פרץ: "במקום 'דירה להשכיר' הציבור יקבל 'דירה להפקיר'"

רגע לפני ישיבת קבינט הדיור בה עתידים השרים לדון בהמלצות צוות 90 הימים, תוקף השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, את התוכנית המוצעת בחריפות ■ "הדירות החדשות יהיו קיימות רק על הנייר - יעברו שנים עד לקבלת המפתח"

רגע לפני ישיבת קבינט הדיור בה עתידים השרים לדון בהמלצות צוות 90 הימים, תוקף השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, את התוכנית המוצעת בחריפות.

"קבלת המלצות הוועדה תביא לכך שהדירות החדשות יהיו קיימות רק על הנייר, אבל כל מי שירצה גם לגור בהן ייאלץ להמתין שנים עד שיקבל מפתח", אומר השר פרץ. "מאבקי כוחות ואגו בין רשויות הביאו לכך שהאוצר התבלבל ובמקום 'דירה להשכיר', הציבור יקבל חיקוי זול בדמות 'דירה להפקיר' שתותיר אחריה דיירים מיואשים המתגוררים ליד קרקעות מזוהמות, סובלים מריחות קשים, חייבים להחזיק ברכב פרטי ולשלם אלפי שקלים בחודש על דלק ובנוסף להם ערים שייפגעו מהגדלת התשתיות ומרכזי ערים שיהפכו לשכונות רפאים ומצוקה"

את הדברים אמר השר בעקבות התייחסות המשרד להגנת הסביבה לתוכנית בה עתידים לדון חברי קבינט הדיור ביום שני הקרוב, תוכנית המבוססת על המלצות צוות 90 הימים. על פי חוות הדעת, התוכנית האמורה מהווה "רמיסה ברגל גסה של מערכת התכנון, עקרונות התכנון וכל האיזונים והבלמים הקיימים במערכת התכנון הקיימת כיום". התייחסות זו מגיעה בהמשך לדעת המיעוט שצירף המשרד להמלצות הוועדה.

כזכור, השר פרץ התנגד לתוכנית הבנייה לשכירות אותה מקדם שר האוצר יאיר לפיד הקבינט הדיור כבר בישיבות הקבינט הקודמות. בשל התנגדות זו לא התקבלה החלטה בנוגע למהות החברה החדשה שעתידה לקום, 'דירה להשכיר', אלא רק נקבע הרכבה. הסיבה להתנגדות המשרד להגנת הסביבה, היא העדפת מגבשי התוכנית לפעול במסגרת השטחים הפתוחים ולא במרכזי הערים ובשטחים הבנויים.

עוד קובעת חוות הדעת שהגיש המשרד להגנת הסביבה: "תוצאת המלצות הצוות הינה יצירת מנגנון עוקף תכנון ומקוצר שהקשר שלו לדיור להשכרה, שהוא תכלית הפרויקט הלאומי לדיור - אינו ברור. בנייה של שכונות חדשות מחוץ למרכזי הערים תביא להשקעה מיותרת בתשתיות חדשות שייבנו במקומות שהם כיום ריאות ירוקות. בנוסף, הדבר יביא לקריסת הרשויות המקומיות אשר יצטרכו לדאוג ללוגיסטיקה כגון איסוף אשפה ותאורה בהיקפים גדולים פי כמה מאשר הן דואגות כיום. זאת בעוד ניתן להקים כמות דומה של יחידות דיור במרכזי הערים ובכך להחיות מחדש את הערים, להקטין את השימוש ברכב פרטי ולמנוע הריסה של שטחים פתוחים. יש לזכור כי היעד הינו בניית דירות בפועל ולא רק אישורן על הנייר. פיתוח שטחים כאלו מותנה ביצירת תשתיות חדשות, ביצירת תשתיות תעסוקה ושירותי ציבור מתאימים וכן הלאה. אם המטרה היא יצירת מלאי במהירות - אין ספק כי ישנה עדיפות לבנייה בתחומי הערים, או בשטחים המיועדים כבר לבנייה".