צרכנים מתלוננים: רשת מגה משנה את תנאי מימוש תווי השי

בסניפי מגה בעיר שעברו הסבה לפורמט המחודש מגה יעמוד מימוש תווי השי על 90% מערכם, ולא 100% כפי שנהוג היה עד כה ■ האם השינוי לגיטימי?

בימים האחרונים התקבלו ב"גלובס" מספר תלונות מלקוחות מגה בדבר שינוי מדיניות הרשת במימוש תווי השי שהיא מנפיקה: בסניפי מגה בעיר שעברו הסבה לפורמט המחודש מגה יעמוד מימוש תווי השי על 90% מערכם, ולא 100% כפי שנהוג היה עד כה.

צרכנים רבים הצטיידו בתווי שי בתקופת החגים, ורבים הנמנים עם מועדוני הצרכנות (חבר, אשמורת, הוט, ממברס וכד') רוכשים תווי שי בהם מגולמת הנחה של כ-15%. רוב התווים ממומשים עבור קניות ברשתות המזון.

"לא הייתה הודעה מוקדמת או שילוט ברור על השינוי", כותבת ס' שביקרה בסניף מלחה, בתלונה שהעבירה דרך אפליקציית פרייסז. "הדבר נודע רק בתשלום בקופות".

נ', שנוהג לבצע את קניותיו בסניף בגבעתיים, אמנם נתקל במודעה בסניף, אך מלין כי "מגה מרוקנת את ההטבה שגרמה לי לרכוש את התווים". וכך הוא ציין בפנייתו: "אני קונה במגה בעיר זה שנים ומשתמש ברב-תו. אני מוכן לשלם פרמיה על הנוחות, בעיקר כשהיא מלווה בהנחה של התווים. כעת מרוקנת מגה מתוכן את ההטבה שגרמה לי לקנות את התווים".

האם החוק מתיר את שינוי?

על גבי התווים מצוין כי הם יכובדו ב-90% מערכם בסניפי מגה בול וזול בשפע וב-100% מערכם בסניפי מגה בעיר. הפורמט מגה, שקם לתחייה מחודשת, לא מוזכר על גבי התווים שהודפסו קודם לכן, ותוקפם הוא לכמה שנים קדימה.

עו"ד זאב ש. פרידמן, יועץ משפטי במועצה לצרכנות, מסביר כי השינוי שמבצעת מגה הוא חוקי, היות והחברה שומרת לעצמה את הזכות לשינויים.

אך האם בעוד זמן מה מהלך כזה יהיה מנוגד לחוק? לפני כחודש אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שהגיש ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), לפיה תוקפם של תווי השי יעמוד על 5 שנים לפחות, וערך מימושם יהיה אחיד.

אם הצעת החוק תצלח, מאיימות הרשתות כי מי שיפגע הוא הצרכן: מחיר התווים עלול להתייקר כך שהיקף תווי השי כמתנות חג יצומצם, ובנוסף, יהיו רשתות שיעדיפו שלא להיכלל בתווי השי. אחד הפתרונות שהוצעו הוא פיצול לשני תווים שונים.

תגובת מגה: "במסגרת השינויים במבנה הפורמטים של הרשת, הוסבו חלק מהסניפים להתאמה מיטבית למעגל הלקוחות אותם הם משרתים. בהתאם לרמת המחירים בכל פורמט, תווי הקנייה ברשתות מגה בול ומגה ניתנים למימוש של 90%, ובמגה בעיר ב-100% מערכם. יצוין כי במסגרת המדיניות החדשה, בחלק מסניפי הרשת ערכם של תווי הקנייה עלה מ-90% ל-100%.

"כדי לאפשר זמן נוסף למימוש התווים, יוארך תוקף המימוש המלא של תווי הקנייה עד 1 לדצמבר. לקוחות שמימשו את התווים בערכם הנמוך יוכלו לפנות לשירות הלקוחות, ואנו נדאג לזכותם בגין ההפרש".