מכה לארגונים הירוקים: קליטת הגז הטבעי - ביבשה

דובר מועצת חוף הכרמל: "החלטת המועצה הארצית להמשיך בהליך הקמת מפעל יבשתי לטיפול בגז היא סטירת לחי מצלצלת למאות אלפי תושבים בחוף הכרמל, מגידו ועמק חפר"

למרות מחאה ציבורית עיקשת, והפגנה של למעלה מ-1,000 תושבי חוף הכרמל, מגידו ועמק חפר עם נציגי ארגונים ירוקים, אישרה היום (ג') המועצה הארצית את המשך התקדמות התוכנית שתאפשר בעתיד הקמת מתקני קליטת גז יבשתיים. נכון להיום קיבלה המועצה הארצית החלטה לאפשר גמישות תכנונית בכל הנוגע להחלטה האם המתקנים האמורים ימוקמו בים או ביבשה.

המועצה הארצית קבעה כי כעת תעבור התוכנית להערות והשגות הציבור במחוזות השונים. בעוד כחודשיים, כל ועדה מחוזית בארץ תמסור את עמדתה בנושא ובמקביל יוכל הציבור להגיד התנגדויות. לאחר מכן צפוי להיערך דיון בהתנגדויות. יש לציין כי לא מדובר בסוף פסוק וגם לאחר הדיון בהתנגדויות שצפוי להיערך בהמשך, יוכלו המתנגדים עוד לפנות לערכאות משפטיות לפני הקמת המתקנים היבשתיים.

כאמור, מחוץ לישיבת המועצה הארצית סערו הרוחות במיוחד לאחר שיו"ר המועצה הארצית, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ, הפסיקה את הדיון ודרשה להוציא את נציגי התושבים מהאולם.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בעקבות הדיון כי "נציג החברה להגנת הטבע בדיון, איתמר בן דוד, ונציג השלטון המקומי, עמיר ריטוב, הגישו הצעה נגדית לזו של היו"ר, בינת שוורץ, משופרת מבחינה סביבתית, ציבורית ותכנונית, אולם הצעה זו זכתה ל-6 קולות בלבד ונדחתה".

רה"מ בנימין נתניהו בירך על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר להפקדה את התוכנית להקים מתקנים יבשתיים וימיים לקליטת הגז הטבעי: "זהו צעד נוסף בדרך לניצול המשאב החשוב הזה לטובת כלכלת ישראל. ככל שהתהליכים יתקדמו מהר יותר - כך ניתן יהיה להוריד את מחירי החשמל לאזרחי ישראל. אני קורא לכל הגורמים השותפים לדבר להאיץ את הטיפול כדי שנוכל ליהנות בהקדם האפשרי מהאוצר שנתן לנו הטבע".

יו"ר מטה המאבק נגד הקמת מתקני הגז ביבשה, איציק בקיש, אמר בעקבות ההחלטה כי: "התקבלה החלטה אומללה. אנחנו נמשיך להתנגד וגם נשכב מול הטרקטורים אם נידרש לכך. מתקני גז יבשתיים לא יקומו".

כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אמר בפתח הדיון כי "מציגים מידע חלקי ומגמתי אשר יוביל לאסון רב נפגעים בחוף הכרמל. המתכננים מתעלמים מחלופות של טיפול הגז בים, כפי שמקובל בעולם ובכך מובילים את משק האנרגיה ואת מדינת ישראל באופן מסוכן. לא נאפשר הקמת קריה פטרוכמית בלב חוף הכרמל, המדינה חייבת לקבל החלטה על טיפול בים שהוא בטוח יותר זול ומהיר יותר להקמה".

לאחר קבלת ההחלטה על המשך קידום התוכנית נמסר מהמועצה האזורית חוף הכרמל כי "החלטת המועצה הארצית להמשיך בהליך הקמת מפעל יבשתי לטיפול בגז היא סטירת לחי מצלצלת למאות אלפי תושבים בחוף הכרמל, מגידו ועמק חפר. ההתעלמות המכוונת מהאפשרות להקים את המפעל בים תוביל למצב בו ישובים שלמים יחיו בצל חשש מאסון רב ממדים. זוהי החלטה שמונעת משיקולים זרים ועומדת בסתירה לאינטרס הציבורי. מועצת חוף הכרמל תגביר בשבועות הקרובים את פעולות המחאה כנגד החלטה זו".

ראש המועצה, סלע, הוסיף: "אנו נחושים להבטיח את בטחון התושבים ואת בריאותם. המועצה שגתה בהחלטתה ואנו נפעל לשנות החלטה זו בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

מעמותת צלול נמסר בתגובה להחלטת המועצה הארצית כי: "המועצה הארצית לתכנון ובנייה כשלה היום בתכנון משק אנרגיה אמין, בטוח וסביבתי. התוכנית שעברה תאפשר הקמה של מתקן יבשתי מלא לטיפול בגז הטבעי ואינה ממליצה על בחינת החלופה הימית - ששורה של מומחים המליצו עליה כעדיפה. המועצה הארצית קיבלה את עמדת משרד האנרגיה מבלי לקבל חוות דעת על האפשרויות להקמת מתקנים ימיים לטיפול בגז הטבעי, ומדובר בהחלטה שמסכנת את הסביבה הימית ואת בטחון התושבים כאחד".