האם צ'ק פוינט מצויה בבעיה בצל פקיעת 2 פטנטים שלה?

עד כמה הדבר משמעותי ועשוי להשפיע על עתידה של החברה? עו"ד לארי גולדשטיין, המתמחה בתחום, טוען כי הדבר בהחלט עלול להוות איום עבורה ■ בחברה עצמה מסרבים להתרגש

תקופה הקרובה תהיה קריטית להמשך דרכה של ספקית מוצרי אבטחת הרשתות פאלו-אלטו נטוורקס. בית המשפט בארה"ב דן בחודשים האחרונים בתביעה שהגישה חברת ג'וניפר - מעסיקתם הקודמת של יזמי פאלו-אלטו, שביניהם גם ניר צוק - נגד פאלו אלטו, בנוגע לשימוש לא מורשה בפטנטים. האיום של המתחרה בתקיפה במישור הקניין הרוחני מסביר את חולשת המניה בחודשים האחרונים, ויכול לפגוע באופן מהותי בפאלו אלטו, אם התביעה של גו'ניפר תצלח.

המקרה של פאלו אלטו וג'וניפר חריג יחסית בתעשיית אבטחת הרשתות, שבה תביעות מתחרים בגין הפרת פטנט הן נדירות. אבל אם בעמק הסיליקון, אפשר לראות שווקים טכנולוגיים שמתנהגים אחרת לגמרי. כך, למשל, שלוש הענקיות אפל, סמסונג וגוגל מנהלות ביניהן בתקופה האחרונה מלחמות פטנטים. דוגמה נוספת לכך היא התנהלותה הכוחנית של קוואלקום, שבה באות לידי ביטוי אסטרטגיות הגנה והתקפה מורכבות, וניצחון של כל צד יכול להיות שווה מיליארדי דולרים.

כעת עולה השאלה, האם ייתכן שמה שמתרחש בתעשיות טכנולוגיות אחרות יגיע גם לשוק אבטחת הרשתות? בצ'ק פוינט, למשל, אחת המובילות של השוק - ומי שלמעשה יצרה את השוק באמצע שנות ה-90, יצטרכו לשקול בקרוב את המשמעויות של שינוי אפשרי כזה. ספר חדש בשם True Patent Value, שראה לאחרונה אור, ונכתב על-ידי עו"ד לארי גולדשטיין, המתמחה בפטנטים מתחומי הטכנולוגיה, חושף נקודת תורפה אפשריות של צ'ק פוינט בכל הקשור לאסטרטגיה הגנתית נגד תביעות פטנטים.

הפטנט הראשון והמרכזי של צ'ק פוינט, זה שכתב גיל שויד, אחד המייסדים והמנכ"ל, ב-1993 (מספר 5606668) עתיד לפוג בפברואר 2014. באותה תקופה יפוג פטנט נוסף שמסתמך עליו (מספר 5835726, שעליו חתומים לצד שויד גם ניר צוק ושלמה קרמר, שכיום מתחרים בו). ההתפתחויות הללו עלולות להשאיר את החברה בעמדה נחותה מבחינה הגנתית, טוען גולדשטיין בספרו.

הפטנטים הללו, מתברר, היו חזקים מספיק כדי לספק לחברה את היכולת לתבוע את כל המתחרים שנכנסו לתחום ה-Firewall מאז אמצע שנות ה-90. צ'ק פוינט אמנם לא תבעה מתחרים, ובכלל רואה את מישור הקניין הרוחני כמשני בלבד לעסקיה, אך נהנתה בעקיפין מהגנה אסטרטגית רחבה שסיפק לה הפטנט נגד מתחרים ששקלו לתבוע אותה.

צ'ק פוינט, שהוקמה ב-1993, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 12 מיליארד דולר (החברה הישראלית השנייה בגודלה שם, אחרי טבע) והיא אמורה לסיים את השנה עם מכירות בהיקף של 1.4 מיליארד דולר. החברה מספקת פתרונות למניעת חדירות עוינות לרשתות ארגוניות ופרטיות.

הפתרון הראשון והבסיסי בתעשייה היה ה-Firewall - מנגנון לחסימת ניסיונות כניסה לרשתות עבור מי שאינו מורשה. עם השנים התבגר השוק, וכיום, למרות שצ'ק פוינט מחזיקה בכ-14% ממנו, היא מוקפת במתחרים, ביניהן חברות ענק כגון סיסקו ו-HP.

הצמיחה העיקרית של צ'ק פוינט בשנים האחרונות מגיעה מקווי מוצרים משלימים. למשל, שירותי אבטחה מבוססי תוכנה שנכנסים מתחת לקו מוצרי ה-Blade, אחת מתוכנות האבטחה המרכזיות של החברה. צ'ק פוינט אמנם אינה מפרטת בדוחות מה היקף המכירות מכל קווי המוצרים, אך להערכת האנליסט שאול אייל מבית ההשקעות אופנהיימר, מוצרי ה-Blade תרמו כ-163 מיליון דולר להכנסות החברה ב-2012 - קרוב ל-12% מההכנסות - והיו גם המוצרים הצומחים ביותר של החברה מ-2011.

"ההגנה של צ'ק פוינט פחות יעילה"

הבעיה של צ'ק פוינט בכל הנוגע לפטנטים, מסביר גולדשטיין, אינה מגיעה מהשתלטות של מתחרה על המוצרים (ראו מסגרת), או מתביעות של "טרולים" (חברות שרוכשות כמות גדולה של פטנטים במטרה להפיק מהם רווח באמצעות תביעות), אלא מאסטרטגיה אגרסיבית של מתחרה שינסה לפגוע בצמיחה של החברה ובכניסה לשווקים חדשים. לדבריו, "המתחרים לא יצליחו לפגוע בפעילות השוטפת של החברה, אך יוכלו להקשות עליה באמצעות הפטנטים. אם צ'ק פוינט תרצה להתרחב לתחומים חדשים, יוכלו לתבוע אותה על ניסיון להתחרות".

מובן ש"כלי הנשק" של צ'ק פוינט במישור הקניין הרוחני לא הסתיימו עם שני הפטנטים שפוקעים. לחברה יש יותר מ-100 פטנטים ובקשות לפטנטים, מעריך גולדשטיין (אגב, את המספר המדויק קשה לאתר מאחר שהחברה אינה מפרטת זאת באופן ברור במסמכים). עם זאת, לפי גולדשטיין, הפטנטים שהוגשו לאחר מכן נחשבים לפחות חזקים ורחבים, משום שבניגוד לקודמים הם לא נעשו בשלבים כל כך בסיסיים בהתפתחות השוק, ולכן מספקים הגנה רחבה פחות נגד מהלכים של מתחרים.

"אם יש לפטנט תאריך של 1995 יש לו עדיפות לעומת פטנט של 2000, לדוגמה", הוא מסביר. "הסיכויים של הישרדות של הפטנט בקרב משפטי הרבה יותר טובים לפטנט עם התאריך היותר מוקדם". כמו כן, החברה יכולה לתבוע נזיקין עד שש שנים לאחר פקיעת הפטנט, אך לא לדרוש צווי מניעה נגד מהלכים טקטיים של מתחרים, וכך לפגוע בפעילות שלהם באופן שירתיע אותם מקרבות במישור הקניין הרוחני.

גולדשטיין טוען כי מספר הפטנטים הכולל שבידי צ'ק פוינט הוא "מגוחך", בוודאי בהשוואה למתחרות הראשיות, סיסקו וג'וניפר, שלהן יש 8,700 ו-1,500 פטנטים, בהתאמה.

"כל זמן שהייתה לצ'ק פוינט הגנה של הפטנטים הראשיים, הייתה להם הרתעה. וזה הולך עכשיו", הוא משוכנע. "אילו הם לא היו חברה מובילה זה לא היה רציני כל כך, אבל כחברה מובילה כולם מסתכלים עליה, ומתמקדים בה. מבין 13 החברות בתחום של צ'ק פוינט, 12 במצב טוב יותר מבחינת פטנטים".

- עד כמה יש סיכוי שצ'ק פוינט אכן תהפוך כעת למטרה לתביעות פטנטים?

גולדשטיין: "אין ודאות שתוך שנה, שנתיים או שלוש צ'ק פוינט תיתבע, אבל הסיכויים עכשיו הרבה יותר גדולים מאשר בעבר. אני טוען שהמצב שלה יידרדר באופן משמעותי בגלל הפקיעה של הפטנטים הכי טובים. זה לא אומר שהמצב נוראי, אבל ההגנה שלהם הרבה פחות יעילה".

צ'ק פוינט מצדה סירבה להתייחס לדברים, אך מהתנהלות החברה ברור שנושא הפטנטים לא נתפס אצלה בתור איום (או הזדמנות). בחברה מאמינים שהחדשנות במוצרים הוא המישור שבו החברה תיבחן - בין אם מול המתחרים ובין אם על-ידי הלקוחות - ולא בבתי המשפט.

סביר שאפשרות של פגיעה בפעילות בעקבות פקיעת פטנט לא מדירה שינה מקברניטי החברה, אך לא מן הנמנע שהתחזית של גולדשטיין תתגשם לפחות באופן חלקי, וצ'ק פוינט תיאלץ להידרש לנושא הפטנטים בעתיד הקרוב.

בעולם הטכנולוגיה הפטנטים הם נשק הרתעתי

נושא הקניין הרוחני והפטנטים חשוב בכל תעשייה, אך יש כאלה שבהן הוא קריטי ממש. כך, למשל, בתחום התרופות משקיעי טבע חוששים כבר תקופה ארוכה מפקיעת הפטנטים שמגינים על הקופקסון - התרופה הנמכרת ביותר של החברה שאחראית על כמחצית מרווחיה. בתעשיית התרופות, ברגע שהפטנט פוקע, המשמעות היא כניסת תחרות גנרית לשוק - דבר שמוריד מיידית את מחיר התרופה והרווחיות שלה בעשרות אחוזים.

לעומת זאת, עבור צ'ק פוינט - ושוק המחשוב והתקשורת בכלל - הפטנט משמש יותר כחלק מנשק הרתעתי או אסטרטגיה הגנתית. בתחום זה, אם יש לחברה מסוימת מספיק פטנטים חזקים, היריבות יחששו לתבוע אותה מכיוון שהיא תוכל להחזיר להם בתביעה נגדית, תוך הסתמכות על תיק הפטנטים שברשותה. זה, למשל, מה שהניע את גוגל לרכוש את מוטורולה מוביליטי ב-2011, תמורת 12.5 מיליארד דולר, ולקבל 24 אלף פטנטים בתחום המובייל, מה שאמור היה לסייע לה מול מיקרוסופט ואפל.