמו להחלטות על גובהן, "אחת אינטימית של יצחק תשובה בבית ראש הממשלה, עם אשת ראש הממשלה והשנייה ביום ההולדת של פרס של שר האוצר יאיר לפיד עם ביל קלינטון שהוא לוביסט של נובל אנרג'י. שתי פגישות עם שניים שמייצגים את האינטרסים של שתי ענקיות הגז שירוויחו מאוד מיליארדים על חשבון הציבור. מותר להיפגש עם בעלי הון, זה לגיטימי אבל פגישה כזו צריכה להיות פגישת עבודה, עם פקידי ממשל, במשרד האוצר, עם פרוטוקול. אם אתה נפגש עם שני הלוביסטים הגדולים ביותר, עם נציגי בעלי האינטרסים הגדולים ביותר, תיפגש גם עם הארגונים שמייצגים את הציבור".

יחימוביץ הוסיפה כי "חייבים שידור ציבורי. נחוץ שידור ציבורי חזק. כל הדיבורים של סגירה ופתיחה מחדש, לא יהיה. צריך גוף חזק שלא כפוף לפוליטיקאים, זה נשמת אפה של הדמוקרטיה. אבל הוא צריך לגלם בשידוריו את השחרור מהלחץ הגדול. לא צריך לחסל את השידור הציבורי, צריך להעצים אותו ולשחרר אותו מלחצים פוליטיים".