מו"מ למכירת מגה לפי שווי של מיליארד שקל

קבוצת משקיעים בראשותו של מרק דיויד ביסמוט צפויה לרכוש 55% מהרשתות מגה, עדן טבע מרקט ו-AM:PM מידי קבוצת אלון לפי שווי של מיליארד שקל, הכולל גם את חובותיה של מגה הנאמדים בכמה מאות מיליוני שקלים

קבוצת אלון מנהלת משא-ומתן למכירת הרשתות מגה, עדן טבע מרקט ורשת המרכולים AM:PM לקבוצת משקיעים בראשותו של מרק דיויד ביסמוט - כך נודע ל"גלובס". ביסמוט השותף בקרן CATTERTON PARTNERS הוא בעל עבר קמעונאי עשיר בחברות המובילות בעולם, לרבות ברשת השיווק האירופאית קרפור וחברת דנונה העולמית.

עוד נודע ל"גלובס" כי לעסקה צפויה להצטרף גם רשת השיווק האירופאית AUCHAN, וכי בשבוע שעבר קיימו נציגי רשת אושן סיור ברשת מגה יחד עם מנכ"ל הרשת מוטי קרן.

באופן מפתיע, בכנס שהתקיים יום לפני הסיור אמר קרן כי "השוק בישראל קטן מדי ומורכב מדי מכדי ששחקן גלובלי ייכנס אליו. אומרים עלינו שאנחנו גנבים, צריכים להיות פסיכים כדי שניכנס לשוק הזה".

לפי המתווה המתגבש, הקבוצה תרכוש 55% מהרשתות לפי שווי של כמיליארד שקל, הכולל את חובותיה של מגה הנאמדים בכמה מאות מיליוני שקלים.

ביסמוט עצמו ביקר בישראל ונפגש עם יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן, ועם שותפו לשליטה, שרגא בירן, וכן קיים סיור ברשת מגה, בעדן טבע מרקט וברשת AM:PM. פגישות נוספות קיימו הצדדים בארה"ב, והאחרונה שבהן התקיימה בשבוע שעבר. בסוף החודש הנוכחי צפוי ביסמוט להגיע לארץ פעם נוספת.

עוד נודע ל"גלובס" כי אם העסקה תצא אל הפועל, הניהול כולו יעבור לידי הרוכשים.

התקשתה להתמודד עם חרם החרדים

רשת מגה היא רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל. לרשת יש 213 סניפים, שרובם (120 סניפים) הם בפורמט השכונתי "מגה בעיר", כשליש מהם (66 סניפים) הם בפורמט הדיסקאונט "מגה בול", ו-15 מתוכם הם סניפי "זול בשפע" הפועלים במרכזי אוכלוסייה חרדים.

בנוסף, מגה מחזיקה ב-51% מרשת המזון האורגני עדן טבע מרקט, וביתרת המניות (49%) מחזיק גיא פרוביזור, מנכ"ל ומייסד הרשת. לעדן טבע מרקט יש 21 סניפים, ש-9 מתוכם פועלים בתוך סניפי מגה. כמו כן, קבוצת אלון מחזיקה באמצעות חברת דור-אלון ברשת המרכולים AM:PM, אותה רכשה בינואר 2007.

רשת מגה, שהייתה בעבר אחת מרשתות השיווק המובילות בישראל, סובלת בשנים האחרונות מהרעה מתמשכת בתוצאות העסקיות שלה. ההרעה החלה לאחר שהחרדים הכריזו במארס 2008 חרם על תת-הרשת "שפע שוק", בעקבות רכישת רשת AM:PM הפועלת בשבתות על-ידי קבוצת אלון. בעקבות זאת איבדה רשת "שפע שוק" מכירות של מאות מיליוני שקלים בשנה, ומגה התקשתה להתמודד עם תוצאות החרם. במרוצת הזמן היא הסבה את מרבית סניפי "שפע שוק" לפורמט הדיסקאונט מגה בול, במהלך שרק הרע עוד יותר את התוצאות.

לכך נוספה התחרות המתגברת בשוק ועלייה בכוחה של הרשת הרביעית ובעיקר של רשת רמי לוי, שיווק השקמה, שפגעו במגה. מגה נותרה חזקה בשכונות עם הפורמט מגה בעיר, וגם הבידול עם רשת עדן טבע מרקט סייע לה, אבל היא התקשתה להתמודד בזירת הדיסקאונט.

כפי שנחשף ב"גלובס", קבוצת אלון אף ניהלה בעבר משא-ומתן למכירה של 40 סניפי מגה בול לרשת רמי לוי, אך המשא-ומתן לא הבשיל בסופו של דבר לכדי עסקה.

במחצית הראשונה של השנה רשמו מכירות רשת מגה שחיקה של 1.7% והסתכמו ב-3.22 מיליארד שקל. הקיטון במכירות נבע מסגירה של 9 סניפים הפסדיים, שמגה כאסטרטגיה מכרה אותם למתחרים.

ניסיונה של הרשת להתמודד עם התחרות באמצעות תגבור המבצעים הביא לשחיקה בשיעור הרווח הגולמי מ-26.9% במחצית הראשונה אשתקד, ל-25.4% במחצית הראשונה של 2013. הרווח הגולמי עמד על 817.8 מיליון שקל.

את הירידה הקשה ביותר רשמה מגה ברווח התפעולי שצנח במחצית הראשונה של 2013 ב-83% והסתכם ב-8 מיליון שקל בלבד, שיעור של כרבע אחוז מהמכירות בלבד שמעיד כי הרשת סיימה את המחצית הראשונה במאזן שלילי.

"אישיות מדהימה"

לפני חודשים אחדים הכריזה מגה על תוכנית אסטרטגית חדשה לרשת. התוכנית כוללת צמצום שטחי מסחר עודפים, ומגה פועלת גם בימים אלה ליציאה מסניפים הפסדיים נוספים. כמו כן, כוללת התוכנית פיצול הפורמט העירוני ופורמט הדיסקאונט, שבמסגרת זו צפויה מגה להסב חלק מהסניפים העירוניים לרשת חדשה שתישא את שם מועדון הלקוחות של קבוצת אלון - "YOU".

מנכ"ל מגה, שהציג את האסטרטגיה בפני אנליסטים, אמר כי מגה שואפת להגיע ברווח תפעולי לבנצ'מרק העולמי, וכי הרשת הציבה 3 יעדים: הגדלת נתח השוק, הגדלת מספר הלקוחות והגדלת הרווחיות. כחלק מכך הכריזה מגה לאחרונה כי תוזיל את מחיריהם של 1,000 מוצרים ברשת מגה בעיר, אולם לדברי ספקים התוכנית טרם הביאה לשינוי בשטח.

גורמים שפגשו את דיוויד ביסמוט מעידים כי הוא אישיות משכמו ומעלה, שכל חייו עסק בקמעונאות. "זו אישיות מדהימה שרוצה לעלות לישראל, כיוון שהילדים שלו רוצים להתגייס לצה"ל. עבור מגה זו יכולה להיות פריצת דרך מאוד משמעותית".

נראה כי בקבוצת אלון מבקשים להעביר את ניהול קמעונאות המזון של החברה, וסבורים כי כניסתו של גורם בינלאומי, בעל ניסיון עשיר, יכולה להצעיד את רשת מגה קדימה.

קבוצת אלון סירבה להגיב לידיעה.

קבוצת אלון
 קבוצת אלון

מי את קטרטון פרטנרס?

קטרטון פרטנרס (CATTERTON PARTNERS) היא קרן השקעות פרטית וקרן הון סיכון העוסקת ברכישות של חברות בסדר גודל בינוני.

הקרן מעדיפה להשקיע בתעשיית מוצרי הצריכה בדגש על מזון ומשקאות, קמעונאות ומסעדות, מוצרי צריכה ושירותים הכוללים גם מוצרי הלבשה, מוצרי בריאות וכן תקשורת ושירותי שיווק. לרוב השקעותיה של הקרן מתמקדות בצפון אמריקה.

מארק דיוויד ביסמוט, מי שמנהל את העסקה מטעם הקרן, הוא שותף חיצוני שנשכר בידי הקרן. במסגרת תפקידו בחברה הוא מתמקד בחברות מוצרי צריכה ובקמעונאיות, והוא מכהן כיועץ בכיר מאז 2005.

לביסמוט ניסיון קמעונאי עשיר בחברות המובילות בעולם. הוא כיהן כנשיא "דנונה נאיה ווטרס" בצפון אמריקה, ובמסגרת זו היה לו תפקיד מפתח בהובלת מיזמים משותפים עם קוקה-קולה הבינלאומית.

לפני שניהל את דנונה, הוא שימש כמנכ"ל חטיבת המזון וכחבר בוועדה התאגידית האסטרטגית עבור רשת השיווק קרפור. במסגרת זו הוא הוביל את פעילותה של קרפור במדינות מפתח באירופה ובאסיה.

הוא מחזיק בתואר MBA עם דגש על ניהול פיננסי מאוניברסיטת פריז, והוא גם בוגר המכון האוניברסיטאי הטכנולוגי בצרפת.

מי את AUCHAN?

AUCHAN היא רשת השיווק השנייה בגודלה באירופה, שנוסדה בשנת 1961 על-ידי משפחת מולייה. הרשת פעילה ב-13 מדינות, מעסיקה 287 אלף עובדים ויש לה 1,495 סניפים בהפעלה ישירה.

הרשת פועלת בשני פורמטים: היפרמרקטים ענקיים תחת הקונספט "הכול תחת קורת-גג אחת", במסגרתם מוכרת הרשת לצד מזון גם מוצרי נון-פוד רבים, לרבות כלי בית, מוצרי חשמל והלבשה; ורשת סופרמרקטים ענפה, שלדברי החברה שמה דגש על מוצרי מזון טריים ומערכת יחסים טובה עם הצרכן.

הרשת פעילה בצרפת, איטליה, ספרד, פולין, רוסיה, טוניסיה, פורטוגל, פולין, הונגריה, סין, הודו, רומניה ואוקראינה. בשנת 2012 רשמו הכנסותיה גידול של 7.1% והסתכמו ב-60.2 מיליארד אירו. הרווח לבעלי המניות עמד אשתקד על 656 מיליון אירו.

לקבוצת אושן יש בנוסף פעילות בנקאית, פעילות מסחר מניב ומסחר אלקטרוני.