האם נתניהו סרב ללחוץ ידו של קרי בפגישתם בירושלים?

על רקע המחלוקת עם ישראל, נפגש הערב שר החוץ האמריקאי עם ועדת הבנקאות בסנט במאמץ לשכנע מחוקקים לא להטיל סנקציות חדשות על איראן ■ צירים בבית-הנבחרים בעד הטלת סנקציות; הסנט קשוב לבית הלבן

האם המחלוקת בין ישראל לארה"ב על תכנית הגרעין של איראן הידרדרה לעוינות אישית בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי? ערב הופעתו של קרי לפני ועדת הבנקאות של הסנאט, במאמץ לשכנע מחוקקים לא להטיל סנקציות חדשות על איראן, נפוצה בוושינגטון שמועה, שנתניהו סירב ללחוץ ידו של קרי בעת פגישתם בירושלים, בסוף השבוע שעבר, לפני שקרי יצא לז'נווה להשתתף במו"מ עם איראן.

השמועה, שאין לה שום אישור, הצמיחה אתמול (ג') כנפיים בתדרוך היומי לכתבים במשרד החוץ בוושינגטון, כאשר דוברת המשרד, ג'ן סאקי נשאלה: "האם נכון הדבר, שנתניהו סרב ללחוץ ידו של השר קרי לפני שיחתם האחרונה על איראן"?

הדוברת נמנעה מהכחשה גורפת ומניסוח דבריה היה אפשר להתרשם שאהבה גדולה לא לבלבה בפגישת השניים בירושלים: "לא. אינני מודעת לכך. הייתי שם, והם בילו יחדיו כמה שעות טובות, כך שזה לא היה משהו שהייתי עדה לו כאשר הייתי שם".

עוד לפני שהשמועה צצה בוושינגטון, אמר שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, בראיון לערוץ 10, כי "אין התנגשות אישית" בין קרי לנתניהו. לדבריו, השניים הם ידידים ש"פעלו יחדיו בעבר והם מוסיפים לעשות כך גם עתה".

הערב (ד', לפי שעון ישראל) מתוכננים קרי ושר האוצר של ארה"ב, ג'ק לו, להופיע לפני ועדת הבנקאות של הסנאט, כדי לשכנע מחוקקים שהטלת סנקציות חדשות על איראן, בשלב מכריע של המו"מ, תפגע באינטרס הלאומי של ארה"ב. סנקציות על מדינות זרות נמצאת בתחום השיפוט של הוועדה. השימוע ייערך בדלתים סגורות כדי ששני השרים יוכלו להתבטא בחופשיות ולהציג מידע רגיש על ההידרדרות הכלכלית של איראן בגלל הסנקציות הקיימות.

בשלב זה נוטה הסנט לתמוך בעמדת הממשל או, לפחות, להקשיב לדבריו. יו"ר ועדת הבנקאות, טים ג'ונסון, דמוקרט מדקוטה הדרומית, כבר הודיע, שהוועדה לא תנסח סנקציות כלכליות חדשות על איראן לפני שהסנט יוכל לעכל את עמדת הממשל. גם לאחר מכן מתכנן ג'ונסון להתחשב בדעת מנהיגי הסיעה הדמוקרטית בסנט והבית הלבן.

"אני ממתין שהנשיא ומנהיג (הסיעה) ידונו בנושא ויחליטו מה ברצונם לעשות", אמר ג'ונסון. סנטורים אחרים, רפובליקאיים, ובכללם סנטור לינדסי גרהאם, מקרוליינה הדרומית, גורסים שיש להטיל סנקציות חדשות על איראן.

"בצד שלנו יש אמונה גורפת, שנחוץ סבב שלישי של סנקציות", אמר גרהאם. "הבית הלבן אומר לנו שסנקציות כאלה יהרסו כל סיכוי לפתרון של שלום (לבעיה האיראנית). אבל אני חושב שאם הסנקציות ינוסחו באופן נכון, תועלתן תהיה גדולה מנזקן".

בבית-הנבחרים, התמיכה בהגדלת הלחץ על איראן חזקה יותר. קבוצה של צירים משתי המפלגות מגייסת עתה חותמים על מכתב לראשי הסיעות הדמוקרטית והרפובליקאית בסנט ובו הם קוראים לחקיקה להטלת סנקציות נוספות.

גם אם יצליח הממשל להדוף את הסנקציות החדשות, עומדת לפניו משימה פוטנציאלית קשה יותר: לשכנע מחוקקים לבטל את הסנקציות הקיימות, אם וכאשר תושג מסגרת הסכם ראשוני בין איראן לבין ארה"ב והמדינות האחרות שמנהלות עמה מו"מ. הקונגרס הוא שאישר הטלת הסנקציות העכשוויות ורק הוא יכול לבטלן או לרופפן.