בזן מצמצמת את העסקתם של 1,000 עובדי קבלן

יו"ר הוועד ל"גלובס": "עניי עירך קודמים. אם אני צריך לבחור בין עובד קבלן לעובד בזן, אין לך ספק במי אני בוחר" ■ ההנהלה: הודענו לקבלנים ביום רביעי

קבוצת בזן, הכוללת בעיקר את בתי הזיקוק בחיפה ואת כרמל אולפינים, חסמה החל מהיום (א') את כרטיסי העובד של כ-1,000 עובדים המועסקים בחצרי מפעליה באמצעות קבלנים ונותני שירותים שונים. בחברה טוענים כי הודיעו על כך לקבלנים מראש, אולם מודים בשיחה עם "גלובס" כי ההודעה ניתנה רק ביום רביעי האחרון - כלומר כמעט "מהרגע להרגע". כך או אחרת, לא מעט עובדי קבלן, בהם מסגרים, רתכים, צבעים ועוד, קיבלו את הבשורה רק הבוקר בשערי המפעלים, כשגילו כי כרטיס העובד שלהם יצא משימוש.

בחברה הסבירו כי הדבר נעשה בתאום עם ועד העובדים בראשות ראובן שוורצברג, כחלק מצעדי ההתייעלות הנדרשים לאור מצבה הפיננסי של בזן ומתוך ניסיון למנוע ככל הניתן פיטורים של עובדי חברה מן המניין - זאת על רקע הדיווחים מהחודש האחרון על כוונתה של בזן לפטר או להביא לפרישה מוקדמת של כ-240 עובדים.

בחברה הסבירו כי לא מדובר בהפסקת ההתקשרות עם הקבלנים אלא ב"בחינת ההתקשרות" לרבות בכל הקשור למצבת כוח האדם של נותני השירותים. בין היתר, כך על פי גורמים בחברה, תיבחן האפשרות שעובדי החברה הם שיבצעו מעתה עבודות שונות שהוצאו עד כה למיקור חוץ.

שוורצברג עצמו הלין רק לפני מספר שבועות בשיחה עם "גלובס" על נזקי ההפרטות במשק ועל ההסכמות של העובדים הוותיקים ליצירת מספר שכבות של עובדים: "יש לך היום שלושה סוגים של עובדים בכל מפעל: דור א', דור ב' ודור ז'. הוותיקים והמבוגרים מכרו את העתיד של הילדים שלהם כדי לדאוג לאינטרסים של עצמם. להגיד לך שאני חף מכל העסק? לא. אבל זה קורה היום בכל מקום".

המונולוג החריף הזה של שוורצברג מקבל כעת משמעות מיוחדת, במיוחד אחרי שבחר היום להסביר את המהלך המשותף שלו עם ההנהלה במילים האלה: "עם כל הכאב, וכואב לי על כל עובד - עניי עירך קודמים. אם צריך לבחור בין עובד בזן לעובד קבלן - אין לך ספק במי אני בוחר". לדבריו, לא היה מנוס אלא לעצור פרויקטים לאור המצב הפיננסי של החברה, וכי כשעוצרים המשמעות היא שלא ניתן להעסיק את עובדי הפרויקט.

לטענת גורמים המקורבים לחברה, אין במהלך הזה משום בעיה משפטית. ואולם, לדברי עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית לדיני עבודה המייצגת מעסיקים גדולים במשק, לפחות על פניו דווקא עשויות להיות כמה בעיות לכאורה. "בין אם ההתקשרות עם הקבלנים נעשתה במכרז או באמצעות חוזה אחר, בהתקשרויות כאלה קובעים חובת הודעה מוקדמת", היא אומרת בשיחה עם "גלובס". לדבריה, משך ההודעה המוקדמת לקבלן נקבע לרוב בהתאם למשך ההתקשרות, וגם אם הדבר לא נקבע מראש - הרי שבתי המשפט נתנו בעבר את הדעת על כך. "ישנו פסק דין שקבע כי לאור העובדה שחברת טמפו התקשרה עם ספק מסוים במשך למעלה מ-20 שנה, היא מחויבת לשלם לו בגין הודעה מוקדמת של שנה שלמה", היא סיפרה.

שמואלביץ מזכירה גם כי פסיקות בתי הדין מהשנים האחרונות הטילו אחריות מיוחדת גם על מזמיני השירות ולא רק על הקבלנים בכל הקשור לאכיפת זכויות העובדים, ולכן "אם יימצא שבזן נכשלה במתן הודעה מוקדמת לקבלנים ייתכן שהחברה תחויב לשלם ישירות לעובדים". בכל מקרה, היא מבהירה, הקבלנים מחויבים לשלם לעובדיהם בהתאם לדין - אם הם אינם יכולים לנייד אותם לעבודה בפרויקט אחר, הם ייאלצו לפטר אותם תוך תשלום הודעה מוקדמת ודמי פיצויים. גם התרחיש הזה, אפשר להניח, לא מנחם במיוחד עבור עובדי הקבלן של בזן.

בזן, נזכיר, שבשליטת החברה לישראל ומפעלים פטרוכימיים, הפסידה 167 מיליון דולר בשנת 2012 והיא מנהלת מו"מ עם הבנקים על פריסת חובותיה - זאת בין היתר על רקע השקעות עתק בתשתיות ועיכוב בהזרמת הגז הטבעי.

מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן, בשיתוף מלא של ההנהלה ונציגות העובדים, החלה בפעולות לצמצום השימוש בשירותי חברות חיצוניות ומקסום היקף ביצוע עבודות על-ידי עובדי הקבוצה. צעד זה נעשה כחלק ממכלול צעדי ההתייעלות אליהן נדרשת החברה בימים אלה. הפעולות כוללות בין היתר צמצום מטות ועבודות והפחתת עלותן. הצעד נעשה במסגרת תהליך בחינה יסודי הנערך בקבוצה לקביעת מתכונת והיקפי העבודה הקבלנית החיוניים. הודעה מקדימה על המהלך נמסרה לנותני השירותים החיצוניים. בתקופה הקרובה יקיימו עמם נציגי הקבוצה מגעים להיקף ההתקשרות עמם. בתקופת המעבר עלולים להיווצר קשיים או אי הבנות והקבוצה תעשה כל מאמץ למצוא את הפתרונות המתאימים."