הקשיים של העסקים הקטנים: 30% נסגרים תוך 5 שנים

דוח העסקים של zap group, שמפורסם לראשונה ב"גלובס", נותן הצצה כואבת למצבם של עסקים קטנים ובינוניים ■ התחום הכי צומח: מעבדות שירות לאייפון

אחד מכל 3 עסקים שנפתחו יסגור את שעריו בתוך 5 שנים, ורק אחוזים מעטים ישרדו 3 עשורים ויותר - כך מגלה דוח העסקים השנתי של קבוצת אתרי הצרכנות zap group. מאחורי כל אלה עומדים אנשים חדורי מוטיבציה, יוזמה וחזון, שינסו לעתים פעם אחר פעם לפצח את הנוסחה ולבנות בשתי ידיים עסק משגשג.

הצעדים הראשונים, מסבירים לא מעט בעלי ניסיון, הם השלב המכריע: נשיא התאחדות בתי המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף, מסביר כי "בדרך-כלל עסק חדש נסגר בשנה הראשונה - הרבה נופלים כבר בהתחלה. בעסקים קטנים לרוב אין מחלקות כלכליות, אין מי שיושב ועושה את החשבון כמו שצריך. אנשים פותחים עסק בלי לעשות שיעורי-בית, על סמך תחושות וחלומות.

"מנגד, יש כ-40 אלף עסקים תעשייתיים ארוכי-טווח, אפילו דור שני ושלישי, שלא נסגרים מהר - אלא אם המצב הכלכלי גרוע. רוב העסקים יציבים לאורך שנים, משפחתיים; הבעיות מתחילות הרבה פעמים סביב חילופי דורות. גם ההתחדשות שנדרשת באופן תדיר גובה מחיר כבד שלא תמיד יודעים להתמודד איתו - אם אתה רוצה מכשור חדיש, תצטרך להשקיע לא מעט כסף - ואם לא תתחדש, אין לך מקום בתחרות".

דוח של משרד הכלכלה, שפורסם ב-2013 אך מתייחס ל-2011, מגלה כי באותה שנה היו רשומים 493 אלף עסקים בארץ, כמחציתם עסקים עצמאיים שאינם מעסיקים שכירים. כשליש מהעסקים הם עסקים זעירים בגודל 4-1 מועסקים.

עסקים קטנים ובינוניים, עד גודל של 100 מועסקים, מהווים יותר מ-99% מהעסקים בארץ. עסק המעסיק עד 50 עובדים נחשב לקטן. לעסק בינוני נחשב עסק שבו יש 50-250 עובדים.

הכי הרבה עסקים: משרדי עורכי דין

הקטגוריה הגדולה ביותר של עסקים קטנים בישראל, על-פי נתוני דוח zap group, היא עורכי דין - והיא מונה כמעט 15 אלף עסקים רשומים (תל-אביב מובילה עם 4,319 מהם). לאחריה גני ילדים ומשפחתונים, המונים 5,536 עסקים.

מה שמעניין לא פחות הוא לבדוק הוא את טווח הנשימה של העסקים שנפתחים: זה, כנראה, מוגבל למדי - וכ-30% מהעסקים בישראל קיימים פחות מ-5 שנים. 28% קיימים 10-20 שנה ו-21% - מעל לזה; רק 2% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל קיימים על-פי הדוח מעל 30 שנה.

הענף המסוכן ביותר מהבחינה הזו, מאז ומתמיד, היה תחום המסעדנות. ממצאי הדוח מגלים כי 33% מהמסעדות בישראל קיימות רק כשנה, ו-26% נוספים פחות מ-5 שנים - מה שמעיד על תחלופה גבוהה למדי. רק 4% שורדות בשטח מעל 25 שנה.

מנגד, את היציבות המרבית מפגינים סוכני ביטוח - 30% מהעסקים בתחום קיימים מעל 25 שנה, ו-90% מהעסקים בתחום קיימים יותר מ-5 שנים. רופאי שיניים מובילים לאחריהם, כש-20% מהעסקים בתחום קיימים למעלה מ-25 שנה, וכמעט 85% מהעסקים בתחום קיימים למעלה מ-5 שנים.

יועצי השקעות וחנויות לתינוקות

מי נאלץ לתלות את המפתחות בשנת 2012? הכי הרבה עסקים בקטגוריית יועצי ההשקעות (דווח על סגירתם של כ-24% מהעסקים). באותה שנה דווח גם על סגירתן של 16% מחנויות הרהיטים לתינוקות. מנגד, צמח באותה שנה תחום מעבדות השירות לטלפונים סלולריים ב-100%, וקטגוריית עורכי הדין רשמה אף היא גידול של 42%.

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך 2012 נפתחו 35,002 בתי עסק קטנים ובינוניים, ונסגרו 28,270 בתי עסק. בסך-הכול נוספו למשק 6,728 בתי עסק (שהם 2% ממספר העסקים הקטנים והבינוניים).

"מבחינה בינלאומית המצב הוא בסדר", אומרת נעמי הימין רייש, מנהלת תחום חקיקה ורגולציה בסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה. "בכנס שבו השתתפנו עם האיחוד האירופי, בדקו את ישראל מהרבה מדדים, וספציפית לגבי נתוני ההישרדות הסיקו שזה המצב הנורמלי במדינות מערביות. ומבחינה ריאלית - לא סביר שאם נפתחים 40 אלף עסקים לא יהיו גם כאלה שייסגרו, זה לא הגיוני".

לדבריה, נתוני הלמ"ס מתייחסים לפתיחת תיק ברשויות המסים - אולם לעתים הצד הזה נעשה מתוך כוונה לפתוח עסק, אף שבפועל זה לא קורה מסיבות שונות. גם בפעמים של החלפת בעלים נרשמת פתיחה וסגירה, למרות שהעסק עצמו ממשיך לעבוד כרגיל.

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל), סבור דווקא כי "הנתונים לא טובים בארץ: על כל 5 עסקים - ארבעה נסגרים, עשרות אלפי עסקים נסגרים בתוך פחות משנה, חל גידול של 33% במספר הפניות לפשיטת-רגל, והנתח של העסקים הקטנים והבינוניים בכמות האשראי הוא 10% מכמות האשראי במשק - כשבפועל הם מייצרים 40%. 130 אלף מתוך 280 אלף עצמאיים לא עוברים את סף המס, ומרוויחים פחות מ-4,700 שקל בחודש".

- מדוע, בעצם, נגדעת פעילותם של עסקים רבים כל-כך מהר?

"בא אדם ומחליט לפתוח עסק - הוא לא יודע איך מנהלים את זה. המדינה צריכה לדאוג לחינוך פיננסי ולתמיכה. אנשים מסיימים שירות צבאי, לוקחים את הפיקדון, רצים לפתוח עסק וסוגרים אחרי שנתיים".

רצאבי מדגיש כי לא המצאנו את הגלגל - אך בהחלט יכולנו לעשות דברים אחרת: "הבעיה היא כלל-עולמית, אבל אצלנו יש הבדל מאוד גדול בהתייחסות של הרגולטור והממשלה. כולם מדברים, אבל עשייה אמיתית מתוך אחריות של הממשלה אין.

"בארה"ב השלטון הפדרלי לוקח אחריות על העסקים הקטנים: אם מחילים כלל רגולטורי - בוחרים על מה מקלים מנגד. מציעים משהו חדש? בוחנים מה יהיו ההשפעות. השליטה מלמעלה מכוונת, יש פרק שלם בתקציב המדינה שעוסק בעסקים הקטנים.

"הייתי רוצה לראות כאן אחריות ממשלתית, של משרד ראש הממשלה ולא של משרד ממשלתי; שכל דבר ייעשה מנקודת המבט של עסקים קטנים, ושיבדקו איך מתקנים את העיוות בהטבות בין שכיר ועצמאי.

עד כמה מתאימים עצמם עסקים קטנים ובינוניים לזירת העסקים הדיגיטלית של היום? רק ל-34% מעסקים אלה מפעילים כיום אתר אינטרנט. התחום עם אחוז חדירת אתרי האינטרנט הגבוה ביותר, באופן אולי מפתיע, הוא בתי מרקחת (62%).

ל-15% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל יש אתר מותאם לסלולר (גידול של כ26% בהשוואה ל-2011). מתוך נתח העסקים המפרסמים במובייל- ישקיע בממוצע עסק קטן ובינוני 2,400-5,000 שקל בפרסום בסלולר בשנה.

מנכ"ל zap group, ניר למפרט, רואה בזירת האון-ליין הזדמנות שיווקית אדירה עבור עסקים קטנים ובינוניים: "כבר היום אנחנו רואים ש-30% מהצרכנים מגיעים אל בתי עסק דרך מכשירי הסלולר", הוא אומר. "בעל עסק שלא יהיה נוכח בזירה הזו - יפסיד נתח נכבד מהלקוחות הפוטנציאליים עוד לפני שהתחיל פעילות שיווקית.

"עסקים שיידעו להפנים את השינויים שחלים בעולמנו במהירות, ויטמיעו אותם גם בתוך ניהול ושיווק העסק שלהם - יצליחו ויגיעו להישגים רבים. אלה שלא יתקדמו עם העידן הדיגיטלי יאבדו את הלקוחות, שמחפשים כבר היום קצב צרכני שונה וחוויית שימוש אחרת".

עסק שנפתח

ניסים מור, מודיעין, פתח את מסעדת "אליזבת"

* העסק: פותח בימים אלה את "אליזבת" - מסעדה חלבית כשרה באזור התעסוקה של מודיעין. "אני מכוון בעיקר למסה הקריטית של שעות העבודה - ארוחות צהריים לעובדים במשרדים פה באזור. בבוקר נציע ארוחות בוקר, קפה ומאפה, ובשעות אחר הצהריים אנחנו פונים למשפחות".

* החלום: "תמיד אהבתי לבשל, אני הבשלן בבית. לקחתי קורסים בתחום להנאתי. אחרי 16 שנה כסמנכ"ל תפעול ב-DHL, עם החליפות והטיסות וכל העניינים, החלטתי לקפוץ למים העמוקים וחזרתי להיות פועל. אני רוצה לעשות משהו שייתן לי מענה לנפש. אשתי עשתה אותו מהלך לפני 4 שנים והפכה משכירה לעצמאית כמעצבת פנים. קינאתי בה והחלטתי לעשות משהו שאני אוהב. אני זוכה לתמיכה מדהימה".

* הסיכון: מור מודע היטב לעננת הסטטיסטיקה המאיימת שמרחפת מעל כל מסעדה חדשה. "ההחלטה היא יותר אמוציונלית מרציונלית", הוא מודה, "אבל עשיתי בדיקות כלכליות וראיתי פוטנציאל עתידי באזור המתפתח פה. יש לי רעיונות איך לפתח שירותים חדשים ואיך לתגבר את השעות הרגועות יותר, בבוקר. אני מתכוון למשל להציע כיבוד קל לאירועים וישיבות של חברות, נישה שלא קיימת באזור".

* חבלי לידה: "לא פשוט להתחיל הכול מאפס, צריך מיליון טפסים ואישורים. יש לא מעט מכשולים, אבל צולחים אותם".

* עם המבט קדימה: "יש כמה אבני-דרך שאני מסמן לי עם מטרות מוגדרות. כרגע הטווח הארוך מבחינתי הוא 3 שנים".

ניסים מור / צילום: אלי יהב
 ניסים מור / צילום: אלי יהב

עסק שנסגר

איריס מימון, מכבים, לשעבר בעלת חנות הספרים "חלום ילדות"

* העסק: "את 'חלום ילדות' פתחתי ב-2008. זו הייתה חנות מקסימה, אחרת ושונה לספרי ילדים. התגובות היו נפלאות, אמרו לי שזה משהו אחר, שהבאתי את חו"ל".

* החלום: "חלמתי הרבה מאוד זמן, אני מאוד אוהבת ספרות ילדים. כולם אמרו לי - יש רשתות גדולות, למה צריך חנות קטנה. אני אמרתי: 'אי-אפשר שימכרו ספרים כמו ירקות'".

* חבלי לידה: "לקח זמן למצוא מקום מתאים. ברגע שהתפנה משהו מתאים בסביבה שכונתית ונגישה להורים הלכתי על זה. *הישרדות: "העסק בקושי החזיק את עצמו, אבל לא בקלות. הפעילויות שהוספתי בחנות בצד המכירה תמכו, אחרת זה היה בלתי אפשרי. הן ייצרו הכרות עם הקהל והקהילה וגם יצרו אווירה נעימה מספיק כדי לקנות. עם זאת, אכן קיים קושי גדול מול הרשתות - אנשים מגיעים, נהנים, שומעים את ההמלצה והולכים איתה לרשתות המוזלות".

* הסוף: "סגרתי את החנות בלב כבד, למרות שהיה קהל אוהד. נותר כמובן בור בסוף. היו ספקים שהייתי צריכה לשלם להם".

* עם הפנים הלאה: "החלטתי שיש לי אג'נדה ואני מתקדמת הלאה. החנות הייתה מדרגה טובה לחלומות אחרים שלי, כמו מיזמים שמעודדים את אהבת הספרים, תוכניות העשרה לעידוד הקריאה. פעילויות, הרצאות, איך מקריאים, חוויית ההקראה".

* המלצה למתלבטים: "לא להתלבט. ללכת עם החלומות ולא לוותר. אני לא רואה בזה כישלון, אני רואה בזה שכר לימוד נטו. אני יודעת שעשיתי משהו טוב בעצם ההפעלה של החנות".

איריס מימון / צילום: אלי יהב
 איריס מימון / צילום: אלי יהב

שומרים על המשכיות
 שומרים על המשכיות

אינפו צרכנות
 אינפו צרכנות

אלה שפותחים ואלה שסוגרים
 אלה שפותחים ואלה שסוגרים

הרופאים שורדים
 הרופאים שורדים

עצמאים בשטח
 עצמאים בשטח

פורחים במרכז
 פורחים במרכז